بسته سیاستی ساماندهی رشته‌های دانشگاهی تهیه شده است

تهران - ایرنا - معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به تهیه بسته سیاستی ساماندهی رشته ها، گفت: مقاله، قرارگاه نیست بلکه گذرگاهی برای رسیدن به محصولات و فناوری های جدید است.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، ابوالفضل باقری فرد روز سه شنبه در نشست مشترک معاونین وزارت بهداشت و وزارت علوم به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار فروردین ماه سال جاری با دانشجویان و اهمیت نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و گفت: زمینه ها و نقاط مشترک زیادی بین وزارتین برای ارتقای علمی و آموزشی دانشگاه ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: برخی از رشته ها در حال حاضر زمینه شغلی ندارند و در عوض برخی رشته های جدید در آینده کاربرد زیادی خواهند داشت.

باقری فرد ادامه داد: از سوی دیگر در برخی زمینه ها از جمله استفاده از محیط بالینی یا آزمایشگاهی، این دو وزارتخانه می توانند همکاری های بیشتری با هم داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت، تحقیقات و پژوهش مشترک پایه و بالینی را موجب حرکت بدنه علمی کشور دانست و گفت: در تولید مقالات، وضعیت وزارت بهداشت مناسب است اما نیاز به ارتقا دارد البته رویکرد ما به مقاله این است که مقاله نه تنها قرارگاه نیست بلکه گذرگاهی برای رسیدن به محصولات و فناوری های جدید است.

باقری فرد با تاکید بر اهمیت تکریم اعضای هیات علمی دانشگاه ها در عرصه رفاهی و معیشتی، یادآور شد: نخبگان کشور به عنوان اعضای هیات علمی در دانشگاه های وزارت علوم و بهداشت، فعالیت دارند که باید مورد احترام قرار گیرند چراکه سرمایه های تجدیدناپذیر هستند.

رتبه های برتر ایران در سطح جهان نتیجه هم افزایی محققان است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در حاشیه این نشست با اشاره به همکاری اساتید و محققان وزارتخانه های بهداشت و علوم در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فناوری در 4 دهه گذشته، گفت: رتبه های برتر ایران در سطح بین المللی نتیجه هم افزایی محققان و همکاران دانشگاهی ما در دو مجموعه وزارتین است.

قاسم عمو عابدینی با بیان اینکه باید زمینه های همکاری های مشترک دو وزارتخانه علوم و بهداشت در حوزه علمی و آموزشی را شناسایی کنیم، اظهار داشت: دانشگاه تهران با دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه شهید بهشتی با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه هایی که در سطح استانها و شهرها معادل دارند، می توانند همکاری های خود را گسترش دهند. این همکاری نیاز به مقررات و قوانینی دارد که در این زمینه کار کرده و مصوبات و حمایت ها مشخص شده است.

وی افزود: امروز در نشستی با معاونین آموزشی و تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و همچنین جمعی از روسای دانشگاه های سراسری و علوم پزشکی با محوریت تقویت هم افزایی حضور یافتیم تا با مشارکت دو مجموعه بتوانیم در دیپلماسی علمی در سطح دنیا شاهد ارتقای جایگاه کشورمان باشیم.

معاون وزیر علوم با اشاره به آغاز همکاری برخی از دانشگاه های سراسری و علوم پزشکی، یادآور شد: این همکاری ها در حال توسعه است و مقرر شده که زمینه های همکاری و نیازمندی های قانونی آن در مجامعی مانند شورای گسترش، تهیه و اختیارات لازم برای انجام کارهای مشترک به دانشگاه ها به عنوان نمونه در پذیرش دانشجوی مشترک و کارهای بالینی، تفویض شود.

عمو عابدینی از ایران به عنوان منشا حکیم پروری یاد کرد و گفت: در حوزه علوم پزشکی، جایگاه حکما ویژه است. اساتید برجسته ای که حوزه آموزش آنها مبتنی بر تمدن ایرانی اسلامی است را باید انتخاب و آنها را به عنوان حکیم معرفی کنیم. اراده مسئولان وزارتخانه های بهداشت و علوم بر این است که همکاری های مشترک تقویت و برگزاری جشنواره ها و برنامه های مشترک، انجام شود.

وی با تاکید بر اهمیت تقویت هم افزایی در ظرفیت های دو وزارتخانه بهداشت و علوم، گفت: مدل های آموزشی در بستر این دو وزارتخانه باید به کار خود ادامه دهند و در بسترهایی که امکان هم افزایی وجود دارد، اراده ملی وجود دارد که همکاری های بین دانشگاهی بین دانشگاه های داخل و خارج از استانها، توسعه پیدا کند و در خدمت حل نیازهای جامعه مثمر ثمر باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha