معاون وزیر علوم : چراغ ۱۰۳ کد رشته‌های فاقد بازار کار مازندران خاموش شد

ساری- ایرنا - معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اظهار این که هر رشته جدیدی که دانشگاه‌ها درخواست راه‌اندازی آن را دارند، باید پیوست اشتغال داشته باشد، گفت :امسال چراغ حدود یکهزار و ۱۰۰ کد رشته محل که هیچ شغلی برای آن وجود نداشت، خاموش شد که ۱۰۳ کد رشته مربوط به مراکز آموزش عالی مازندران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسم عموعابدینی روز چهارشنبه در کارگروه پیاده سازی آمایش و مدیریت تحول آموزش عالی مازندران در ساری افزود: چراغ این کد رشته ها در رصد وزارت علوم خاموش شد اما حذف نشده است، یعنی اگر کارگروه آمایش آموزش عالی هر استان دلیل و مستندی از نیازمندی رشته مورد نیاز را با کسب ۷۰ امتیاز اثبات کند، فعالیت آن کد رشته از سر گرفته خواهد شد.

وی با بیان این که رشته های دانشگاهی مورد نظر هر استان باید با محوریت اشتغالزایی تعریف شود، گفت: رشته های کشاورزی، علوم پایه و فناوری های راهبردی دریایی، امنیت غذایی و رشته های فرهنگی و هنری مورد تاکید و در فهرست حذف کد رشته های محل دانشگاهی نیست.

وی تاکید کرد: مطالعات نشان داد که بسیاری از کدرشته‌محل ها در استان و شهرستان استقبال نمی شود، حتی برخی کدرشته‌محل ها ۶۰ درصد ظرفیت خالی نسبت به ظرفیت اولیه دفترچه کنکور داشتند.

وی به ماموریت‌گرایی دانشگاه‌های کشور به عنوان رویکرد جدی وزارت علوم اشاره کرد و توضیح داد :‌ برخی از دانشگاه‌ها به رغم کوچک بودن، به علت داشتن تخصص و ظرفیت در یک موضوع خاص تا مقطع دکتری نیز حمایت می‌شوند، اما قرار نیست همه‌ دانشگاه‌ها هر نوع ماموریتی را برای خود تعریف کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ذکر این نکته که کارگروه پیاده سازی آمایش و مدیریت تحول آموزش عالی استان ها اختیارات کاملی را به ریاست استاندار دارند، ادامه داد:‌یعنی استان‌ها با محوریت مرکز استان تصمیم به ایجاد کد رشته های جدید و یا روشن کردن کدهای خاموش شده از سوی وزارت علوم می کنند.

عمو عابدینی گفت: وزارت علوم تا کنون حدود ۱۰ هزار کدرشته‌محل در مقاطع مختلف را استخراج کرده‌ است که برای بررسی به کارگروه‌های استانی آمایش آموزش عالی ارایه کرده است که طبق برنامه تا مهر سا آینده باید به نتیجه برسد.

وی ادامه داد:‌تحول در دانشگاه‌ها با عنوان دانشگاه تمدن ساز حول چهار محور حکمرانی مبتنی بر خرد و حکمت، فارغ‌التحصیل توانمند از نظر اشتغال، خانواده محوری و تعاملات بین‌المللی اجرا می‌شود و همان‌گونه که ایرانی‌ها از دیرباز در توسعه دانشگاه‌ها موثر بوده‌اند، باید در آموزش عالی به حالت تمدنی خویش بازگردیم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طرح تحول آموزش عالی با عنوان دانشگاه‌های تمدن ساز از سوی دولت به این وزارتخانه ابلاغ و اجرای آن آغاز شده و این کار ظرف پنج سال و حول چهار محور مهم انجام می‌شود.

معاون وزیر علوم : چراغ ۱۰۳ کد رشته‌های فاقد بازار کار مازندران خاموش شد

ایجاد ۳۰ دانشکده حکمت‌بنیان از برنامه‌های وزارت علوم

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هدف اصلی تحول آموزش در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد دانشگاه حکمت بنیان و شاخص‌های دانشگاه حکمت بنیان، در گام اول شاگردپروری، استادمحوری، اخلاق‌مداری و برنامه‌محوری است.

وی توضیح داد: این دانشکده‌ها آیین‌نامه‌های پژوهشی، آموزشی، فناوری و حکمرانی خاص خود را داشته و از نظر مدیریتی مبتنی بر الگوهای تمدن آفرینی بنا خواهند شد و علاوه بر بهره‌گیری از جدیدترین روش‌هایی که در ۱۰۰ دانشکده برتر دنیا اجرا می‌شود، از الگوهای تمدنی ایرانی-اسلامی همچون استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌مداری و برنامه محوری بهره گرفته خواهد شد.

وی در بخش دیگری با اهمیت فعالیت مرکز آموزش عالی در تولید علم اشاره کرد و گفت: طبق برنامه وزارت علوم دانشگاه هایی که بیشتر از یک درصد تولیدات علمی کشور را انجام بدهند مدل مبتنی بر علوم و فنون انجام می شود.

ظرفیت ایجاد دانشگاه جامع کشاورزی مازندران

عمو عابدینی با بیان این که بعد از استان تهران بیشترین مراکز علمی و دانشگاهی کشور در مازندران وجود دارد، گفت:‌ تصمیم گیری برای هم افزایی هیأت علمی دانشگاه های مختلف با هدف ماموریت گرایی توسعه هر استان در کارگروه آمایش آموزش عالی مورد هدف است.

وی با بیان این که کشاورزی دانش بنیان مازندران برای پایداری امنیت غذای کشور مهم و ضروری است، ادامه داد: وزارت علوم از ایجا دانشگاه جامع کشاورزی در این خطه حمایت می کند.

معاون وزیر علوم گفت: کارگروه پیاده سازی آمایش و مدیریت تحول آموزش عالی مازندران می تواند این مضوع را در دستور کار قرار بدهد و تصمیم گیری کند.

مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی حدود ۱۱درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

مازندران دارای ۱۱۲ مرکز و موسسه آموزش عالی است که طبق آمار رسمی بیش از ۱۶۱ هزار دانشجو در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha