اهتمام مسوولان استان مرکزی بر حل ریشه مازوت سوزی نیروگاه شازند است

اراک - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی، ناترازی گاز طبیعی به دلیل مصرف قابل توجه بخش خانگی در زمستان، اصلی‌ترین عامل مصرف مازوت در نیروگاه‌ شازند عنوان کرد و گفت: اهتمام مسوولان استان بر حل ریشه این مشکل است.

به گزارش ایرنا، علی اکبر اسدی شامگاه سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی پیرامون مسئله استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند، با تاکید بر اینکه باید با رویکرد حل مسئله به موضوع نگاه شود، افزود: اهتمام استان مرکزی بر حل این موضوع است، اما به طور قطع بخشی از اقدامات، خارج از اختیار و تصمیمات استان ولی پیگیری می شود.

وی ادامه داد: شب گذشته با شخص استاندار در جلسه‌ای با وزیر کشور مسئله آلودگی هوای اراک و مازوت سوزی نیروگاه مطرح و با دستور وزیر مقرر شد که پیگیری‌های لازم انجام شود.

اسدی اظهار کرد: سیاهه انتشار طرح جامع کاهش آلودگی هوا مربوط به سال ۹۶ است و گزارش این سیاهه بر این بود که ۴۳ درصد منابع آلاینده متحرک و ۵۷ درصد منابع آلاینده را ثابت شامل می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی اشاره کرد: از طرف رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان شد که مازوت سوزی در هیچ کلانشهری وجود ندارد، که مورد اعتراض و نقد مسئولان استان و اراک قرار گرفت .

وی ادامه داد: یک واحد از چهار واحد نیروگاه شازند در حال اورهال است و روزانه ۶ میلیون لیتر مازوت سوزی می‌شود و ۸۰۰ هزار مترمکعب نیز گاز مصرف می‌کند و باید پیگیری تا این میزان کمتر شود.

اسدی بیان کرد: بیش از ۵۰۰ نفر در سال به واسطه تصادفات جاده‌ای در این استان از بین می‌روند و قاعدتا توسعه معابر و جاده‌ها برای کاهش تصادفات امر مهمی است، اما به دلیل مباحث مالی نمی‌توان کار را به انجام رساند و در بحث آلودگی هوا نیز خودروها نقش موثری دارند که مسئله نوسازی مدنظر قرار گرفته، اما این امر نیز منابع مالی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه قطعا جانمایی نیروگاه حرارتی شازند ایراد دارد و راه منطقی رفع آلودگی آن جابجایی است و این امر منابع مالی بالایی نیاز دارد، گفت: گوگرد موجود در مازوت مصرفی نیروگاه شازند، ۲ و نیم تا سه درصد است و باید به مازوت با گوگرد هشت دهم درصد برسد که برای تحقق این امر سه سال به وزارت نفت مهلت داده شده است.

وی افزود: روزانه ۲۲ میلیون مترمکعب گاز در استان مرکزی مصرف می‌شود و سهم نیروگاه از این مصرف، ۲۵ درصد است و با توجه به افزایش مصرف خانگی ناچار به مصرف مازوت هستیم.

وی با بیان اینکه ناترازی در برق و گاز باعث استفاده از سوخت مازوت می شود اظهار کرد: اینکه تا چه زمانی مازوت سوزی نیروگاه ادامه خواهد داشت، بستگی به شرایط آب و هوایی و ناترازی گاز در کشور دارد و نمی‌توان زمان دقیقی را بیان کرد.

اسدی تصریح کرد: مرجع تشخیص سبز بودن و یا نبودن یک صنعت، سازمان محیط زیست است و براساس آن نیز باید عوارض آلایندگی نیز پرداخت شود و اعلام سبز بودن یک مجموعه از سوی مسئولان آن صنعت، ملاک قرار نمی‌گیرد و صرفا نظر کارشناسان محیط زیست ملاک است.

اجرایی شدن هوای پاک نیازمند مطالبه گری است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: اجرایی شدن قانون هوای پاک نیازمند مطالبه گری است.

یوسف یوسفی، پیرامون مسئله استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست متولی اجرای قانون هوای پاک نیست، بلکه یک ناظر است و در این راستا ۲۰ دستگاه اجرایی با ۱۲۶ وظیفه در سطح استان باید کار کنند و در نهایت برآیند این اقدامات قانون هوای پاک اجرایی می شود.

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم یکی از اقدامات شتاب گرفته در بحث اجرای قانون هوای پاک، ضرب آهنگ پیگیری وظایف در خصوص مسئله آلودگی هوا از طریق اداره کل محیط زیست و استانداری مرکزی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: این چنین نیست که هرگاه با مازوت سوزی مواجه شدیم، مسئله آلودگی هوای اراک مدنظر قرار گیرد، بلکه هر هفته جلسات کارشناسی در موضوعات مختلف و پیگیری های لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوا پنج جلسه با وجود ۳۰ مصوبه برگزار کرد افزود: در سال جاری تا تاریخ ۲۷ آذرماه کارگروه کاهش آلودگی هوا پنج جلسه با ۳۱ مصوبه اجرایی برگزار کرد که تا امروز به نتایج خوبی دست یافته‌ایم هرچند که به خوبی اطلاع رسانی نشده است.

یوسفی خاطر نشان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط استانداری، سازمان محیط زیست و دستگاه قضا در زمستان، بهار، پاییز و تابستان امسال یک واحد نیروگاه حرارتی شازند وارد تعمیرات اساسی شد و یک ماه نیز دیرتر از سال گذشته مصرف سوخت مازوت در این مجموعه صنعتی نیز آغاز شد.

وی بیان کرد: سال گذشته بیش از ۷۰۰ میلیون لیتر مازوت در ۱۱۶ روز مصرف شد و امسال نیز مصرف کمتری خواهیم داشت، چراکه یک واحد اورهال و یک ماه دیرتر مازوت سوزی آغاز شد، البته خواهان کاهش مصرف و حتی توقف هستیم، اما ناترازی گاز چنین اجازه ای را نمی دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: یکی از خروجی های اساسی جلسات هفتگی تجهیز نیروگاه به سیستم پایش آنلاین است.

وی با بیان اینکه در سال جاری پیرو قانون هوای پاک اقدامات موثری انجام شده است، گفت: امسال یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در دلیجان نصب شد و شمار ایستگاه‌های در استان به هفته ایستگاه رسید و در جلسات کارشناسی نیز بنا شده است که پنج ایستگاه نیز توسط شهرداری اراک تامین شود که در حال پیگیری است، همچنین برای باغات سنجان و کرهرود تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه نیروگاه حرارتی شازند تنها نیروگاه مازوت سوز کشور نیست اظهار کرد: در کشور ۱۴ نیروگاه حرارتی وجود دارد و در حال حاضر فقط نیروگاه تهران، البرز و اصفهان مازوت سوزی ندارند و باقی در حال مصرف مازوت هستند.

وی بیان کرد: برای راه اندازی سیستم فیلتراسیون در نیروگاه حرارتی شازند، زمینی بیش از اراضی فعلی نیروگاه، ۸۰ لیتر بر ثانیه آب، ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار و روزانه بیش از ۶۰۰ تن پسماند آهکی تولید خواهد شد و به این دلایل امکان فیلتراسیون به صرفه و اجرایی نیست.

یوسفی گفت: برای توسعه و بهسازی ناوگان حمل و نقل اراک، اخذ تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی برای تاکسی های اراک به کمک صندوق ملی محیط زیست نیز مدنظر است.

وی در خصوص لزوم انجام مطالعات علمی در خصوص تاثیر آلودگی بر سلامت جامعه بیان کرد: شاید مرکز بهداشت استان مطالعاتی در اختیار داشته باشد که براساس آن اعلام نظر می کند، اما بدیهی است که آلودگی هوا بر سلامت قطعا تاثیر منفی دارد و حتی بر باروری اثرگذار است.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۸ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha