مطالباتی که نخبگان در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری مطرح کردند

شهرکرد - ایرنا - جمعی از نخبگان چهارمحال و بختیاری چهارشنبه شب در دیدار با استاندار این استان مشکلات، دغدغه‌ها و برخی موانع موجود در دستگاه‌های اجرایی استان را در میان گذاشتند.

به گزارش ایرنا، در استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۷۰۰ نخبه شناسایی شده است که این افراد به عنوان سرمایه اجتماعی شناخته می‌شوند که امروز طرح مسیر نخبگی به عنوان طرح اصلی بنیاد ملی نخبگان در تعامل با دانشجویان‌ برتر و استادان سرآمد اجرایی می‌شود.

نخبگان چهارمحال و بختیاری چه گفتند؟

مصطفی کاوه از نخبگان چهارمحال و بختیاری که فعالیت خود را بنیاد نخبگان، مرکز رشد و پارک علم وفناوری آغاز کرد و صاحب پنج اختراع، برگزیده ۲ دوره جشنواره خوارزمی و برگزیده سه دوره جشنواره کارآفرینی استانی و یک دوره کشوری می‌داند، گفت: مهمترین درخواست جامعه نخبگانی استان بهاء دادن به این قشر است و با این کار این قشر توان در اختیار داشتن آینده کشور را می‌توانند تامین کنند.

از نظر این نخبه چهارمحال و بختیاری، جامعه نخبگان می‌تواند آینده کشور را در اختیار داشته و با اشتغال‌هایی که ایجاد می‌کنند می‌توانند قشر دانشگاهی را به کار گیرند.

کاوه گفت: با بها دادن به نخبگان زمینه انقلاب بزرگی در جامعه فراهم می‌شود و همچنین شرایطی برای موفقیت در جنگ علمی و اقتصادی که دشمن برای کشور طراحی کرده فراهم می‌شود.

داشتن شغل مهمترین درخواست نخبگان

سید محمد حسین حسینی دانشجوی دکترای مکانیک و از مستعدان برتر بنیاد نخبگان گفت: داشتن شغل و جذب در دستگاه‌های اجرایی به خصوص برای نخبگانی که در مراحل پایانی تحصیلات دانشگاهی قرار دارند از مهمترین نیاز این افراد است که به طور تقریبی اتفاق خاصی رخ نداده است.

او اضافه کرد: امروز این روند از مسیر بنیاد نخبگان خارج و در اختیار سازمان امور استخدامی قرار گرفته که در یک سال اخیر کار خاصی در این مورد انجام نشده است.

مطالباتی که نخبگان در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری مطرح کردند

نبود فرصت‌های شغلی؛ عامل مهاجرت نخبگان از چهارمحال و بختیاری

یاسر کیانی عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه شهرکرد و از استادان یک درصد برتر دنیا نیز مهمترین دغدغه نخبگان و دانشجویان را اشتغال عنوان کرد و افزود: چهارمحال و بختیاری در همه رشته‌های جوانان مستعد و نخبه ای دارد که نبود فرصت شغلی مناسب موجب شده این ظرفیت نخبگانی عظیم از استان خارج شود.

به گفته کیانی، هرچند به تازگی به کار افتادن کارخانه‌های فولاد موجب شده تا حدی شرایط اشتغال در استان بهتر شود اما ظرفیت‌های موجود متناسب با جمعیت و فارغ التحصیلان دانشگاهی این استان نیست.

جواد صدیقی دانش‌آموخته برتر رشته ریاضی و مدیر شرکت قند چهارمحال و بختیاری نخبه‌ای که با وجود مهاجرت برای خدمت به کشور خود بازگشت، گفت: امروز بخش خصوصی برای رونق چرخ اقتصاد خیلی خوب در حال کار و تلاش است اما چالش با دستگاه‌های دولتی و وجود برخی تناقض‌ها را از مهمترین مشکلات موجود می تواند دانست و ضرورت حل این تناقض‌ها در قالب یک برنامه راهبردی با حضور دستگاه‌های اجرایی مورد تاکید است.

توجه به اصل بومی بودن حقی گم شده دردستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری

عاطفه صیادی دانش‌آموخته دکترای رشته علوم و مهندسی آب گفت: استان‌های دیگر در خصوص جذب کارکنان خود در مصاحبه‌های تخصصی امتیاز ویژه‌ای به بحث بومی بودن می‌دهند در حالی که این حق نیز در چهارمحال و بختیاری باید دیده شود .

از نظر صیادی، با وجود اینکه در چهارمحال و بختیاری افراد تحصیلکرده و مستعد زیادی در رشته‌های مختلفی وجود دارد اما در بخش جذب این نیروها کم لطفی زیادی از سوی دستگاه‌های اجرایی دیده می‌شود.

استفاده از نخبگان مبنای شایسته‌سالاری باشد

اعظم امیری دانش‌آموخته دکترا از دانشگاه شهید چمران اهواز در رشته کشاورزی نیز گفت: کمترین انتظار نخبگان استفاده و به کار گرفتن ایده، استعداد و توانمندی این قشر در جامعه است مساله‌ای که در جامعه ملموس نیست.

او با تاکید براینکه مراکز علمی غرب خواهان نخبگان ایرانی هستند ،اظهار داشت: برخی از دولت‌ها توجه جدی به توان نخبگان نداشته‌اند و بر شایسته‌سالاری متمرکز نبوده‌اند در حالی که استفاده از نخبگان به عنوان یک اصل مهم شناخته می‌شود و مورد توجه قرار دارد.

امیری با تاکید بر اینکه فرهنگ نخبگی باید در جامعه حاکم باشد، ادامه داد: مسوولان باید به صورت ذاتی نه به اجبار آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به دنبال نخبگان باشند تنها در این صورت است که می‌توان از مهاجرت این افراد پیشگیری کرد.

این نخبه چهارمحال و بختیاری یادآور شد: سرمایه‌گذاری سودمند؛ سرمایه‌گذاری در حوزه نخبگان است.

زهرا حیدری دانشجوی دکترای رشته علوم و مهندسی مرتع نیز گفت: ارگان‌هایی که به بنیاد نخبگان درخواست نیرو می دهند و در سامانه ثبت می‌شوند بیشتر از ارگان‌های استان‌های دیگر هستند و کمتر از استان درخواست داده می‌‎شود.

او معتقد است: استقبال نکردن دستگاه‌های برای استفاده از توان نخبگان استان موجب خروج نخبگان از استان می‌شود.

تدوین سند کنترل آسیب‌های اجتماعی

رییس هیات اندیشه‌ورز اجتماعی و فرهنگی چهارمحال و بختیاری گفت: تدوین سند تحول و کنترل آسیب‌های اجتماعی این استان با همکاری بنیاد نخبگان استان تدوین می‌شود.

شهرام خواجوی با اشاره به طراحی و تدوین ۱۲ برنامه در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی افزود: بخشی از خوراک سند کنترل آسیب‌های اجتماعی چهارمحال و بختیاری آماده شده که باید مورد حمایت قرار گیرد.

وی شناخت و مهندسی مسائل اجتماعی، به‌کارگیری و مشارکت اندیشمندان و صاحب نظران در موضوعات مهم اجتماعی، یافتن راهکارهای علمی و تجربی با رویکرد حفظ سلامت و سرمایه اجتماعی، آسیب شناسی اجتماعی، کمک به تدوین برنامه‌های توسعه اجتماعی، فرهنگی و استفاده از ظرفیت و توان نخبگان در برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی را از جمله هدف‌های تعریف شده برای هیات اندیشه‌ورز اجتماعی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.

خواجوی یادآور شد: برخی تغییر و تحولات بدون توجه به شرایط و اقتضائات محلی و بومی باعث بروز یک سری آسیب‌های اجتماعی در استان‌ها شده که کاهش نرخ رشد جمعیت، سالمندی، کاهش سرمایه اجتماعی، بروز یک سری آسیب‌های اجتماعی نوپدید و یک سری آسیب‌های خاص مناطق زاگرس‌نشین از جمله این‌ها است.

ورود تخصصی چهارمحال و بختیاری به زنجیره‌های راهبردی

دبیر هیات اندیشه‌ورز حوزه اقتصادی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان برای نخستین بار در کشور به صورت تخصصی در بحث زنجیره راهبردی ارزش محصولات تولید ورود کرده است.

بیژن آل‌ابراهیم دهکردی اضافه کرد: این هیات کار خود را با آینده‌پژوهی، مساله‌یابی و ارائه راهکار برای حل مشکلات شروع کرده‌ و با برگزاری نشست‌هایی با دانشگاه آزاد اسلامی استان تفاهم‌نامه‌ای در خصوص زنجیره ارزش گیاهان دارویی، گوشت وشیر و عسل و حرکت پایان‌نامه‌ها به این سمت منعقد شده است.

مطالباتی که نخبگان در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری مطرح کردند

آل‌ابراهیم اضافه کرد: ما قادر هستیم برای ۷۰ درصد مشکلات کنونی راهکار ارائه دهیم اما پیچیده کردن مسائل ساده باعث عدم حل مشکلات می‌شود

وی با تاکید بر شبکه‌سازی و تشکیل هسته‌های زنجیره ارزش یادآور شد: تمامی فعالیت‌های این بخش با حضور مردم و بخش خصوص پیش می‌رود

کاهش شکاف بین اجرا و جامعه علمی از رویکردهای هیات‌های اندیشه ورز

دبیر هیات اندیشه‌ورز عمران، آب و محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در گذشته جای خالی این گفتمان‌ها در بسیاری از مسائل دیده می‌شد به نحوی که در مساله آب هیچ دیدگاهی از جامعه نخبگانی گرفته نمی‌شد و تشکیل این هیات شروع خوب و گام مهمی برای استفاده از نظر نخبگانی در حل بسیاری از مسائل از جمله آب است.

مهدی قبادی‌نیا بیان کرد: یکی از مسائل مهم مطرح استفاده از نگاه‌های همدیگر و برطرف کردن شکاف بزرگ بین جامعه اجرا و علمی است.

وی ادامه داد: هیات اندیشه‌ورز عمران، آب و محیط زیست چهارمحال و بختیاری در راستای شکل‌گیری گفتمان بین جامعه نخبگانی و نخبگان اجرایی است و گسترش این گفتمان از مهمترین رویکردهای این هیات به شمار می‌رود.

قبادی‌نیا با بیان اینکه امروز آب یکی از مهمترین چالش‌های چهارمحال و بختیاری است، تاکید کرد: تلاش می‌شود از طریق این هیات اندیشه‌ورز و با استفاده از گفتمان نخبگانی و همفکری با این بخش ازجامعه در امور اجرا به حل مسائل و چالش‌های استان در بخش آب و محیط زیست کمک شود.

رییس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری گفت: بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی، رشد و تعالی استعدادهای برتر و نخبگان در ۲ ساحت فردی و گروهی اقدام به تدوین و اجرای طرح پیوسته مسیر نخبگی کرده است.

یعقوب طادی اضافه کرد: در این فرایند یک استاد راهبر همراه دانشجو خواهد بود و با توجه به نیاز کشور، رشته تحصیلی و علایق و توانمندی‌های دانشجو مسیر نخبگی را در چهار سرفصل تحصیلی، علمی-تخصصی، مهارتی- فرهنگی و اجتماعی تعریف می‌کند.

طادی نخبه‌شناسی، نخبه‌پروری، نخبه‌گزینی و نخبه‌گُماری را از وظایف بنیاد نخبگان عنوان کرد و افزود: براساس سند راهبردی و به فراخور این چهار وظیفه در سال‌های گذشته مسوولان به نخبه شناسی و نخبه‌پروری و برخی دیگر به نخبه‌گزینی و نخبه‌گماری اهمیت قایل بودند این درحالی است که این چهار وظیفه را باید باهم طی کرد.

وی اضافه کرد: تلاش شده با ایجاد مسیر نخبگی پیوسته‌ و قانونی که قرار است از اول سال ۱۴۰۳ ابلاغ شود تمام این چهار وظیفه با هم پوشش داده شود.

به گفته طادی، در گذشته بیشتر کار بنیاد نخبگان روی نخبگان تحصیلاتی مانند دانش‌آموز، دانشجو و استاد دانشگاه متمرکز می‌شد به همین دلیل ممکن بود برخی نخبه‌های مهارتی، ورزشی، ادبی و هنری جا بمانند و دایره نخبگانی کاهش پیدا کند.

به اعتقاد طادی، اگر شخصی استعداد ذاتی داشته باشد این استعداد خدادادی و همه افراد ممکن است این استعداد را نداشته باشند حال اگر این استعداد ذاتی همراه با یک تخصص خواه دانشگاهی یا مهارتی باشد تبدیل به مستعد برتر می شود که باید مسیر را طی کند و اگر یک مستعد برتر اثرگذاری خوبی در جامعه داشته باشد تبدیل به یک نخبه می‌شود.

وی تاکید کرد: بیشتر افرادی که در بنیاد نخبگان با آن‌ها سروکار داریم مستعدان برتری هستند که باید آن‌ها را در مسیر نخبگی حمایت و هدایت کرد تا به نخبه‌ای که مد نظر است تبدیل شوند و در این مسیر باید از سرآمدانی که وجود دارد به عنوان راهبر استفاده شود که تقویت خودباوری در افراد را به دنبال دارد.

به گفته رییس بنیاد نخبگان چهار محال و بختیاری، تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز یکی از راه‌های اثر گذاری است که در زمان حاضر سه هیات اندیشه ورز در استان فعال هستند.

وی یکی از مشکلات نخبگان را تغییراتی که به واسطه برنامه‌های متعددی که اجرا می‌شود، عنوان کرد و اظهار داشت: این بنیاد تلاش کرده این مشکل با اجرای برنامه‌هایی پیوسته برطرف شود.

طادی یکی دیگر از مشکلات نخبگان را جذب و مثمر ثمر بودن آن‌ها عنوان کرد و یادآور شد: مستعدین برتر احساس می کنند تاثیرگذاری مثبت در جامعه ندارند به همین دلیل بنیاد نخبگان با ایجاد راهکارهایی در مسیر نخبگی در تلاش است که مسائل جامعه در هسته‌های نخبگانی را به شکلی حل کند که هم تاثیرگذاری نخبگان احساس و هم خودباوری در نخبگان ایجاد شود.

حمایت تمام قد از نخبگان مهمترین رویکرد چهارمحال و بختیاری

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب و رییس دولت سیزدهم در خصوص ضرورت حمایت و بهادادن به جامعه نخبگانی اعلام کرد: تمام قد از نیروهای مستعد و نخبگان استان حمایت می‌شود چرا که این اقدام و این سرمایه اجتماعی برای همه دولت‌مردان و خدمت‌گزاران تکلیف ایجاد می‌کند.

غلامعلی حیدری یکی از هدف‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های بنیاد نخبگان را برنامه‌ریزی برای شناسایی و حمایت مالی، جذب، حفظ، بکارگیری و پشتیبانی از نخبگان است.

او ادامه داد: این حمایت‌ها باید منجر به ارتقای تولید علم، فناوری، توسعه علمی و احراز جایگاه برتر علمی و فناوری اقتصادی کشور در دنیا و منطقه شود و با برنامه ریزی دقیق بنیاد نخبگان این امر شدنی است.

به گفته حیدری، در این خصوص بنیاد نخبگان باید مستعدان برتر کشور را به سمت تاثیرگذاری بیشتر و بهتر در حوزه تخصصی، روان سازی مسیر به کار گیری، الگوسازی از سرآمدن و نخبگان، طراحی ایستگاه‌های مختلف برای طی مسیر نخبگی و رسیدن به مرحله تاثیرگذاری هدایت کند.

وی آموزش استعدادهای برتر در مسیر نخبگی و تبدیل آن‌ها به افراد اثرگذار، جریان‌ساز و تبدیل شدن به استعداد برتر بدون حمایت امکان‌پذیر نیست.

حیدری با تاکید براینکه حمایت نکردن از نخبگان موجب می‌شود تا این سرمایه اجتماعی در مسیر دیگری قرار گیرد، اضافه کرد:نخبگان در حکم پیشران‌های جامعه به شمار می‌روند و حل بسیاری از مشکلات و ارتقای شاخص‌های مختلف در گرو حل مسائل نخبگان است.

او بیکاری، تورم و مهاجرت را از مسائل و موانع پیش روی توسعه استان‌های زاگرس نشین عنوان کرد و گفت: با استفاده از توان نخبگان باید این مسائل مهم و ریشه‌ای استان را حل کرد.

حیدری بر ضرورت شناسایی و پشتیبانی از دانش آموزان، دانشجویان، دانش آموختگان برتر دانشگاهی و مستعد، مخترعان برگزیده، برگزیدگان رویدادهای معتبر نخبگانی، برگزیدگان حوزه‌های تخصصی، تکریم و الگوسازی از نخبگان کشور و استان تاکید کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری مهاجرت نخبگان را یکی از مسائل مهم عنوان کرد و برضرورت شناسایی علل وعوامل این مساله و پیشگیری از این امر تاکید کرد.

وی با تاکید بر ضرورت بومی‌سازی منویات رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهور در خصوص نخبگان ادامه داد: نخبگان سرمایه‌های اجتماعی هستند که به عنوان یک توانمندی مهم مورد توجه و حمایت قرار گیرند.

پیوند علم و اجرا از رویکردهای استان چهارمحال و بختیاری

به گفته حیدری، امروز پیوند علم و اجرا و صنعت و دانشگاه به عنوان یکی از نکات کلیدی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب امروز به عنوان یکی از مهمترین رویکردهای چهارمحال و بختیاری قلمداد می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: برای بارش‌های فکری باید نشست‌های تخصصی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی با حضور نخبگان و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان برگزار شود.

وی خود کم‌بینی و نداشتن اعتماد به نفس را از آفت‌های این استان معرفی کرد و گفت: استان چهارمحال و بختیاری باید توان نیروها و جوانان ایده‌پرداز خود را باور داشته باشد که اگر نداشته باشند خود یک مشکل فرهنگی به شمار می‌رود و تصور می‌شود دیگران در استان معجزه می‌کنند.

حیدری با تاکید بر اینکه استفاده از روش‌های سنتی دیگر پاسخگوی نیاز جامعه نیست، اضافه کرد: برای اداره استان و کشور نیازمند برخورداری از ایده‌های جدید و فناورانه هستیم و استان با توجه به قابلیت‌هایی که دارند می‌تواند در بسیاری از امور به ویژند(بِرَند) تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با ۱۲ شهرستان حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha