سیاست خارجی ایران تنها در پویایی‌ سه‌گانه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل درک است

کرمان - ایرنا - عضو هیات علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه سیاست خارجی ایران بدون در نظر گرفتن تاریخ، قابل درک نیست، گفت: تعریف سیاست خارجی ایران تنها بر اساس مطالعات تاریخی و در پویایی‌های سه‌گانه ملی، منطقه‌ای و بین المللی امکانپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر سید محمدکاظم سجادپور روز چهارشنبه در دومین همایش ملی سیاست خارجی ایران در محل دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: این چارچوب مفهومی باید مبتنی بر سه پایه باشد، یک اینکه سیاست خارجی ایران یک پدیده اجتماعی است، دوم اینکه هیچ پدیده اجتماعی را تک تغییره نمی‌توان توضیح داد و سوم اینکه هر پدیده اجتماعی پویا است.

وی با اشاره به اهمیت تجزیه و تحلیل چگونگی مطالعه مفهوم سیاست خارجی ایران، افزود: هیچ پدیده اجتماعی مانند سیاست خارجی برای ما ایرانیان تاثیر و اهمیت ندارد؛ این موضوع به امنیت کشور، اقتصاد و فرهنگ مردم ارتباط دارد.
سجادپور خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ماهیتی سه‌گانه دارد، اول اینکه کاری عمیقا سیاسی است لذا اگر کسی درک سیاسی ندارد در مطالعه و اجرای سیاست خارجی ضعیف خواهد بود؛ دوم اینکه سیاست خارجی کاری اداری و حقوقی است و برای ملت ایران تعهد و پیامدهای حقوقی دارد و بُعد سوم اینکه عمیقا کاری علمی بوده است.


وی بیان کرد: سیاست خارجی از آن جهت کاری علمی است که مبتنی بر پاسخ دادن به ۲سوال بوده، یکی اینکه شرایط جهان چگونه است و چگونه می‌توان آن را فهمید و دیگر اینکه منفعتمان چیست؟.
عضو هیات علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه بسته‌های مطالعاتی بین‌المللی درک درستی از سیاست خارجی کشورمان ارائه نمی دهند، گفت: در این مطالعات، سیاست خارجی ایران را تقلیل گرایانه می‌بینند و بسیاری از ادبیات در مورد برنامه اتمی کشورمان نیز بر همین مطالعه استوار است که آن را در بمب اتم خلاصه می‌کردند.
وی ادامه داد: بسته مطالعاتی تقصیرگرایانه، تعهدگرایانه و لحظه‌گرایانه نیز از سایر رویکردهای مطالعاتی بین المللی به عرصه سیاست خارجی ایران است.
سجادپور با اشاره به موضوع دومی که در تعریف چارچوب مفهومی سیاست خارجی ایران باید مدنظر قرار داشت، تصریح کرد: دومین موضوع این است که ما یک کشور با مرز، اعتقادات معین، قانون اساسی و عضو سازمان ملل متحد هستیم و هر کاری که بقیه کشورها در حوزه سیاست خارجی می کنند ما آنها را انجام می دهیم.
وی با اشاره به سومین موضوعی که در تعریف چارچوب مفهومی سیاست خارجی ایران باید مدنظر قرار داشت، ادامه داد: ایران کشوری خاص در ابعاد مختلف است که این ابعاد بر روی سیاست خارجی اثر می‌گذارد و بدون توجه به آنها نمی‌توانیم سیاست خارجه را بفهمیم.
عضو هیات علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه در مطالعه سیاست خارجی ایران باید نگاهی جامع مدنظر باشد، تصریح کرد: در این جامع نگری باید مدنظر داشت که بدون جغرافیا و تاریخ نمی‌توان سیاست خارجی را فهمید و سیاست خارجی ایران ریشه در تاریخ دارد.
سجاد پور ادامه داد: دوم اینکه ایران قدرت منطقه‌ای است و کشور حاشیه‌ای نیست، سوم اینکه سیاست خارجی یکی از پُر پیوند ترین پدیده‌ها با مردم ایران است، چهارم دیدگاه‌ها و گفتمان هاست یعنی اینکه بدون در نظر گرفتن این دیدگاه‌های که در مورد ایران وجود دارد نمی‌توان سیاست خارجی کشورمان را فهمید و پنجم کنش‌ها و سوگیریهاست.
تعریف سیاست خارجی ایران در پویایی‌های سه گانه
وی با اشاره به اینکه سیاست خارجی ایران باید در پویایی‌های سه گانه ملی، منطقه‌ای و بین المللی دیده شود، افزود: بدون تاریخ، سیاست خارجی ایران قابل درک نیست و در سه محور و بر اساس مطالعات تاریخی سیاست خارجی ایران باید مشخص شود.

سجادپور با اشاره به سه محور اساسی مطالعات تاریخی سیاست خارجی ایران ادامه داد: در سیاست خارجی باید مدنظر داشت هیچ چیزی در خلا رخ نمی دهد و شما باید زمینه ها را نگاه کنید و داده‌های تاریخی را در بیاورید.
بنیادهای مطالعات تاریخی در مورد سیاست خارجی ایران
وی با اشاره به این سوال که بنیادهای مطالعات تاریخی در مورد سیاست خارجی ایران چیست؟ ادامه داد: این بنیادها درآوردن ۲چیز بوده یکی متن بوده و دیگری سند است به همین دلیل کسی که دید آرشیوی ندارد نمی تواند در مورد سیاست خارجی ایران تحقیق کند.
عضو هیات علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه آرشیو وزارت امور خارجه یکی از بزرگترین آرشیوهایی ایران است، تاکید کرد: این آرشیو یکی از بزرگترین آرشیوهای تاریخی جهان است، در واقع بدون توجه به این آرشیوها دید تاریخی را نسبت به سیاست خارجی کشورمان نمی‌توانیم داشته باشیم.
جهت مطالعات تاریخی سیاست خارجی ایران
وی با اشاره به این سوال که جهت مطالعات تاریخی سیاست خارجی ایران باید چگونه باشد، تاکید: به نظر من هر ایرانی اگر ۲جهت را نداشته باشد نقص دارد، جهت اول اینکه مانایی و بقای ایران نیازمند کار علمی بوده و جهت دوم اینکه رشد و ارتقای ایران ضروری است.
سجاد پور با اشاره به اینکه مانایی(ایستایی)، بقا و رشد کشورمان باید هدف مطالعات سیاست خارجی ایران باشد، گفت: در مطالعه سیاست خارجه ایران باید یک چارچوب مفهومی داشت.
به گزارش ایرنا، آیین افتتاحیه همایش ملی سیاست خارجی ایران روز چهارشنبه با حضور وبیناری تعدادی از وزرای سابق امور خارجه و سخنرانی اساتید علوم سیاسی و روابط بین الملل در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha