۹ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85337758
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روسیه: در اوکراین یا غرب اراده سیاسی برای صلح وجود ندارد

تهران-ایرنا- معاون وزیر خارجه روسیه گفت: اوکراین مانند یک «جنگ طلب» فکر می‌کند و مسکو هیچ گونه اراده سیاسی برای صلح در کی‌یف یا غرب مشاهده نمی‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، میخائیل گالوزین در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افزود: غرب باید پمپاژ سلاح به نیروهای مسلح اوکراین را متوقف کند و کی‌یف دست از جنگ بردارد و سربازانش را از اراضی روسیه خارج کند.

این مقام روسی تاکید کرد که راه‌حل عادلانه، جامع و پایدار برای درگیری اوکراین تا حد زیادی به از بین بردن علل اصلی آن نیاز دارد.

به گفته این دیپلمات ارشد روس، «وضعیت بی‌طرف، غیرمتعهد و عاری از هسته‌ای اوکراین باید مورد تاکید قرار گیرد و این کشور باید غیرنظامی‌سازی و نازی‌زدایی شود. واقعیت‌های سرزمینی جدید باید به رسمیت شناخته شود و حقوق شهروندان روسی زبان و اقلیت‌های ملی به رسمیت شناخته شود. زندگی در این کشور باید تضمین شود».

وی با یادآوری دستور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین درباره منع مذاکره با روسیه گفت: متاسفانه ما در غرب یا کی‌یف، اراده سیاسی برای صلح نمی‌بینیم.

گالوزین تاکید کرد رژیم کی‌یف با طرح‌های میانجی‌گری صلح که از سوی کشورهای مختلف در ماه‌های گذشته ارائه شده، مخالفت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: فرمول به‌اصطلاح صلحی که نوامبر گذشته رئیس‌جمهوری اوکراین پیشنهاد و توسط او و شرکای غربی‌اش به‌عنوان یک طرح حل‌وفصل نهایی ارائه شد، در واقع هیچ ربطی به صلح ندارد، بلکه مجموعه‌ای از اولتیماتوم‌ها به روسیه بود که ادامه خصومت‌ها را توجیه می‌کند.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: اوکراین همچنان مانند «فردی که بر طبل جنگ می‌کوبد»، فکر می‌کند و قصد دارد درگیری را تا پایان پیروزمندانه ادامه دهد و این آشکارا به معنای جنگ تا آخرین نفر اوکراینی است.

گالوزین افزود: واشنگتن و دست نشاندگانش در ناتو در این زمینه از کی‌یف حمایت می‌کنند و اشتهای نظامی فزاینده رژیم زلنسکی را ارضا می‌کنند. همه این اقدامات، فقط راه‌حل خروج از درگیری را به تاخیر می‌اندازد.

دیپلمات ارشد روسی گفت کشورش هرگز از مذاکره با اوکراین خودداری نکرده و همواره از راه‌حل سیاسی برای این درگیری حمایت کرده است.

وی در پایان گفت: ما تاکنون چاره‌ای نداشتیم جز این که عملیات ویژه نظامی را تا اجرای کامل همه اهداف ترسیم شده به پیش ببریم.

مقام اقتصادی روسیه: دارایی مسکو مسدود شود تلافی می کنیم

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) گزارش داد که آمریکا و متحدان اروپایی‌اش مذاکرات درباره استفاده از ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی مسدودشده روسیه برای کمک به اوکراین را ازسر گرفته‌اند.

دیمیتری بیریچفسکی (Dmitry Birichevsky)مدیر بخش همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: اگر غرب دارایی‌های مسدودشده روسیه را توقیف کند، مسکو نیز اقدام متقابلی را بکار خواهد بست.

روسیه: در اوکراین یا غرب اراده سیاسی برای صلح وجود ندارد

وی افزود: میزان دارایی‌های غرب که در روسیه مسدود شده‌اند و ممکن است در این اقدام تلافی‌جویانه مورد استفاده قرار گیرد، قابل‌توجه است.

این مقام اقتصادی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت: نمی‌توانم درباره مقدار دقیق آن صحبت کنم و این در حوزه اختیارات وزارت دارایی و بانک روسیه است اما مقادیر پولی که می‌تواند درمعرض اقدامات تلافی‌جویانه ویژه ما قرار گیرد بسیار قابل‌توجه است.

بیریچفسکی گفت: اگر غرب آماده مذاکره با روسیه درباره تبادل دارایی‌های مسدود شده است، مسکو از این مذاکرات استقبال می‌کند.

وی اظهار داشت ما برای هرگونه تغییر در وضعیت دارایی‌های مسدود شده آماده هستیم. به‌نظر می‌رسد که طرح مبادله دوجانبه پیشنهادی از طرف روسیه می‌تواند برای همتایان غربی مورد توجه قرار گیرد.

مقام وزارت اقتصادی روسیه خاطرنشان کرد : عین حال، همانطور که همه می‌دانند، برای این اقدام باید دو طرف آماده باشند. اما در چارچوب کارزار روس‌هراسی جاری در غرب و در پس‌ تحریم‌های جدید یکجانبه، فکر می‌کنم تلاش برای حدس زدن درباره واکنش مقامات کشورهای خارجی بی‌معنا است.

بیریچفسکی گفت: اگر طرف مقابل آماده گفت‌وگو باشد - ما پذیرای آن هستیم، اگر نه، همانطور که آنها می‌گویند، هیچ تصمیمی در این باره وجود ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha