مرا روزی مباد آن دَم که بی یادِ تو بنشینم

شهرکرد- ایرنا- روزی روزگاری مادری دلش می‌خواست دامادی پسرش را ببیند؛ اما به جای رَخت دامادی، کفن گلگون و خونین پسرش را دید که برای حفظ وجب به وجب این خاک، لباس سربازی پوشید و در نهایت عکس فرزندش قاب ابدی در گلزار شهدا شد.

به گزارش ایرنا، مادران و همسران شهدا در طول سال‌های پس از دفاع مقدس حماسه‌های جاویدی خلق کردند که قلم توانایی نوشتن آن را ندارد و تاریخ همیشه از آن یاد خواهد کرد.

وقتی داشت به جبهه می‌رفت، مادر بالای سرش قرآن گرفت، او از زیر قرآن رد شد و از مادر خداحافظی کرد. مادر پشت سر فرزندش کاسه‌ای آب ریخت تا فرزندش دوباره به کانون گرم خانواده بازگردد، اما این دیدار آخر آنها بود، قدم‌هایی که فرزندش از در خانه برمی‌دارد و او از پشت نظاره‌گر است، آخرین قدم برداشتن‌هایی است که از فرزندش می‌بیند.

چندی بعد خبر شهادت فرزندش به گوشش می‌رسد و این داغ همیشه بر دل او خواهد ماند که دوباره فرزندش را در آغوش بکشد و دوباره عطر تنش را ببوید.

برخی از مادران شهید اما سعادت اینکه پیکر فرزند شهید خود را ببینند ، نداشتند و برخی از آنها سال‌هاست که در فراغ شهید جوان از دست رفته چشم به راه هستند و برخی مادران شهید بی‌آنکه پیکر بی‌جان فرزند خود را ببینند، آسمانی شدند.

برخی از مادران شهدا هستند که هنوز پیکر فرزندشان را ندیده‌اند، برخی از آنها دیدار با فرزندشان را به آخرت موکول کردند و برخی دیگر از مادران شهیدان نیز در آرزوی یک بار دیدن پیکر فرزندشان در قید حیات هستند.

در سالروز وفات ام‌البنین که روز تکریم مادران و همسران شهدا نام گرفته است، ایثار و فداکاری و صبر و پایداری مادران و همسران شهیدان هشت سال دفاع‌ مقدس را گرامی می‌داریم و اوراق تاریخ را به نام گذشت‌ها و خلوص و تلاش‌های آنان مزین می‌کنیم و عملکرد این بانوان فداکار را پشتوانه‌ای برای نسل امروز و فردا قرار می‌دهیم.

۹۸۳ مادر شهید چهارمحال و بختیاری در قید حیات هستند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری، تعداد مادران شهید این استان را ۲ هزار و ۹۴۳ نفر اعلام کرد و گفت: ۹۸۳ مادر شهید در قید حیات هستند و دیگر مادران شهید آسمانی شده‍‌اند.

اسماعیل عسگری با ادای احترام به مادران و همسران شهید استان به خبرنگار ایرنا گفت: از مادران شهید، ۱۱ نفر دارای سه فرزند شهید و ۳۶ مادر نفر نیز دارای ۲ فرزند شهید هستند.

وی تعداد شهدای گمنام استان را ۱۲۸ نفر اعلام کرد و گفت: به همین تعداد مادر شهید داریم که هنوز پیکر مطهر فرزند خود را تحویل نگرفته‌اند و سال‌هاست که در غم دوری و چشم انتظاری قرار دارند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین در استان ۵۵۸ همسر شهید داریم که در طول این سال‌ها برای فرزندان خود هم مادری و هم پدری کردند و دین بزرگی بر گردن جامعه دارند.

عسگری رسیدگی به امور خانواده ایثارگران به ویژه پدران و مادران شهدا و همسران آنها را از وظایف اصلی و ذاتی این اداره‌کل عنوان کرد و گفت: در همین راستا تلاش می‌شود تا نسبت به بهبود امور زندگی این خانواده‌ها اقدامات مختلفی انجام گیرد و به ویژه در حوزه درمان، خانواده شهدا را زیر پوشش بیمه تکمیلی قرار داده و برای مادران شهیدی که از نظر جسمی توانایی لازم را ندارند، حق پرستاری در نظر گرفته شده است.

وی دلجویی و دیدار با خانواده شهدا به مناسبت‌های مختلف را از دیگر برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران برشمرد و گفت: در مناسبت‌هایی نظیر روز تکریم مادران و همسران شهدا، هفته دفاع مقدس، روز زن و دیگر مناسبت‌ها با خانواده شهدا دیدار می‌شود و نسبت به وضعیت زندگی آن اطلاع کسب می‌کنیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در مقابل ایثار، گذشت و فداکاری خانواده‌ها، مادران و همسران شهید هر اقدام و برنامه‌ای که انجام دهیم کم است و نمی‌توان به‌خوبی حق آنها را ادا کنیم اما تلاش شده در حد بضاعت و در طبق اخلاص و احترام اقداماتی را برای تکریم این خانواده‌ها انجام دهیم.

حس دلتنگی مادرانه پس از گذشت سال‌ها از شهادت فرزند

مادر شهید سردار ایرج آقابزرگی همانند دیگر مادران شهید هنوز هم که هنوز است درد دوری و فراغ فرزند شهید خود را تحمل می‌کند و وقتی سخن از فرزند شهیدش می‌شود بی‌اختیار گریان و دگرگون می‌شود.

وقتی از این مادر اسوه ایثار و فداکاری در مورد حس و حال یک مادر شهید پرسیدم به قدری دگرگون شد که نتوانست پاسخ بدهد و گفت: پس از سالها غم دوری و فراغ از پسرم درد بزرگی است و همان حس و حالی را دارم که همه مادران شهید سالها با این حس و حال زندگی کرده‌اند.

شرمنده‌ام بیشتر از ۲ پسر نداشتم که تقدیم اسلام و انقلاب کنم

مادر شهیدان آیت‌الله و منصور عباسی هفشجانی نیز بانوی مکرم اسلام ام‌البنین را الگوی خود در تقدیم فرزندان شهیدش عنوان کرد و گفت: تسلیت می‌گویم وفات حضرت ام‌البنین(س) را، من هم به آیت‌الله و هم به منصور افتخار می‌کنم که من را در مقابل حضرت زهرا و حضرت زینب سربلند کردند و این افتخار بزرگ نصیبم شد که به نام حضرت ام البنین من هم مادر شهید باشم.

وی ادامه داد: البته من خاک پای حضرت ام البنین(س) هم نیستم که بعد از عاشورا فقط برای امام حسین (ع) گریه کرد و هیچ سراغی از فرزندان شهیدش بخصوص حضرت عباس (ع)نگرفت و به حضرت زینب (س) و امام سجاد گفت که شرمنده‌ام پسرانم را حلال کنید و خدا می‌داند من نیز در دیدار با حضرت آقا وقتی می‌خواستم صحبت کنم فقط یک کلمه گفتم شرمنده‌ام همین ۲ پسر را بیشتر نداشتم.

مادر شهیدان عباسی تصریح کرد: الان هم می‌گویم که شرمنده مردم هستم که تا این حد با محبت هستند من کوچک همه هستم، من مادر شهید چه حقی بر گردن این مردم دارم؟ این مردم ایران هستند که گردن ما حق دارند که با این همه فشار اقتصادی و توطئه و فتنه دشمن پای انقلابشان ایستاده‌اند و پاسدار خون شهدایشان هستند.

وی ادامه داد: هر کاری برای این مردم بکنیم باز هم کم است، بچه‌های من هم فدای این ملت شدند چون این‌ها ملت امام حسین(ع) هستند و با انقلابشان دنیای اسلام را بیدار کردند من برایشان دعا می‌کنم که همیشه در آسایش و رفاه و امنیت زندگی کنند و از مسوولان می‌خواهم مثل ملت‌مان گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشند و پای انقلاب بمانند، من از آقای رییس‌جمهور تشکر می‌کنم و باز هم می‌گویم یادشان نرود این مردم ایران حق بزرگی بر گردن همه ما دارند می‌دانم که زحمت می‌کشند در اخبار می‌بینم اما تنها خواسته من این است مثل شهدا برای این مردم از جان و دلشان کار کنند، تلاش کنند تا تحریم دشمن مخصوصا آمریکای ملعون فشار کمتری به این مردم و زندگی اقتصادیشان وارد کند و مراقب حقوق بیت المال هم باشند.

این مادر ۲ شهید استان چهارمحال و بختیاری با ابراز تأسف و نگرانی در باره حوادث غزه و فلسطین نیز گفت: ظلم صهیونیست‌ها قلبم را شکسته است، اما اطمینان دارم به برکت خون شهدا ، قدس آزاد خواهد شد، چه بگویم از دست من که کاری بر نمی‌آید خداوند لعنت کند جنایتکاران رژیم اشغالگر اسراییل را و خداوند به فلسطینی‌ها کمک کند .

وی تاکید کرد: نه این که بخواهم شعار بدهم خدا را شاهد می‌گیرم وقتی بچه‌های فلسطین را می‌بینم با تمام وجودم می‌گویم؛ ای کاش پسر دیگری داشتم که آن را هم راهی دفاع از فلسطین و اسلام می‌کردم که در مقابل ظلم بایستد، پسرم آیت‌الله که در خرمشهر شهید شد چند روز قبل از شهادتش به من گفت" ننه بعد از شکست صدام می‌رویم قدس را آزاد کنیم"، این را هم بگویم از تمام وجودم می‌گویم، من خوب نوه و نتیجه دارم اما در دنیا تنها و تنها یک نوه پسری دارم که خیلی برایم عزیز است چون هم فرزند شهید منصور است و هم اسم دومش اسم عموی شهیدش است چون می‌خواستم به جای او باشد و او را خیلی دوست دارم.

وی می‌گوید: خدا شاهد است اگر همین امروز رهبر عزیزمان دستور بدهد که قدس باید آزاد شود همین تنها دارایی‌ام را خودم راهی غزه و فلسطین برای جنگ با صهیونیست‌ها می‌کنم تا فدای عزت اسلام و امنیت کشور شود، چون نه در زمان امام و امروز نگذاشته‌ام حرف ولی‌فقیه روی زمین بماند، از شما سپاسگزارم و بدانید بعد از هر نماز برای شما که اسم شهدا را زنده نگه داشته اید دعا می‌کنم .

به گزارش ایرنا، در تقویم رسمی کشور روز ۱۳ جمادی‌الثانی روز تکریم مادران و همسران شهدا نام گرفته و علت نامگذاری این است که ام‌البین همسر حضرت امیرالمومنین(ع) و مادر حضرت ابوالفضل‌العباس در چنین روزی روی در نقاب پیچید و در جوار رحمت حضرت حق آرمید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha