دلارزدایی؛ حاصل افزایش نفوذ بریکس

تهران- ایرنا- اقتصاددان سابق کاخ سفید از افزایش تعداد کشورهای عضو بریکس و تأثیر آن بر دلار و تجارت جهانی ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از وبگاه مارکِتس اینسایدِر، جو سالیوان، اقتصاددان سابق کاخ سفید، معتقد است دلار ممکن است با چالشی بزرگ از سوی کشورهای بریکس مواجه شود، زیرا تعداد کشورهای عضو بریکس و تأثیر آن بر تجارت جهانی رو به افزایش است.

در سرمقاله‌ سالیوان که به تازگی در فارِن پالیسی منتشر شده است، به این نگرانی اشاره شده است که احتمال دارد کشورهای بریکس، ارزی برای رقابت با دلار آمریکا در تجارت بین‌المللی طراحی کنند. ممکن است چنین ارزی باعث شود دلار از جایگاه خود در صدر بازارهای تجاری جهانی و به عنوان ارز ذخیره غالب سقوط کند.

مقامات بریکس گفته‌اند که چنین ارز رقیبی در کار نیست، اما این بلوک اقتصادی، که به تازگی از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای عضویت دعوت کرده است، ممکن است تهدیدی برای دلار باشد.

پیوستن مصر، اتیوپی و عربستان سعودی به بریکس ممکن است بر ۱۲ درصد از کل تجارت جهانی تأثیر بگذارد؛ زیرا این سه کشور، کانال سوئز، گذرگاهی مهم برای ورود کالاها به بازارهای بین‌المللی، را احاطه کرده‌اند.

سالیوان خاطرنشان کرد که این بلوک در بازارهای کالاها نیز نفوذ زیادی دارد. عربستان سعودی، ایران و امارات متحده عربی از جمله بزرگ‌ترین صادرکنندگان سوخت‌های فسیلی در جهان به شمار می‌روند؛ ضمن اینکه برزیل، چین و روسیه صادرکنندگان عمده فلزات گرانبها هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha