آبخیزداری موثرترین روش مدیریت منابع آب و خاک است 

بروجرد - ایرنا - معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: آبخیزداری یکی از موثرترین روش‌ها برای مدیریت صحیح منابع آب‌ و خاک است که توسعه و اجرای طرح‌های این حوزه در استان لرستان باید با جدیت دنبال شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباسعلی نوبخت روز سه شنبه در آیین کلنگ زنی، مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری روستاهای آقایی و گیجالی شهرستان بروجرد، اظهار کرد: مطالعه و اجرای پروژه‌های آبخیزداری به طور قطع نقش مهم و زیرساختی در حفظ آب‌ و خاک دارد براین اساس باید در اولویت قرار بگیرد.

وی افزود: حفظ و احیای منابع طبیعی و توسعه فضای سبز، توان‌افزایی جوامع محلی و مشارکت در پیشرفت و آبادانی، کنترل فرسایش، پیشگیری از وقوع سیل، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، توسعه پوشش گیاهی، ذخیره نزولات جوی از دیگر مزایای طرح های آبخیزداری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح های آبخیزداری یادآور شد: این طرح‌ها نقش مهمی در اشتغال جوامع محلی دارند و از مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری می کند.

نوبخت ادامه داد: ۴۰ هزار رشته قنات در کشور وجود دارد که تاکنون بر روی ۱۰ هزار قنات آن عملیات آبخیزداری اجرا شده است.

آبخیزداری موثرترین روش مدیریت منابع آب و خاک است 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این مراسم گفت: بندخاکی روستای گلچهران بروجرد در سال ۱۴۰۰ کلنگ زنی شده و ارتفاع مفید این بند ۱۰ متر با حجم مخزن ۵۰۰ متر مکعب و حجم عملیات خاکی ۴۳هزار و ۶۹۹ مترمکعب است.

حسین میرزایی بیان کرد: حجم عملیات سنگی ۲ هزار و ۴۵۰ مترمکعب است و مساحت حوزه آبخیز این ۶ هزارو ۲۰۰ هکتار تعیین شده است.

وی ادامه داد: هدف از اجرای عملیات آبخیزداری کنترل و رسوب و کاهش خسارات ناشی از سیلاب، حفاظت آب و خاک و جلوگیری از فرسایش و بهبود شرایط زیست محیطی، کاهش خسارات ناشی از خشکسالی و تغذیه سفره های زیرزمینی، بهبود اشتغال و ارتقای سطح درآمد روستائیان و آبخیزنشینان و بالا بردن ارزش تفرجگاهی مناطق تحت پوشش پروژه های آبخیزداری است.

به گزارش ایرنا، بندهای خاکی روستای گلچهران و بند سنگی ملاتی روستاهای زرشکه با حضور عباسعلی نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افتتاح و به بهره برداری رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha