۱۰ دی ۱۴۰۲، ۷:۵۶
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85337605
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اسکواش زنجان در مسیر رشد و توسعه

۱۰ دی ۱۴۰۲، ۷:۵۶
کد خبر: 85337605
اسکواش زنجان در مسیر رشد و توسعه

زنجان - ایرنا - ورزش اسکواش زنجان طبق آخرین رتبه بندی‌،‌ جایگاه هفتم کشور را دارد اما با تدابیر و برنامه ریزی‌های لازم در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته و مدعی کسب رده نخست کشوری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسکواش جزو رشته های ورزشی مهیج و پرتحرک است که با راکت انجام می شود و علاوه بر جنبه های سرگرمی و فعالیتهای ذهنی و جسمی،‌ ورزشی است که می توان آن را تا سطح قهرمانی ادامه داد.

این ورزش که به ۲ صورت راکت و تنیس تقسیم می شود،‌ با ۲ یا چهار بازیکن انجام می شود و دارای انواع مختلف از جمله اسکواش تک دیواره یا اسکواش پارکی، تک دیواره داخل سالن، ساحلی، مینی اسکواش، دیواره متحرک اسکواش، کورت با یک طرف شیشه، کورت بادی اسکواش، اسکواش شیشه ای تمرینی، اسکواش شیشه ای تمام استاندارد و اسکواش مدارس است.

ورزش اسکواش برای اولین بار در سال ۱۳۲۰ وارد ایران و فدراسیون آن نیز یک بار پس از انحلال،‌ در سال ۱۳۷۲ به طور رسمی راه اندازی شد.ورزش اسکواش که اولین بار در انگلستان ابداع شد،‌ از سال ۱۳۲۰ مجوز ورود به ایران را پیدا کرد و اولین فدراسیون اسکواش ایران در سال ۱۳۵۳ تاسیس و بعداز یک سال منحل و دوباره در سال ۱۳۷۲ راه‌اندازی شد.

اسکواش زنجان در مسیر رشد و توسعه

برای اطلاع از وضعیت ورزش اسکواش در زنجان خبرنگار ایرنا با سید ولی موسوی، رییس هیات اسکواش استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: اسکواش چه نوع ورزشی است و هم اکنون در زنجان چه وضعیتی دارد؟‌

اسکواش یکی از رشته های ورزشی است که در اتاقکی بازی می‌شود و به شطرنج ایستاده نیز معروف است.

شعار این رشته ورزشی " اسکواش تمرین متفکرانه زیستن " است .

ورود اسکواش به جمع رشته های المپیکی موجب رشد و بهتر دیده شده آن خواهد شد.اسکواش جزو رشته‌های فکری و سنگین است که در دنیا نیز جدی گرفته شده و به تازگی وارد رشته های المپیکی شده است که المپیکی شدن این رشته ورزشی پس از این بیشتر و بهتر دیده خواهد شد.

بازی های این رشته ورزشی در یک محوطه ۷۰ متری بین ۲ بازیکن و جدیدا در فضای کاملا شیشه ای خوشایند انجام می شود.

در زنجان بیش از ۱۵ سال است که در این رشته بازی می شود.

هیات ورزشی اسکواش طی این سالها دستاوردهایی را داشته و توانسته است در تیم های ملی سهمی داشته باشد و در لیگ دسته یک بانوان و آقایان قهرمانی لیگ دسته یک را از آن خود کردیم.

اسکواش زنجان در مسیر رشد و توسعه

اسکواش زنجان رتبه هفتم کشور را کسب کرد

ایرنا: هم اکنون چه فعالیتهایی در این هیات انجام می شود؟‌

در حال حاضر با به کارگیری مربی خارجی "‌مهدی محمد"‌ تمرکز خود را بر استعدادیابی و استعدادپروری گذاشته ایم تا سهم بزرگی از اسکواش در کشور داشته باشیم.

با برنامه ریزی ها و فعالیتهای در دستور کار تلاش می کنیم زنجان را به پایگاه شمالغرب کشور در این رشته ورزشی تبدیل کنیم.

ایرنا : رشته ورزشی اسکواش در زنجان چه جایگاهی دارد؟

اسکواش زنجان از ۱۵ سال گذشته فعال است و هم اکنون با در اختیار داشتن مربی خارجی در مسیر رشد و توسعه قرار دارد.طی ۶ ماهه اول امسال طبق بررسی های انجام شده در سطح کشور، زنجان بین ۳۰ استان جایگاه هفتم را کسب کرد البته به این رتبه بسنده نمی کنیم و هدفگذاری هایی برای چهار سال آینده انجام شده است، در حال حاضر رقابت تنگاتنگی با تهران و سه استان کشور داریم.

همه قهرمان‌های این رشته ورزشی در تهران هستند ما نیز با تکیه بر مربی پاکستانی که تیم های پایه را می سازد، قصد داریم به رتبه نخست در کشور دست یابیم که این دور از انتظار و دسترس نیست.

زنجان شهر ورزش های راکتی است و در ورزش های راکتی در کشور بسیار قوی عمل کرده است.

ایرنا:‌ چه برنامه هایی برای شناساندن این رشته ورزشی در استان دارید؟‌

سالهاست که تلاش می کنیم این رشته را در زنجان بیش از پیش بشناسانیم اما تنها یک سالن در یک نقطه از شهر داریم.

سالن ورزشی اسکواش در شهرستانهای استان نداریم که راه اندازی آن جزو برنامه‌های این هیات است.

سالن اسکواش شهر زنجان که پشت آکادمی بدمینتون قرار دارد روزهای زوج از ساعت ۱۷ عصر تا ۲۰ ویژه آقایان و روزهای فرد از ساعت ۱۶ تا ۲۰ ویژه بانوان و بعد از آن ویژه آقایان است.

اسکواش زنجان در مسیر رشد و توسعه

ایرنا: هیات اسکواش زنجان در خصوص استعدادیابی و قهرمان پروری چه اقداماتی انجام می دهد؟‌

اخیرا مجوزهای لازم را از آموزش و پرورش کسب کرده ایم که بتوانیم با حضور مربی خارجی در مدارس استعدادیابی کنیم.

غربالگری را از مدرسه ها شروع می کنیم تا نفرات و ورزشکاران علاقه مند به این رشته را از مدارس نزدیک به سالن اسکواش جذب کنیم.

برای این کار، مدارسی را در نظر گرفته ایم که در آنها استعدادیابی کنیم.

هر ۶ ماه نیز فراخوان عمومی انجام می دهیم که علاقه مندان می توانند در آن حضور یابند و در آزمون های مربوط شرکت و در این رشته ورزشی فعالیت کنند.

ایرنا:‌ فعالیت در این رشته ورزشی چه مزایایی دارد و از چه سنی می توان وارد آن شد؟

از حدود هفت سالگی که ذهن و جسم کودکان آماه است بهترین زمان برای آغاز فعالیت در رشته ورزشی اسکواش محسوب می‌شود. این رشته ورزشی قدری ناشناخته مانده،‌ در حالیکه بازی بسیار خوبی است چرا که هم ورزش ذهنی و هم جسمی محسوب می شود.

فعالیت در این رشته ورزشی از ۶ یا هفت سالگی آغاز می شود که ذهن و جسم کودکان آماده یادگیری است.

ایرنا:‌ فعالیت بانوان در این رشته در چه سطحی است؟

بخش بانوان نیز مانند آقایان، فعال است به طوریکه بانوان در پنج رده سنی در اسکواش فعال هستند.

در این بخش نیز باید تیم های پایه را تقویت کنیم و در این زمینه به خانواده هایی که کودکان ۶ یا هفت ساله دارند توصیه می کنیم این رشته ورزشی را امتحان کنند چرا که علاوه بر مزایای ذهنی و جسمی فعالیت در این رشته پیشرفت در آن را نیز به راحتی امکانپذیر ساخته است.

این رشته چند ماهی است که المپیکی شده است و همه کشورها در آن سرمایه گذاری می کنند و در ایران و استان زنجان نیز باید این رشته ورزشی نسبت به گذشته فعالتر شود که بانوان نیز بخشی از ورزشکاران فعال در این رشته را تشکیل می دهند.

اسکواش زنجان در مسیر رشد و توسعه

ایرنا:‌ چه تدابیری برای افزایش سالن ها و امکانات هیات ورزشی اسکواش در استان اندیشیده شده است؟‌

یکی از تدابیر این است که سالن های اسکواش در شهرستان های زنجان راه اندازی شود که اگر این سالن ها را در چهار شهرستان راه اندازی کنیم این ورزش در چهار نقطه استان فعال می‌شود.

اسکواش زنجان استعداد و ظرفیت لازم را برای صعود از رده هفتم کشوری دارد که دور از دسترس و انتظار نیست.اسکواش از رشته های ورزشی نیست که بتوان در خیابان یا پارکها آن را بازی کرد.

به تازگی زمین های روبازی نیز برای فعالیت ورزشی اسکواش پیش بینی شده است اما شرایط آب و هوایی زنجان این اجازه را نمی دهد که در فضای روباز آن را بازی کرد.

اگر حداقل در ۲ نقطه شهر تمرینات این ورزش را داشته باشیم بسیار به رشد این رشته کمک می کند.

زنجان به لحاظ اسکواش استعدادهای خوب و زیادی دارد؛ گروه‌های سنی مختلف می توانند در این رشته بازی کنند و این ظرفیت در استان وجود دارد که به راحتی بتوانیم از رده هفتم کشور صعود کنیم.

علاقه مندان به اسکواش در ابتدای ورود به این ورزش یک تا ۲ هفته از سوی هیات حمایت می شوند تا بتواند تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha