کارخانه قند قُهستان بعد از یک دهه تعطیلی راه‌اندازی شد

بیرجند - ایرنا - کارخانه قند قُهستان بعد از ۱۰ سال تعطیلی و در پی دستور رئیس جمهور برای راه‌اندازی مجدد آن، به طور رسمی آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا مراسم آغاز به کار مجدد شرکت قند قهستان عصر جمعه با حضور استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسئولان استانی و شهرستان درمیان در محل این کارخانه برگزار شد.

استاندار خراسان جنوبی در این مراسم با اشاره به یک دهه تعطیلی این کارخانه و راه‌اندازی مجدد آن گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته امروز شاهد این اتفاق مهم در راستای امیدآفرینی، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شهرستان درمیان هستیم.

جواد قناعت افزود: این تعطیلی نگرانی برای مردم ایجاد کرده بود چرا که ظرفیت خوب شهرستان درمیان تعطیل و درهای آن بسته بود.  

وی با اشاره به مطالبات مردم و گلایه‌مندی از تعطیلی این ظرفیت در شهرستان گفت: اثرات منفی که دغدغه تعطیلی این کارخانه ایجاد کرده بود به مراتب بیشتر و آسیب‌رسان‌تر بود.  

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با اشاره به سفر رئیس‌ جمهور به استان و دیدار با مردم شیعه و سنی درمیان در اربعین حسینی (۱۵ شهریور امسال) ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به درمیان، ائمه جمعه شیعه و سنی یکی از دغدغه‌های جدی مردم شهر اسدیه را راه‌اندازی مجدد کارخانه قند قهستان عنوان کردند.

وی با بیان اینکه یک روز پس از سفر رئیس جمهور نشست بررسی مشکلات کارخانه قند قهستان با حضور استاندار برگزار شد، گفت: با حمایت تمامی مسئولان، مدیرعامل کارخانه و پیگیری فرماندار دلسوز شهرستان کمتر از چهار ماه یا به عبارت دقیق‌تر سه ماه و ۲۳ روز، امروز شاهد راه‌اندازی مجدد کارخانه هستیم و دستور رئیس جمهور در جمع مردم این شهرستان محقق شد.

قناعت عنوان کرد: راه‌اندازی مجدد این کارخانه نشانه کار تیمی مسئولان، حمایت معنوی ائمه جمعه شیعه و سنی و پیگیری مردم این خطه است که بالاخره راه‌اندازی مجدد کارخانه امروز باعث خوشحالی و رفع دغدغه چندین ساله مردم شهرستان شده‌ است.  

وی گفت: بعد از استقرار دولت سیزدهم گروه نهضت احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل در استان شکل گرفت و نسبت به شناسایی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل اقدام شد که از سال ۱۴۰۱ تاکنون ۴۰۵ واحد تولیدی و صنعتی استان احیا و فعال‌ سازی شده یا به ظرفیت اسمی خود رسیده است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه با احیای این تعداد واحد تولیدی و صنعتی در استان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد و تثبیت شده، گفت: استان در ۶ ماه نخست سال جاری براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در زمینه احیای واحدهای تولیدی و صنعتی‌ که بیش از ۱۰ نفر نیرو دارد رتبه دوم کشور را کسب کرده که زیبنده تلاش مسئولان خراسان جنوبی است.

وی ضمن تقدیر از پشتکار و تلاش مدیرعامل کارخانه قند قهستان در راه‌اندازی این واحد تولیدی افزود: هرچه ما حمایت و پشتیباتی از واحدهای تولیدی داشته باشیم، شاهد رونق تولید در استان خواهیم بود.

قناعت همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات در اسفند امسال بیان کرد: رمز اصلی فتنه استکبار جهانی در انتخابات پیش‌رو کاهش مشارکت مردم است.

وی انتخابات را زیربنای تحول در کشور دانست و گفت: انتخابات اساس موجودیت نظام است و مشارکت بالای مردم در انتخابات، امنیت کشور و قدرت چانه‌زنی جمهوری اسلامی را در سطح بین‌المللی افزایش می‌دهد.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: مشارکت بالای مردم در انتخابات برای ما در عرصه‌های مختلف امنیت ایجاد می‌کند به همین خاطر دشمن به دنبال این است که مشارکت مردم در انتخابات کاهش یابد.  

وی به گره‌گشایی از طرح‌های زیربنایی خراسان جنوبی در ۲ سال اخیر اشاره کرد و گفت: در زمینه انتقال آب دریا، گاز و راه آهن استان اتفاقات خوبی توسط دولت سیزدهم در استان در حال رقم خوردن است.

فرماندار درمیان هم گفت: یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم راه‌اندازی واحدهای نیمه‌تعطیل و تعطیل بوده که امروز شاهد بازگشت کارخانه قند قهستان به خط تولید هستیم و راه اندازی صنایع وابسته به این تولید هم در دستور کار است.

مهدی فرجامی فرد اظهار کرد: پشت این اتفاق مهم حمایت مسئولان شهرستان، استاندار و توجه ویژه رئیس‌جمهور نهفته است، چراکه برای راه‌اندازی مجدد کارخانه صدها ساعت جلسه و تعداد زیاد بازدید میدانی انجام شده و خیلی‌ها معتقد بودند که این کار نشدنی است.

وی با اشاره به به‌روز رسانی خطوط تولید و انجام تعمیرات لازم در ساختمان و تأسیسات این کارخانه تصریح کرد: تامین مواد اولیه شکر و تعویض پروانه به تولید شکر سفید از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته است و راه‌اندازی خطوط تولید صنایع وابسته و کسب جواز برگزاری آزمون برای جذب نیروی انسانی برای اشتغال‌زایی نیز در دستور کار بوده و به همت مسئولان پیگیری می‌شود.

فرماندار درمیان به سایر ظرفیت‌های شهرستان درمیان اشاره کرد و گفت: تعداد گلخانه‌های شهرستان به ۱۲ واحد افزایش یافته و در حوزه مرمت قنات ۹۳ رشته احیا شده است، در حوزه صمت نیز پیشرفت‌های چشمگیری از جمله رونق صنعت آجر و بتن حاصل شده و در زمینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی اتفاقات خوبی رقم خورده است.

وی بیان کرد: اکنون ۱۱ طرح به ارزش ۶۷۰ میلیارد ریال در دست اجراست که نیازمند توجه ویژه است.

مدیرعامل شرکت قند قهستان نیز گفت: این واحد تولیدی سال ۱۳۳۸ به منظور رشد اقتصادی منطقه بنا شد و سال ۱۳۴۰ با ظرفیت مصرف ۵۰۰ تن چغندر قند در روز فعالیت خود را آغاز کرد.

نورالدین عظیمی با اشاره به آنچه نبود مدیریت صحیح کارخانه نامید، افزود: سال ۱۳۹۲ شاهد تعطیلی کامل این واحد تولیدی بودیم که باعث ایجاد گلایه‌مندی بین اقشار مردم شد اما امروز بعد از یک دهه مطالبه مردمی و پیگیری مسئولان شاهد راه‌اندازی مجدد آن با ظرفیت مصرف بیش از هزار تن چغندر قند و تصفیه حدود ۲۰۰ تن شکر خام هستیم.

وی بیان کرد: افزایش ظرفیت تولید با محوریت تصفیه شکر خام و صادرات شکر سفید به صورت عبور موقت در دست پیگیری است که به توجه مسئولان در تامین مواد اولیه شکر خام نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت قند قهستان گفت: راه‌اندازی مجدد این کارخانه برای حدود ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی کرده و توسعه آن با به‌کارگیری ظرفیت کشاورزی منطقه و ایجاد خط تولید صنایع وابسته، زمینه اشتغال سه هزار نفر را فراهم می‌کند.

وی تبدیل شرکت قند قهستان به مجتمع کشت و صنعت و ایجاد مزرعه تولید برق خورشیدی را از راهکارهای توسعه عنوان کرد و افزود: توجه به زمینه خوب تجارت در نزدیکی به کشور افغانستان و ایجاد مهاجرت معکوس در راستای راه‌اندازی بازارچه مبادلات تجاری در کنار کارخانه که در حال انجام است نیازمند کمک مسئولان است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha