ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۳؛ روابط همسایگان بر مدار رونق و توسعه

اسلام‌آباد- ایرنا- روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۳ بار دیگر رشد و دیپلماسی محرک را شاهد بود؛ تقویمی که مهمترین رویدادهای آن را می‌توان دیدار سران دو کشور در مرز مشترک برای گشایش بازارچه مرزی، ثبت رکورد در حجم تجارت دوجانبه، سفر فرمانده ارتش پاکستان به تهران و سفر وزیرخارجه دولت سیزدهم به پاکستان برشمرد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در روز دوم اوت ۲۰۲۳ (۱۱ مرداد) به پاکستان سفر کرد. این دومین سفر وی به اسلام‌آباد محسوب می‌شود که با هدف تحکیم روابط دو کشور همسایه در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های تجاری و اقتصادی صورت گرفت.

جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۳ میلادی بار دیگر شاهد قرار گرفتن روابط حسنه خود روی ریل رشد بودند؛ تقویمی شامل شکوفایی مناسبات بود که از نقاط اوج آن می‌توان به دیدار آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و نخست وزیر وقت پاکستان در نقطه مرزی پیشین-مندی، سفر فرمانده نداجا به اسلام‌آباد، بازدید رسمی فرمانده ارتش پاکستان به ایران، سفر فرمانده نیروی مبارزه با موادمخدر پاکستان و رئیس کمیسیون امور دفاع مجلس سنای این کشور به تهران در واپسین روزهای این تقویم اشاره کرد.

همزمان با سفر هیات‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و علمی ایران و پاکستان به کشورهای یکدیگر، سران دو کشور همسایه که هیچ فرصتی را برای ملاقات، گفت و گو و تجدید روابط دوستانه دو کشور همسایه از دست نمی‌دهند، بار دیگر با یکدیگر دیدار کردند تا این ملاقات، برگ زرینی دیگر از روابط دوستانه دو کشور همسایه و حسن ختامی ارزشمند برای تقویم روابط دوجانبه در سال ۲۰۲۳ باشد.

نوزدهم سپتامبر (۲۸ شهریور) انوار الحق کاکر نخست وزیر دولت موقت پاکستان در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با آٰیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۳؛ روابط همسایگان بر مدار رونق و توسعه

پاکستان منتظر میزبانی از رئیس جمهوری ایران در سال جدید

در جریان سفر رسمی هیات بلندپایه ایران به ریاست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به اسلام‌آباد وی با نخست وزیر دولت وقت و دیگر مسوولان بلندپایه پاکستان دیدار کرد. امیرعبداللهیان همچنین با ژنرال سید عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان دیدار و طرفین بر تعهد یکدیگر برای گسترش روابط و همکاری همه جانبه میان دو کشور همسایه تاکید کردند.

درجریان دیدار وزیر امور خارجه دولت سیزدهم با نخست وزیر وقت پاکستان، از آیت الله رئیسی برای سفر به پاکستان، دعوت رسمی بعمل آمد.

نخست وزیر پاکستان در این ملاقات ضمن استقبال از سفر هیات جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر دعوت خود از رئیس جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد که وی مدعو ملت پاکستان خواهد بود.

در بیست و هشتم اردیبهشت امسال (۱۸ می‌۲۰۲۳) دیدار سران ایران و پاکستان در سطح هیات‌های بلندپایه در نقطه مرزی پشین-مند برگزار شد. در جریان این سفر بازارچه مشترک مرزی با حضور آیت الله رئیسی و شهباز شریف نخست وزیر وقت پاکستان افتتاح شد. نخست وزیر پاکستان همچنین دعوت رسمی دولت این کشور از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای سفر به پاکستان را نیز تجدید کرد.

ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۳؛ روابط همسایگان بر مدار رونق و توسعه

وزیر خارجه پاکستان: افق روابط ما با ایران درخشان است

جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه دولت موقت پاکستان در واپسین روزهای سال ۲۰۲۳ طی گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ما شاهد سالی بسیار پربار و امیدبخشی در روابط نزدیک و برادرانه ایران و پاکستان بودیم.

وی که از سال ۲۰۱۲ تا اواخر سال ۲۰۱۳ به عنوان سفیر پاکستان در آمریکا حضور داشت، از تعامل نزدیک خود با مسوولان ایرانی در دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن سخن گفت و افزود: من مفتخر به داشتن ارتباط نزدیک با برادران ایرانی در زمان حضورم درآمریکا، هستم و اینکه این تجربه یک عامل قوی برای تعهدی پایدار برای پیشبرد روابط دوجانبه در همه زمینه‌هاست.

جیلانی با اشاره به گفت وگوی تلفنی اخیر خود با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، افزود: اقدامات اطمینان بخشی برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و رونق در مرزهای مشترک انجام داده‌ایم و هر دو کشور عزم قوی برای مقابله با چالش‌های مشترک به ویژه مقابله بی‌امان با تروریسم و افراط گرایی دارند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان: ۲۰۲۳ سال مهمی در روابط تهران- اسلام‌آباد بود

ممتاز زهرا روز پنجشنبه گذشته در آخرین کنفرانس خبری هفتگی خود در سال ۲۰۲۳ برای تشریح دستاوردهای پاکستان در حوزه سیاست خارجی به دیدار سران ایران و پاکستان در تابستان امسال برای افتتاح بازارچه مرزی و پروژه انتقال برق از ایران به پاکستان اشاره کرد و اظهار داشت: در همین سال تهران و اسلام‌آباد برنامه پنج ساله همکاری راهبردی تجاری را امضا کردند و معتقدیم که سال ۲۰۲۳ سال مهمی در روابط دو کشور همسایه بوده است.

وی با اشاره به توافق ایران و پاکستان برای پیشبرد رایزنی‌های اقتصادی، افزود: دو کشور طرح‌های مهم بازارچه مرزی پیشین-مند و خط انتقال برق پولان-گبد را در ۱۸ می‌۲۰۲۳ افتتاح کردند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان همچنین گفت که پیش بینی می‌شود با امضای برنامه پنج ساله همکاری میان تهران و اسلام‌آباد (در جریان سفر وزیر خارجه ایران به اسلام‌آباد) حجم تبادلات به ۵ میلیارد دلار برسد.

ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۳؛ روابط همسایگان بر مدار رونق و توسعه
دیدار وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران با رئیس جمهور پاکستان در اسلام‌آباد در ۴ اوت ۲۰۲۳

حجم تجارت ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۳ رکورد زد

نشست‌های تخصصی ایران و پاکستان با سفر مقامات ارشد و مسوولان مرتبط با بخش‌های تجارت، سرمایه گذاری، بانکی، اقتصادی، گردشگری نمایشگاهی در این سال میلادی ادامه یافت.

در همین سال میزان تجارت دوجانبه بین دو همسایه برای نخستین بار در تاریخ روابط دوجانبه از مرز دو میلیارد دلار عبور کرد. سفیر ایران در دیدار با وزیر وقت امور اقتصادی پاکستان از افزایش ارزش مبادلات تجاری دو کشور به بیش از دو میلیارد دلار برای نخستین بار در تاریخ روابط دو کشور خبر داد.

یک روز پس از سفر حسین امیرعبداللهیان به پاکستان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران با هدف شرکت در سومین اجلاس وزرای گردشگری هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به سازمان دی-۸ و دیدار با مقامات پاکستانی به اسلام‌آباد سفر کرد.

سیدعزت اله ضرغامی با رییس جمهور پاکستان و دستیار ویژه نخست وزیر در امور گردشگری دیدار و طرفین برای تقویت پیوندهای فرهنگی و ارتباطات مردمی به ویژه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های متقابل جهت ارتقای همکاری‌ها در حوزه گردشگری توافق کردند.

ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۳؛ روابط همسایگان بر مدار رونق و توسعه
سفر فرمانده ارتش پاکستان به ایران و دیدار با سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

دستاوردهای امیدبخش همکاری ایران و پاکستان در حوزه‌های نظامی و امنیتی

تبادل هیات‌های بلندپایه نظامی، امنیتی، دفاعی و انتظامی میان ایران و پاکستان از آغاز سال ۲۰۲۳ و تا پایان آن همچنان به قوت ادامه یافت. در ۲۸ فوریه (۹ اسفند ۱۴۰۱) رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به دعوت همتای پاکستانی خود با هدف تقویت همکاری‌های دوجانبه در مبارزه با مواد مخدر به اسلام‌آباد سفر کرد.

در بیست و دوم ژوئن (اول تیر) معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو با مقامات پاکستانی پیرامون تقویت همکاری‌های دوجانبه از جمله شرکت در دهمین نشست کمیته ویژه امنیتی دو کشور، به اسلام‌آباد سفر کرد.

در همین ماه با سفر رسمی قائم مقام وزارت دفاع پاکستان به تهران تفاهمنامه همکاری میان مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و آژانس امنیتی دریایی پاکستان امضا شد.

بیست و هشتم مارس (۸ فروردین) وزیر نیروی پاکستان با دستور کار افزایش همکاری‌های دوجانبه با ایران به ویژه در حوزه انرژی، برای سفری ۳ روزه به تهران آمد. در این سفر قرارداد تجاری تبادل انرژی الکتریکی ایران و پاکستان در حضور وزرای نیرو و انرژی دو کشور به امضا رسید.

ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۳؛ روابط همسایگان بر مدار رونق و توسعه

شکوفایی دیپلماسی رسانه‌ای در سال ۲۰۲۳

توسعه ارتباطات مردمی میان دو همسایه بدون شک لازمه شکوفایی روابط کشورها برای رسیدن به اهداف مشترک است لذا در این راستا جایگاه رسانه‌های ایران و پاکستان مهم ارزیابی می‌شود. هر دو کشور در سالی که گذشت اقدام‌های موثری را با هدف انعکاس جاذبه‌ها، توانمندی‌ها و تصویر واقعی خود به مردمان یکدیگر انجام دادند.

در سال ۲۰۲۳ رفت و آمد هیات‌های ایران و پاکستان در حوزه دیپلماسی رسانه‌ای نیز با رشد قابل توجهی همراه بود. چندین هیات رسانه‌ای از شهرهای مختلف پاکستان از ایران بازدید و با مسوولان کشورمان و نهادهای رسانه‌ای دیدار کردند. متقابلا چندین هیات فرهنگی و مستندسازی از ایران نیز به شهرهای لاهور، کراچی و اسلام‌آباد سفر کردند.

دوازدهمین دور گفت‌وگوهای سیاسی دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان نیز به ریاست معاونین وزیران امور خارجه دو کشور ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) در «تهران» برگزار شد. اسد مجید خان قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان طی سفر به ایران ضمن دیدار با همتای ایرانی خود با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.

دوازدهم ژوئن (۲۲ خرداد) همین سال وزیر کنترل موادمخدر و فرمانده نیروی مبارزه با موادمخدر پاکستان نیز به دعوت دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست ابتکار سه جانبه ایران، پاکستان و سازمان ملل به تهران سفر کردند.

ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۳؛ روابط همسایگان بر مدار رونق و توسعه

در نوزدهم همین ماه (۱۹ خرداد) امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش به همراه هیات بلندپایه نظامی جمهوری اسلامی ایران به دعوت همتای پاکستانی خود به اسلام‌آباد سفر کرد. دریادار ایرانی در جریان این سفر با مقام‌های بلندپایه نظامی و دفاعی پاکستان دیدار کرد.

شایان ذکر است، دستاوردهای مثبت و امید بخش تعاملات دو همسایه نزدیک و کشورهای برادر ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۳ شامل خیز بلند آنان برای توسعه زیرساخت‌های مرزی، افزایش گذرگاه‌های مشترک، احداث بازارچه‌های مرزی، رفع موانع در مسیر تجارت تهاتر، روان‌سازی رفت و آمد تجار و زائران، راه‌اندازی خطوط جدید پروازی مستقیم میان دو کشور و چشم‌انداز مشترک برای گشایش گذرگاه‌های جدید مرزی است.

تقویم روابط و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۳، با سفر چندین هیات از ایران و پاکستان به کشورهای یکدیگر بسته شد تا دو دولت و دو ملت دوست و برادر به استقبال بهاری دیگر از روابط دیرینه و برادرانه بروند و روابط و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای خود را در سال ۲۰۲۴ ادامه دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha