چالش‌های سواد آموزی در کرمانشاه از زبان معاون آموزش و پرورش

کرمانشاه - ایرنا - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از مهمترین موانع ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان را مباحث فرهنگی مانند احساس نیاز نداشتن بزرگسالان به سواد دانست و گفت: در این ارتباط برنامه‌های فرهنگی - تشویقی برای ایجاد رغبت بین این افراد در دستور کار است.

به گزارش پنجشنبه ایرنا؛ یاسر کرمی به مناسبت هفته نهضت سواد آموزی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کرمانشاه اظهار کرد: میانگین نرخ سواد در استان کرمانشاه نزدیک به ۹۸/۵ درصد و بیشتر از میانگین کشوری است با این وجود برای فراگیری بیشتر جمعیت باسواد؛ موانع و چالش هایی وجود دارد.

وی افزود: بعضی افراد رغبت به سواد آموزی ندارند؛ همین قدر بتوانند صفحه گوشی تلفن همراه خود را باز و بسته کنند، برای خودکافی می دانند و دیگر به سواد احساس نیاز نمی کنند در نتیجه عواملی از این دست مانع ریشه کنی بی سوادی در استان کرمانشاه است.

وی میانگین نرخ سواد در استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت را بیش از ۹۸/۲ درصد و بیشتر از میانگین کشوری دانست و گفت: تفاوت نرخ بی سوادی بین زنان و مردان ۶ درصد به نفع مردان و بین شهری و روستایی ۱۱ درصد به نفع شهرنشینان است.

وی نتیجه گیری کرد به تلاش بیشتری برای فراگیری سواد بویژه در بین جامعه زنان و روستایی استان کرمانشاه نیازمندیم.

این مسوول در ادامه ایجاد تحول فکری برای کسب سواد را سخت دانست و اظهار کرد: از نظر فرهنگی باید ضرورت داشتن سواد و همچنین زشتی و نداشتن آن برای این افراد جا انداخته شود تا تشویق به فراگیری شوند زیرا تمام امکانات، کتاب ها، لوازم تحریر و آموزش بی سوادان رایگان است.

کرمی گفت: در راستای تشویق افراد بی سواد و کم سواد به سوادآموزی ۱۰ تفاهم نامه مختلف با سازمان هایی مانند جهاد کشاورزی ، بهزیستی، فنی و حرفه ای، کمیته امداد و دیگر دستگاه های استان کرمانشاه برای ارایه تسهیلات بانکی، گواهینامه و مجوز کسب و کار منعقد کردیم.

وی شناسایی افراد بی سواد را یکی از مشکلات نهضت سواد آموزی اعلام و اظهار کرد: در این رابطه نیز اقدامات خوبی اجرایی شده است.

چالش‌های سواد آموزی در کرمانشاه از زبان معاون آموزش و پرورش

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه یکی دیگر از مشکلات نهضت سواد آموزی با افراد بی سواد در کرمانشاه را اتباع خارجی عنوان کرد و گفت: تعداد زیادی از این اتباع پس از پایان جنگ هنوز در استان باقی مانده اند و آمار جمعیت بی سواد کرمانشاه را بالا برده اند.

به گفته کرمی سومین دلیل ریشه کن نشدن بی سوادی در کرمانشاه وجود تفکرات قدیمی در برخی از مناطق و عشایر مبنی بر اجازه نداشتن دختران برای تحصیل است که با انجام کارهای فرهنگی این تفکر را باید تغییر داد زیرا شرایط جامعه تغییر کرده است.

فقر در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین از دیگر عوامل فرهنگی و اجتماعی بی سوادی در استان کرمانشاه است که کرمی به آن اشاره کرد و گفت: وقتی فقر باشد کسب سواد در آخرین رده نیازها قرار می گیرد؛ به همین دلیل در رهیافت جدید نهضت سواد آموزی بدنبال یادگیری مهارتی فنی و حرفه ای در کنار سواد آموزی سواد آموزان هستیم.

نهضت سواد آموزی فقط خواندن و نوشتن نیست

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به رهیافت های نوین آموزش در نهضت سواد آموزی همزمان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: این رهیافت حاصل دهها مقاله علمی در خصوص آموزش بزرگسال است و با توجه به تغییر نیاز جامعه و اجتماع به سوادهای مختلف تدوین شده است.

کرمی توضیح داد: نهضت سواد آموزی در رهیافت های جدید از تصدی گری به تنظیم گری بین دستگاه های اجرایی تبدیل می شود؛ به همین دلیل شورای پشتیبانی به ریاست استاندار در استانها برای ریشه کنی بی سواد در سطح جامعه در دولت سیزدهم شکل گرفته است.

وی تاکید کرد در رویکرد جدید فقط به دنبال خواندن و نوشتن سنتی نیستیم بلکه به نیازهای روز مانند سواد زندگی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، سواد عاطفی در خانواده و اجتماع، سواد رسانه ای، سواد مالی و سواد مهارت به کمک و هم افزایی دیگر ارگان ها، دستگاه های اجرایی به بویژه گروه های مردم نهاد هستیم.

چالش‌های سواد آموزی در کرمانشاه از زبان معاون آموزش و پرورش

کرمی هدف از رهیافت جدید نهضت سواد آموزی را ایجاد تغییر در زندگی فرد با سواد شده دانست و گفت: به همین منظور مراکز یادگیری محلی برای تربیت تابعی راه اندازی شده که فرد به آنجا برود، سوادکاری، فنی و حرفه ای خودش را مانند کار کشاورزی تقویت و یا آموزش ببیند و در این راستا ده‌ها تفاهم نامه با ارگان های مختلف به امضاء رسیده است.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در این ارتباط استفاده از ظرفیت گروه های مردم نهاد و حلقه های میانی را مهمترین بخش آموزش های رهیافت جدید دانست و گفت: این در راستای سیاست های مردمی کردن امور این سازمان است که در دولت سیزدهم اتفاق افتاده که دولت بیشتر نقش تنظیم گری دارد تا تصدی گر و این مشارکت اجتماعی را ۲ چندان در امور بالا می برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha