اجرای طرح ترویجی مدیریت بهینه آب در ۸۰ هزار هکتار از  زمین‌های زراعی ایلام

ایلام - ایرنا - مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام گفت: طرح ترویجی - فرهنگی مدیریت بهینه مصرف آب در سطح ۸۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان در دست اجرا است.

"حمیدرضا شکری" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در گام نخست این طرح، در سطح ۵۰ هزار هکتار از اراضی پایاب سد کرخه در شهرستان دهلران بعد از تکمیل شبکه‌های فرعی و زهکشی، تعاونی‌های تولید متشکل از بهره برداران تشکیل شده و همچنین آموزش‌های لازم به کشاورزان جهت مصرف بهینه آب و مدیریت مصرف آن بر اساس با حجم آب دریافتی از شرکت آب منطقه‌ای، انجام شده است.

وی افزود: تعاونی‌های تولید برای این ۸۰ هزار هکتار شکل گرفته و به طور متوسط برای هر ۲ هزار هکتار ( بین هزار تا سه هزار هکتار) یک تعاونی با عضویت بهره برداران تشکیل شده است.

شکری ادامه داد: همچنین در گام بعدی کشاوزران ۳۰ هزار هکتار از اراضی زراعی طرح سامانه گرمسیری در شهرستان‌های ایوان، مهران و بخشی از دهلران نیز آموزش‌های مورد نیاز در زمینه چگونگی مصرف آب را فرا می گیرند.

وی توضیح داد: برای این ۳۰ هزار هکتار طرح سامانه گرمسیری ۸۰ درصد از شبکه‌های فرعی و زهکشی انجام شده و ۷۰ درصد تعاونی‌های تولید نیز تشکیل شده اند.

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام ادامه داد: افزایش راندمان آبیاری، ارتقاع بهره‌وری تولید، استفاده بهینه از منابع آب و خاک و افزایش اقتصاد کشاورزی منطقه از اهداف طرح توانمندسازی این اراضی است.

وی اضافه کرد: امسال برای اولین بار کارگاه تولید بلوط در شهرستان ایوان توسط تعاونی‌های تولید به صورت آزمایشی و تحقیقاتی راه اندازی شد که با حصول نتیجه و اخذ مجوزهای لازم این کارگاه برای سال آینده رسما شروع به فعالیت خواهد کرد.

شکری گفت: همچین امسال اجرای طرح کشت قراردادی و خرید تضمینی ذرت علوفه‌ای در سطح یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان دهلران توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و بدون اتکا به اعتبارات دولتی و اخذ تسهیلات بانکی به زیر کشت رفت.

وی توضیح داد: سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار و تامین نهاده‌ها از جمله کود، سم و بذر توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح کشت قراردادی در استان و خرید تضمینی ذرت علوفه ای انجام گرفت و طبق برآوردها این طرح در پایان برداشت محصول یک هزار میلیارد ریال سودآوری خواهد داشت.

#پیشرفت_ایلام
#پیشرفت_ایران
#لیگ_رسانه_امید
#ایرنا_ایلام
#تیم_خبری_شهید_محمود_صارمی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha