۹ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۰۳
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85337640
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سد گرین نهاوند آب آشامیدنی ۲۵۰ هزار نفر را تامین می‌کند

همدان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با اشاره به اینکه سیستم انحراف و کالورت (کانال های آبرو) سد گرین نهاوند بزودی به پایان می رسد گفت: این سد پس از بهره برداری آب آشامیدنی ۲۵۰ هزار نفر از مردم شهر نهاوند و روستاهای اطراف را تامین خواهد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، رضا اخلاص مند در جلسه بررسی طرح های آبی شهرستان نهاوند افزود: اعتبار ابلاغی برای شروع عملیات اجرایی بند وراینه ۱۶ میلیارد تومان است که پیمانکار ذی صلاح برای این پروژه انتخاب شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم یک اصل در اجرای پروژه ها است، اظهار کرد: به طور قطع منافع اجرای یک پروژه به خود مردم آن منطقه بر می گردد و باعث ایجاد ارزش افزوده شده و ارزش سرمایه گذاری در منطقه را افزایش می دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان میزان حجم مخزن سدگرین نهاوند را ۱۰ میلیون و حجم تنظیم آن را ۲۲/۱ میلیون یاد کرد و ادادمه داد: سه میلیون متر مکعب آب از این سد برای صنعت تخصیص داده خواهد شد که این میزان آب با توجه به ممنوعیت دشت و عدم امکان تخصیص از منابع آب زیرزمینی، اقتصاد شهرستان را شکوفا خواهد کرد.

رضا اخلاص مند با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای همدان از تشکیل تشکل های آب بران حمایت می کند، افزود: تشکل های آب بران با حضور بهره برداران همان کانال است و در اصل با تشکیل این تشکل ها بهره برداری، نگهداری و حفاظت از شبکه ها به خود مردم واگذار می شود.

وی ارزش بهره وری آب در کشت های گلخانه ای را ۱۰ برابر کشت های باز دانست و افزود: با حمایت های استاندار رشد کشت های گلخانه ای در استان بسیار خوب است‌.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه در سال جاری ۱۴۶ دریچه شبکه آبرسانی تعمیر شده، افزود: هزینه آب بهایی که از بهره برداران شبکه ها دریافت می شود برای تعمیر و اصلاح همان شبکه هزینه خواهد شد.

سد گرین با حجم مخزن ۱۰ میلیون مترمکعب از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی است که ۷۰ متر ارتفاع، ۳۳۶ متر طول تاج و ۵۳ کیلومتر حوزه آب‌ریز دارد.

عملیات اجرایی سد گرین نهاوند خردادماه سال ۹۰ آغاز شد که قرار بود در مدت زمان ۶ سال به بهره‌برداری برسد.

سد گرین در ۱۳۳ کیلومتری جنوب شهر همدان و در منطقه گرین و سه کیلومتری سراب گاماسیاب شهرستان نهاوند در حال احداث است.

سدهای آبشینه، اکباتان، سرابی تویسرکان، شنجور رزن، شیرین سو و کلان ملایر نیز از دیگر سدهای بزرگ استان همدان به حساب می‌آیند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha