سالانه بالغ بر ۲.۸ میلیون مورد خدمت درمانی در استان اردبیل ارائه می‌شود

اردبیل - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: سالانه بالغ بر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مورد خدمت درمانی در مراکز بیمارستانی، کلینیک‌های تخصصی و درمانگاه‌های این استان به مراجعان ارائه می شود.

سعادت جلیلی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: به طور متوسط هر شهروند استان اردبیل، سالانه حداقل دو بار خدمات درمانی در مراکز بیمارستانی، کلینیک‎‌های تخصصی و درمانگاه‌ها دریافت می‌کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این سالانه یک میلیون و ۸۰۰ پرونده مراجعه شهروندان به مراکز بهداشتی استان به ثبت می‌رسد و این آمار هم نشان می‌دهد که هر شهروند به طور میانگین، سالانه ۱.۵ بار به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: با وجود این حجم از مراجعه و خدمات ارائه شده به شهروندان، استان اردبیل در تامین هزینه‌های مراکز بیمارستانی با چالش جدی روبروست.

وی اظهار کرد: درآمد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان اردبیل ناچیز بوده و هزینه‌های این مراکز هم طی چند سال اخیر به شدت افزایش یافته و همین امر سبب بروز مشکلات در تامین هزینه‌های بیمارستانی شده است.

مراکز درمانی استان اردبیل نیاز به بازسازی دارند

جلیلی نوسازی مراکز درمانی فعال در استان اردبیل را ضروری خواند و با اشاره به عمر بالای ۲۰ سال اغلب مراکز درمانی فعال استان گفت: بیمارستان امام خمینی (ره) شهر اردبیل به عنوان مرکز درمانی مادر استان نیاز به نوسازی دارد.

وی با بیان این که نوسازی بیمارستان امام خمینی (ره) شهر اردبیل حدود یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، اضافه کرد: این مرکز درمانی با ۱۶۵ تخت بیمارستانی احداث شده ولی به مرور زمان ظرفیت پذیرش آن به ۵۴۰ تحت افزایش یافته و همین امر موجب افزایش بار مراجعه‌ها و مستهلک شدن سریع این مرکز درمانی شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در ادامه، تامین و نصب سه دستگاه ام.آر.آی، احداث دانشگاه پیراپزشکی، احداث کتابخانه مرکزی و طراحی برای احداث دانشکده پرستاری و دندانپزشکی را از جمله طرح‌های در دست اقدام این برشمرد و گفت: علاوه بر این احداث و تامین خوابگاه دانشجویی نیز از جمله زیرساخت‌های مورد نیاز بخش بهداشت و درمان استان اردبیل است.

وی افزود: در طول سال‌های گذشته نیروی انسانی تخصصی کمی برای ارائه خدمات مطلوب به مراجعان مراکز درمانی و بهداشتی استان اردبیل جذب شده و همین امر سب افت کیفیت خدمات، فشار کاری به کارکنان بخش بهداشت و درمان و در نهایت نارضایتی نسبی مردم و مراجعان شده است.

جلیلی با تاکید بر لزوم چاره‌اندیشی برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز بخش بهداشت و درمان استان اردبیل در کنار اقدامات زیرساختی بیان کرد: برای رفع این مشکل، اقدامات اولیه برای اخذ مجوز استخدام ۲۲۰ نفر نیروی جدید آغاز شده است.

وی در ادامه شمار خانه‌های بهداشت فعال در استان اردبیل را ۴۶۱ واحد اعلام کرد و گفت: هم‌اینک تمام مراکز جمعیتی شهری و روستایی استان زیرپوشش خانه بهداشت قرار دارند و اردبیل در این بخش وضعیت مطلوبی دارد.

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در پرداخت حق‌الزحمه کارکنان مشکل جدی دارد

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ادامه داد: به رغم فعالیت مستمر و موثر خانه‌های بهداشت در استان به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی، در پرداخت حق‌الزحمه و کارانه کارکنان خانه بهداشت استان اردبیل مشکل جدی وجود دارد به طوری که پرداخت مطالبات آنها ۱۵ ماه به تاخیر افتاده است.

وی تاخیر در وصول مطالبات از بیمه سلامت و تامین اجتماعی را جزو مشکلاتی عنوان کرد که برای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل مشکل ایجاد کرده است.

جلیلی ، مجموع مطالبات ناشی از پرونده بیماران از این دو نهاد بیمه‌ای را چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: با دریافت این مطالبات، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل می‌تواند بخش زیادی از بدهی ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی خود در بخش کارانه کارکنان و پزشکان، تامین کنندگان ملزومات مصرفی در مراکز درمانی و نیز در تامین مواد غذایی و شوینده و داروها را پرداخت کند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل چهار هزار و ۲۰ دانشجو دارد که مدیریت آموزشی و روند تحصیل آنها که مرتبط با مراکز درمانی است، بخشی از نیاز این مراکز را به خود اختصاص می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha