گفت‌وگوی ۶ ساعته وزیر علوم با دانشجویان/انجمن های علمی، مبدأ یادگیری کارِ گروهی

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حضور در بخش نمایشگاهی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت را به گفت‌وگوی طولانی با دانشجویان عضو انجمن‌های علمی اختصاص داد، مشکلات آنها را شنید و توصیه‌هایی برای پیگیری در رایزنی با روسای دانشگاه‌ها یا معاونان فرهنگی‌اجتماعی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، شانزدهمین دوره جشنواره انجمن‌های علمی‌دانشجویی به نام «حرکت» از ۲ تا ۴ دی ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این دوره از جشنواره اعضای انجمن های علمی‌دانشجویی از ۱۰۰ دانشگاه کشور حضور داشتند.

آثار جشنواره حرکت در ۱۷ مرحله مختلف توسط انجمن های علمی دانشگاه بررسی شد. در نهایت کمیته داوران این جشنواره متشکل از ۳۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه های کشور، آثار را بررسی و نتایج را اعلام کردند. دستاوردهای دانشجویان نیز در بخش نمایشگاهی این جشنواره به معرض نمایش گذاشته شد. پس از برگزاری جشنواره ملی حرکت، آثار برگزیده دانشگاه های کشور برای بررسی در مرحله بین المللی ارسال می شوند.

دانشگاه؛ خانه علم و دانش

رییس دانشگاه شهید بهشتی در مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین المللی حرکت که در محل سالن همایش های بین المللی این دانشگاه برگزار شد، بر اهمیت توجه به فعالیت های علمی توسط دانشمندان جوان اشاره کرد و گفت: جوانان با فراغ بال و آرامش می توانند کار کنند. جوانان انجمن های علمی سال های بعد به دانشمندان بزرگ تبدیل می شوند. جشنواره حرکت از سال ۱۳۸۶ کار خود را آغاز کرده است تا دانشمندان جوان شناخته شوند و انجمن های علمی با هم ارتباط بگیرند.

محمودرضا آقامیری به جوانان توصیه کرد: حضور در انجمن های علمی قدرت است. کار علمی را باید از همین امروز آغاز کنید. شهید شهریاری استاد این دانشگاه از دوره کارشناسی دانشجوی فرهیخته ای بود، دانشجویان امروز هم باید مثل شهید شهریاری و دیگر بزرگان علمی باشند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: انجمن های علمی باید خروجی داشته باشند و خروجی آن هم تربیت اعضای انجمن های علمی و همه دانشجویان برتر است. این دانشگاه خانه علم و دانش است و فضا برای کار انجمن های علمی مهیا است.

خیز انجمن‌های علمی برای حل مسائل کشور

معاون فرهنگی‌اجتماعی وزیر علوم نیز در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت، اظهار داشت: مسئولیت‌پذیری جزو گوهره و جوهره انقلاب اسلامی به حساب می‌آید و مهم‌ترین اولویت معاونت فرهنگی نیز مسئولیت‌پذیری دانشجویان است؛ مفهومی که امام خمینی (ره) آن را آغاز و معرفی کرد.

عبدالحسین کلانتری با بیان اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی خوش درخشیده‌اند و روند رو به رشد آنها برای ما در وزارت علوم کاملا محسوس است و فعالیت های آنها در سامانه «فرنما» ثبت می‌شود، افزود: انجمن‌های علمی بیش از گذشته، مساله محور شده‌اند و با تاکیدات وزارت علوم و دانشگاه ها به سراغ حل مسائل می روند و سعی دارند حل مسأله را تمرین کنند، این بسیار مهم است زیرا در خلال این تمرین مسأله هویت ما شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی زیادی به عرصه فناوری پا گذاشته‌اند در حالی که در حوزه فناوری پیش از این افراد بعد از دانش آموختگی وارد می‌شدند، خاطرنشان کرد: امروز تمهیداتی شکل‌گرفته که انجمن های علمی فرصت وارد شدن به این عرصه را قبل از پایان تحصیل دارند. البته ارتباط انجمن های علمی با مجموعه های فناوری کشور از گذشته باید بهتر شود تا افق‌های بلندی را فتح کنیم. رویدادهای نوآورانه یکی از اهداف تقویت نوآوری و خلاقیت در انجمن های علمی است، امروز رویدادهای نوآورانه زیادی را در دانشگاه‌ها داریم اما تعداد رویدادهای نوآورانه باید افزایش یابد.

گفت‌وگوی ۶ ساعته وزیر علوم با دانشجویان/انجمن های علمی، مبدأ یادگیری کارِ گروهی

انجمن‌های علمی با فرهنگستان‌ها ارتباط بگیرند

رییس فرهنگستان علوم نیز در آیین افتتاحیه اظهار داشت: جریان علم در دنیای امروز بسیار گسترده شده است و شاخه‌های متنوعی از علوم در حال شکل‌گیری است. هفت هزار انجمن علمی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم فعالیت می‌کنند. تعداد قابل توجهی از انجمن‌های علمی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و آزاد فعالیت دارند و تعداد انجمن‌های علمی عقبه خوبی برای جریان علمی کشور به حساب می‌آید.

محمدرضا مخبر دزفولی با اشاره به اهمیت کار جمعی گفت: اگرچه تعداد کار علمی گروهی در کشور افزایش یافته اما کار جمعی علمی در کشور نهادینه نشده است. کار جمعی علمی باید در کانون توجه قرار گیرد.

رییس فرهنگستان علوم اظهار داشت: از انجمن‌های علمی می‌خواهم گردش ملی را در دستور کار خود قرار دهند. گردش ملی سبب می‌شود که با دستاوردهای گذشتگان از نزدیک آشنا شد.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در این مراسم گفت: انجمن‌های علمی با فرهنگستان‌ها ارتباط برقرار کنند. گروه‌های علمی متعددی در فرهنگستان علوم مشغول به فعالیت هستند. همچنین تلاش‌هایی برای ایجاد گروه هایی در رشته‌هایی مانند هوش مصنوعی و زیست‌پزشکی در فرهنگستان علوم در حال انجام است. اگر انجمن‌های علمی با فرهنگستان علوم ارتباط برقرار کنند، جمع کثیری از دانشمندان جوان می‌توانند به عضویت فرهنگستان درآیند.

پس از مراسم افتتاحیه نوبت بازدید از بخش نمایشگاهی جشنواره بود. عبدالحسین کلانتری، محمدرضا آقامیری و حجت الاسلام تقدیری دستیار رییس جمهور و رییس ستاد راهیان پیشرفت از این نمایشگاه بازدید کردند. با حضور مسئولان در غرفه های دانشجویی، بحث پرسش و پاسخ ها درباره حمایت از انجمن های علمی و تقویت فعالیت های دانشجویی موضوع اول بود.

رادیو «حرکت» و نشست‌های دانشجویی در روز دوم نمایشگاه

روز دوم فضای نمایشگاهی از ساعت ۸ صبح آغاز شد. این بار بازدیدکنندگان جشنواره، دانشجویان دانشگاه های مختلف بودند که با گردهم آمدن در کنار غرفه های دانشگاه های دیگر به تبادل راهکار و نظر در رابطه با تقویت انجمن های خود می پرداختند. نکته حائز اهمیت روز دوم نمایشگاه، ایجاد رادیو حرکت در همان فضا بود. دانشجویان با حضور در بخش رادیو به سوالات متعدد در رابطه با جشنواره و فعالیت های علمی پاسخ می دادند.

همچنین نشست های مختلفی در قالب پنل های علمی برای اعضای شرکت کننده برگزار شد که این مساله یکی از ویژگی های منحصر به فرد جشنواره حرکت در این دوره است.

حضور ۶ ساعته وزیر علوم در نمایشگاه جشنواره حرکت

روز سوم و پایانی جشنواره حرکت از صبح زود با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد. محمدعلی زلفی گل با حضور در جمع دانشجویان هر دانشگاه به بحث و گفت‌وگو در رابطه با شرایط فعالیت و دانشگاهی آنها پرداخته و مسائل مربوطه را پیگیری کرد.

حضور محمدعلی زلفی گل بین دانشجویان ۶ ساعت به طول انجامید. زیرا وی در طول این مدت به گفت‌وگوی مستقیم و رودررو با اعضای انجمن های علمی دانشگاه های مختلف پرداخت. حمایت از انجمن های علمی و موانع و مشکلات موجود در فعالیت های دانشجویی از جمله مباحثات دانشجویان با وزیر علوم و تحقیقات بود.

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: حضور شخص وزیر در بین دانشجویان و گفت‌وگو با تک تک اعضای فعال انجمن ها نشان از اهمیت مساله دارد.

وی ادامه داد: این نگاه و وقت‌گذاری برای دانشجویانی که خالصانه وارد میدان فعالیت دانشجویی شده اند، باعث رشد و علاقمندی آنها به انجام فعالیت ها می شود.

پس از حضور وزیر علوم بین دانشجویان در بخش نمایشگاهی نوبت اختتامیه شانزدهمین جشنواره حرکت بود.

گفت‌وگوی ۶ ساعته وزیر علوم با دانشجویان/انجمن های علمی، مبدأ یادگیری کارِ گروهی

امکان حضور انجمن‌ها در پارک‌های علم و فناوری

محمدعلی زلفی‌گل در اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی حرکت، دانشجویان فعال در انجمن های علمی را آینده سازان کشور توصیف کرد و خطاب به آنها گفت: دانشجویانی که علاوه بر خوب درس خواندن به فعالیت های جمعی و علمی می پردازند، مدیران آینده کشور هستند. دانشجویانی که خوب درس می‌خوانند قطعا می توانند دانشمندانی موثر و مفید باشند؛ اما دانشجویانی که علاوه بر درس، فعالیت های علمی، جمعی، گروهی و هم افزایی دارند، کسانی هستند که مدیریت آینده جامعه را در دست می گیرند.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشجویان قدر موقعیت‌ها و تجربه‌هایی را که در اختیار دارند، بدانند، افزود: توصیه می‌کنم دانشجویان علاوه بر اینکه قدر موقعیت و تجربه ای را که کسب می کنند، می‌دانند بلکه برای اینکه این تجربه ها نسل به نسل بچرخد، برای جذب دانشجویان جدید در این فعالیت ها تلاش کنند.

گفت‌وگوی ۶ ساعته وزیر علوم با دانشجویان/انجمن های علمی، مبدأ یادگیری کارِ گروهی

زلفی گل با بیان اینکه انجمن‌های علمی دانشجویان باید حلقه وصل آموزش و پرورش با دانشگاه‌ها باشند، گفت: بسترهای فعالیت‌های جمعی و علمی باید از پایه یعنی آموزش و پرورش آغاز شود. بر این اساس از انجمن های علمی درخواست دارم با برقرار کردن ارتباط با دبیرستان ها از دانش آموزان برای حضور در انجمن های علمی دانشگاه ها دعوت کنند تا علاوه بر تقویت این انجمن ها، زمینه نشاط علمی در بین آنها نیز فراهم شود.

وزیر علوم تاکید کرد: طی تفاهمی که در معاونت های فرهنگی و فناوری وزارت علوم منعقد شده است، امکان حضور انجمن‌های علمی در پارک ها و شرکت‌های دانش بنیان فراهم می شود و در دوره کارشناسی ارشد و دکتری نیز دانشجویان فعال در انجمن‌ها می‌توانند دستیار فناور شوند.

همچنین در پایان این مراسم از برگزیدگان این دوره از جشنواره تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha