دفاتر اسناد رسمی از ارکان مهم فرآیند دادرسی قضایی هستند

سنندج- ایرنا- رئیس کل دادگستری کردستان گفت: دفاتر اسناد رسمی وظیفه خطیر و حساس ساماندهی اموال و مراودات حقوقی شهروندان را برعهده دارند و در فرآیند دادرسی قضایی یکی از ارکان مهم به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی در سنندج، بر لزوم رعایت صداقت و امانتداری در امور سردفتری تاکید کرد.

وی گفت: دفاتر اسناد رسمی بخشی از دستگاه قضایی محسوب می شوند و محیط دفاتر اسناد رسمی یک محیط شبه قضایی است که حسن خلق و تکریم ارباب رجوع در این دفاتر باید رعایت شود.

وی دقت و تسریع در اجرای امور اسناد رسمی را ضروری دانست و افزود : باید در این دفاتر قبل از صدور اسناد، استعلامهای کامل از ادارات مربوطه گرفته شود.

رئیس کل دادگستری کردستان یادآور شد: حضور ثابت سردفتران در دفاتر اسناد رسمی الزامی است و سردفتران باید با نظارت کامل بر زیرمجموعه خود از بروز تخلفات و جرایم در این دفاتر پیشگیری کنند.

وی با بیان اینکه مهمترین وظیفه دفاتر اسناد رسمی تثبیت مالکیت مشروع مردم است، ادامه داد: سندهای رسمی کمترین میزان دعاوی را دارند در حالی که سندهای عادی بیشترین دعاوی را دارند و کلاهبرداری، فرار مالیاتی و فروش مال غیر از جمله جرائمی است که در اسناد عادی صورت می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری کردستان بر لزوم نظارت مستمر بر دفاتر اسناد رسمی استان تاکید کرد و افزود: باید با معدود دفاتری که اعتماد مردم را مخدوش می‌کنند برخورد و اجازه نداد که اعتماد مردم دچار خدشه شود.

فعالیت ۱۱۵ دفتر ثبت اسناد رسمی در کردستان

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان کردستان هم که در این مراسم حضور داشت با اشاره فعالیت ۱۱۵ دفتر ثبت اسناد رسمی و ۴۰ دفترخانه در استان  گفت: تلاش دفاتر اسناد رسمی قانونی کردن امور مردم در راستای جلوگیری از جعل و کلاهبرداری است.

احمد ازغ هدف از برگزاری این برنامه را گرامیداشت روز سردفتران عنوان کرد و

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان کردستان از مردم خواست تمامی کارهای ثبتی خود را در دفاتر اسناد رسمی انجام دهند تا دچار مشکل نشوند.

۶دی ماه هر سال در تقویم به نام روز دفاتر اسناد رسمی ثبت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha