وظایف آزمایشگاه کنترل کیفیت و ایمنی مواد غذایی و اهمیت آن

وظیفه اصلی آزمایشگاه مواد غذایی حفاظت از سلامت عمومی جامعه با تجزیه و تحلیل مواد غذایی، نوشیدنی ها، خوراک دام و غذای حیوانات خانگی با انجام آزمون های میکروبی، اندازه گیری فلزات سنگین، آفت کش ها، سموم قارچی و دیگر آلاینده های مواد غذایی می باشد.

به گزارش ایرنا، وظیفه اصلی آزمایشگاه مواد غذایی حفاظت از سلامت عمومی جامعه با تجزیه و تحلیل مواد غذایی، نوشیدنی ها، خوراک دام و غذای حیوانات خانگی با انجام آزمون های میکروبی، اندازه گیری فلزات سنگین، آفت کش ها، سموم قارچی و دیگر آلاینده های مواد غذایی می باشد. علاوه براین با افزایش قیمت محصولات غذایی و مشکلات زنجیره تأمین مواد غذایی، خطر تقلب در مواد غذایی افزایش پیدا می کند که آزمایشگاه های مواد غذایی به شناسایی مواد افزودنی غیر مجاز کمک می کنند.

آزمایشگاه مواد غذایی بر اساس مقررات و استانداردهای ملی و بین المللی، آزمایشات مربوط به مواد غذایی را انجام می دهد.

اهمیت آزمایشگاه مواد غذایی

الف- کنترل کیفیت:

آزمایشگاه مواد غذایی به شناسایی آلاینده ها در مواد خام، محصولات نهایی و محیط کارخانه کمک می کند.

ب- رعایت استانداردهای صادرات

آزمایشگاه مواد غذایی با توجه به استانداردهای کشور مقصد برای صادرات محموله های غذایی با انجام تستهای آزمایشگاهی قبل از صادرات محصول و ارائه نتایج آنالیز به صادر کنندگان کمک می کند که آیا محموله های صادراتی آنها مطابق با استانداردهای کشور مقصد بوده یا نه؟ و به این صورت از برگشت خوردن یا معدوم شدن محصول و متضرر شدن صادر کنندگان جلوگیری می کند.

ج- حمایت از تولید کنندگان و سلامت مصرف کنندگان

آزمایشگاه های مواد غذایی با انجام آزمون های مختلف و شناسایی پارامترهای ایمنی غذا در مواد خام، محیط کارخانه و محصولات نهایی با اطمینان از سلامت محصول، علاوه بر حمایت از تولید کنندگان برای تولید محصول ایمن، به سلامت مصرف کنندگان کمک می کنند.

بنابراین، انتخاب یک آزمایشگاه معتبر مواد غذایی برای کارخانه های مواد غذایی اهمیت ویژه ای دارد. آزمایشگاههای مواد غذایی که دارای اعتبار استانداردهایی مانند استاندارد ISO ۱۷۰۲۵ می باشند. علاوه براین، آزمایشگاه های مورد تأیید و همکار سازمانهای مربوطه مانند سازمان استاندارد ملی ایران، غذا و دارو و دامپزشکی کشور که برای حفظ اعتبار خود، بهترین سیستمهای کاری را پیاده سازی می کنند.

وظایف آزمایشگاه کنترل کیفیت و ایمنی مواد غذایی و اهمیت آن

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم

شرکت خدماتی، آموزشی و تحقیقاتی مرجعان خاتم یک شرکت خصوصی دانش بنیان است که به عنوان یک شرکت مستقل و اولین آزمایشگاه خصوصی کل کشور در سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز نموده است و اولین آزمایشگاهی می باشد که از داکس (DAkkS) آلمان گواهی ۱۷۰۲۵ را دریافت کرد. این شرکت در زمینه ارائه خدمات آزمایشگاهی مرتبط با خوراک انسان و دام، بازرسی کالا، فعالیت های پژوهشی و برگزاری دوره های آموزشی تخصصی با اتکا به مجوزها و گواهینامه های رسمی خود فعالیت می نماید. رسالت اصلی این مجموعه مشارکت مسئولانه در حفظ سلامت و بهداشت جامعه می باشد.

چرا آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم؟

بهترین آزمایشگاه مواد غذایی کل کشور در سال ۱۴۰۲

کسب رتبه اول در آزمون ارزیابی عملکرد در بخش باقیمانده سموم بین بیست و هشت آزمایشگاه کشور

کسب رتبه A در آزمون ارزیابی عملکرد در بخش شیمی عمومی بین سی و شش آزمایشگاه کشور

سرعت اعلام نتایج: در مدت زمان کمتر از ۲۴ ساعت

دقت در نتایج: مطابق با نتایج یوروفینز( Eurofins) آلمان

مجهز به دستگاههایی با تکنولوژی بالا

مشاوره فنی و تخصصی

کارشناسان حرفه ای

دارای گواهینامه ۱۷۰۲۵

همکار اداره استاندارد، غذا و دارو و دامپزشکی کشور

خدمات آزمایشگاهی

وظایف آزمایشگاه کنترل کیفیت و ایمنی مواد غذایی و اهمیت آن

اندازه گیری باقیمانده سموم کشاورزی

سمپاشی های مکرر و استفاده بیش از اندازه از سموم دفع آفات، استفاده از سموم بی کیفیت و نامعتبر، عدم توجه به دوره کارنس (حداقل مدت زمان پس از آخرین سم پاشی که باید طی شود تا سم قرار گرفته بر روی محصول تجزیه شده و به حد قابل مصرف برسد) و عرضه محصولات به بازار در مدت زمان کوتاهی بعد از سمپاشی، کالیبره نبودن سمپاش باعث افزایش مقدار باقیمانده سموم در مواد غذایی مورد مصرف انسان می گردد که مصرف مواد غذایی بالاتر از حد مجاز استانداردها باعث انواع سرطان، بیماریهای قلبی و تنفسی، اختلالات تولید مثلی و سیستم عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و ... می شود.

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم، با اندازه گیری حد مجاز باقیمانده سموم بر پایه گیاهی به کمک دستگاه های پیشرفته و با تکنولوژی بالا، GC-MS-MS و LC-MS-MS آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد.

اندازه گیری مایکوتوکسین ها

مایکوتوکسین ها، سموم تولید شده توسط قارچ ها هستند که مواد غذایی و خوراک دام را آلوده می کنند و چنانچه میزان آنها بالاتر از حد مجاز استانداردها باشد، مصرف آن توسط انسان باعث آسیب به کبد، کلیه، سیستم ایمنی و دستگاه گوارش شده و همچنین باعث بروز سرطان هایی مانند کبد، مری و ... می شود.

تعیین حدود مایکوتوکسین ها شامل آفلاتوکسین های B، G و M، اکراتوکسین، دی اکسی نیوالنول، پاتولین، زیرالنون در انواع خوراک انسان و دام به کمک دستگاه HPLC با دقت بالا در آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم انجام می پذیرد.

اندازه گیری فلزات سنگین

فلزات سنگینی مانند سرب، جیوه، آرسنیک و ... که هم به طور طبیعی در پوسته زمین وجود دارند و وارد خاک، آب و هوا شده و هم از طریق فعالیت های انسانی مانند صنایع، دود ماشین، فعالیت های کشاورزی و ... وارد محیط زیست و زنجیره غذایی می شوند. این فلزات می توانند در هنگام تولید و بسته بندی مواد غذایی در کارخانه ها وارد غذاها شوند. مصرف مواد غذایی دارای فلزات سنگین از آنجا که این فلزات در بدن تجزیه نمی شوند و سرعت جذب آنها بیشتر از دفعشان است، به تدریج در بافت های بدن از جمله مغز انباشته شده و باعث اختلال در عملکرد کلیه، پوکی استخوان، آلزایمر، اتیسم و سرطان در انسان می شود.

آزمون فلزات سنگین سمی شامل سرب، کادمیوم، جیوه و آرسنیک و ... در انواع مواد غذایی به کمک دستگاه اسپکتروسکوپی جذب اتمی در آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم قابل اجرا می باشد.

آزمون های میکروبی

باکتریهایی مانند سالمونلا، لیستریا، اشریشیاکلی و ... مواد غذایی را آلوده کرده که مصرف آنها باعث مسمومیت های غذایی شده و در مواردی منجر به مرگ و در زنان باردار می تواند باعث سقط جنین و به دنیا آمدن نوزادانی با وزن کم می شود.

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم در زمینه آزمون های میکروبی شمارش کلی میکروارگانیسم ها، کپک و مخمر و... و. در مواد غذایی و آشامیدنی با استفاده از دستورالعمل های ملی و بین المللی، آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد.

آزمون شیمی عمومی

برای بررسی کیفیت و ایمنی مواد غذایی آزمون های شیمی عمومی شامل اندازه گیری پروتئین، چربی، فیبر و ... در انواع محصولات غذایی در آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم قابل اجرا است.

خدمات بازرسی و نمونه برداری

فعالیت بازرسی شرکت مرجعان خاتم از سال ۱۳۸۱ آغاز شد. واحد بازرسی شرکت مرجعان خاتم در تلاش است تا از طریق ارائه خدمات با صحت، سرعت و کیفیت مطلوب و با به کارگیری اصل صداقت، بی طرفی و محرمانگی، به انجام صحیح و دقیق بازرسی بپردازد. این شرکت در حال حاضر دارای پروانه بازرسی از سازمان ملی استاندارد ایران در زمینه بازرسی از کالاهای صادراتی و داخلی در حوزه مواد غذایی می باشد.

خدمات آموزشی

شرکت مرجعان خاتم از سال ۱۳۸۸ فعالیت آموزشی خود را آغاز نموده است و در ادامه فعالیت های خود موفق به اخذ مجوز ارائه آموزش از سازمان ملی استاندارد ایران، وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گردیده است. دوره های آموزشی آکادمی مرجعان خاتم در حوزه صنایع غذایی و محصولات کشاورزی با بهره گیری از اساتید مجرب به صورت حضوری و نیز غیر حضوری در بستری از فن آوری به صورت فیلم های آموزشی در وب سایت و صفحات مربوط به مرجعان خاتم در شبکه های اجتماعی ارائه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha