بارش های پاییزه ۲۵ میلیون مترمکعب به حجم مخزن سد کوثر افزود

گچساران- ایرنا - مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گفت: ۲۵ میلیون مترمکعب حجم مخزن سد کوثر در پی بارش های پاییزه  امسال افزایش یافت.

اکبر خدری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان ورودی آب در سال آبی جاری به سد کوثر۷۱ میلیون متر مکعب بوده در حالی که در مدت مشابه ۷۹ میلیون و ۲۶ هزار متر مکعب بوده است.

وی حجم ذخیره آب سدکوثر در گچساران را هم اکنون ۴۵۲ میلیون متر مکعب عنوان کرد و اظهار کرد: ۷۹ میلیون و ۹۳ هزار متر مکعب آب در سال آبی جاری برای مصارف مختلف رها سازی شده است.

خدری گفت: بیش از ۳۹ میلیون متر مکعب از این میزان آب برای مصرف آشامیدنی استان‌های جنوبی کشور از ابتدای مهر سال امسال تاکنون رهاسازی شده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در مدت مشابه سال آبی گذشته بیش از ۳۶.۸۶ میلیون متر مکعب برای مصرف آب شرب رها سازی شد.

خدری اظهار کرد: در این مدت همچنین ۱۵ میلیون متر مکعب آب کشاورزی، چهار میلیون متر مکعب آب صنعت و ۲۱.۷۶ میلیون متر مکعب برای سایر مصرف (زیست محیطی) در این سد رهاسازی شده است.

بیش از ۸۲ درصد ظرفیت سد کوثر گچساران پُر است

وی اظهار دارد: گرچه اینک ۸۲.۷۷ درصد از گنجایش مخزن۵۴۷ متر مکعبی سد کوثر پُر است ولی میزان ورودی آب به این سد در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه قبل کاهش نشان می دهد.

خدری با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد بیش از۶۱۸.۳۹ متر است.

وی ابراز کرد: سد کوثر یک سد مهم و استراتژیک است که آب بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب کشور را تامین می‌کند.

خدری تصریح کرد: بیش از چهار میلیون متر مکعب آب در سال آبی جاری از سد کوثر تبخیر شد که این میزان در مدت مشابه سال قبل سه و ۸۳ صدم میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر با بیان اینکه ۸۷.۶۰ میلیون مترمکعب آب در سال آبی گذشته از سد کوثر رهاسازی شد افزود: در حالی که این میزان در سال آبی جاری بیش از ۱۰۸ میلیون متر مکعب بوده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون دبی خروجی کل سد کوثر هشت و ۳۱ صدم متر مکعب بر ثانیه و دبی ورودی ۶.۷۶ متر مکعب بر ثانیه است.

خدری تصریح کرد: در بارندگی های سیل آسا چند روز گذشته ۱۱ میلیمتر بارندگی در ایستگاه هواشناسی سد کوثر به ثبت رسیده است.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha