کسری بودجه بیش از ۲۷ میلیارد دلاری در انتظار رژیم صهیونیستی است

تهران-ایرنا- یک مقام اسبق خزانه‌داری رژیم صهیونیستی گفت: کسری بودجه بیش از ۲۷ میلیارد دلاری در انتظار ماست اما اعضای کابینه آن را تکذیب می‌کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت»، «شائول مریدور» رییس اسبق اداره بودجه در وزارت خزانه داری رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی در حال رقم زدن تاریک ترین دوران برای خزانه داری اسرائیل است.

وی اظهار داشت: برنامه بودجه نوشته شده توسط اسموتریچ برای سال ۲۰۲۴، تهدیدی برای اقتصاد اسرائیل است و این اسرائیلی ها هستند که باید در نهایت هزینه این برنامه بد را بپردازند.

این مقام اسبق خزانه داری رژیم صهیونیستی با اشاره به بی توجهی کابینه «بنیامین نتانیاهو» به توصیه های کارشناسان بانک رژیم صهیونیستی، اداره بودجه وزارت دارایی و کارشناسان مراکز دانشگاهی، گفت: نمی توانم در این شرایط که درگیر جنگ (علیه غزه) هستیم به همکارم در اداره بودجه توصیه کنم که استعفا کند. فقط او می تواند حقیقت را فریاد بزند و این کابینه است که در نهایت تصمیم‌گیرنده است.

مریدور با بیان اینکه «اسرائیلی ها تاوان کسری بودجه را خواهند پرداخت»، افزود: ما به سمت یک کسری بودجه بیش از یکصد میلیارد شیکلی(۲۷.۷ میلیارد دلاری) حرکت می کنیم.

وی، افزایش مالیات ها یا کاهش هزینه های خدمات عمومی را دو راه پیش روی کابینه رژیم صهیونیستی عنوان کرد و اظهار داشت: بهترین کار برای حل این مشکل، استفاده از بودجه در اختیار احزاب حاکم است وگرنه باید خدمات عمومی یا حقوق ها را کاهش دهیم.

این مقام صهیونیست با اشاره به تلاش وزیر دارایی برای حفظ بودجه های اختصاصی مناطق ارتدکس نشین، افزود: من فکر می کنم که کابینه سرش را در برف فروبرده و فکر می کند که مردم نمی فهمند چه خبر است. بودجه های اختصاصی احزاب(ارتدکس)، نه تنها صرف تقویت اسرائیل نمی شود بلکه برای تضعیف آن هزینه می شود.

مریدور به تکذیب کسری بودجه توسط مقامات کابینه نتانیاهو اشاره کرد و گفت: در این شرایط، کابینه باید از همه هزینه ها بکاهد تا بتواند هزینه های جنگ را تامین کند اما چنین کاری نمی کند و به جای آن اوضاع را عادی جلوه می دهد.

به گزارش ایرنا، یک عضو کنست(پارلمان) رژیم صهیونیستی اخیرا خواستار پاسخ گویی کابینه حاکم درباره گم‌شدن ۱۹ میلیارد شیکل و دستکاری اعداد بودجه ۲۰۲۴ شده بود.

براساس این گزارش، «ولادیمیر بلیاک» عضو کمیته مالی کنست از حزب «یش عتید» از نادرست بودن اعداد بودجه انتقاد کرده و گفته بود: فقط در این دوره، شاهد اداره اقتصاد توسط کسانی هستیم که بی شرمانه، حداقل مسئولیت و صداقت را ندارند.

بلیاک درباره تبعات دستکاری «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی کابینه «بنیامین نتانیاهو» در ارقام بودجه گفته بود: اعداد بودجه ۲۰۲۴، مهندسی شده و واقعی نیستند و در صورت اصلاح نشدن، ما را در دام هایی گرفتار خواهد کرد که می تواند جان هزاران «اسرائیلی» را بگیرد.

وی افزود: اعداد قانون بودجه تصویب شده در تاریخ ۳۱ می ۲۰۲۳ ( ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ ) صحیح نیستند و اصلاحیه بودجه که جمعه گذشته چاپ شد، حاکی از یک شکاف ۱۹ میلیارد شیکلی(هر سه‌ونیم شیکل برابر با یک دلار است) با قانون بودجه اولیه است.

این عضو کمیته مالی کنست رژیم صهیونیستی ادامه داد: وقت آن است که اسموتریچ به کمیته مالی بیاید و درباره ابهامات موجود در اعداد و ارقام هزینه ها و درآمدها توضیح دهد.

معاریو نوشت: براساس گزارش خزانه داری، بودجه (اسرائیل) به خاطر هزینه های جنگ(علیه غزه) دچار یک کسری بودجه ۶۷ میلیارد شیکلی است. علاوه بر این کسری ناشی از جنگ، یک کسری ۱۹ میلیارد شیکلی نیز وجود دارد که اکنون برملا شده و در طول این مدت، از دید عموم پنهان شده است.

احتمال دارد رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از کسری بیشتر بودجه به اقداماتی از قبیل حذف یارانه سوخت و افزایش مالیات بر درآمد متوسل شود.

وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی همچنین برای صرفه جویی نیم میلیارد «شیکلی»، پیشنهاد بستن بسیاری از دفاتر و ساختمان های متعلق به وزارتخانه ها و نهادهای دولتی را ارائه کرده است.

در گزارشی که هفته گذشته از سوی بانک «جی پی مورگان چیس» در همین زمینه منتشر شد، آمده که حجم اقتصاد رژیم اسرائیل به خاطر جنگ غزه، در سه ماهه آخر سال جاری، ۱۱ درصد کوچک‌تر می شود.

ارزیابی های این بانک از بدبینانه ترین ارزیابی های تحلیلگران وال استریت تاکنون بوده و بر این اساس، بسیاری از سرمایه گذاران اقدام به فروش گسترده سهام شرکت های اسرائیلی کرده اند.

بر اساس این گزارش، اقتصاد رژیم صهیونیستی در چهارماهه سوم سال جاری، تمام سودی را که در طول سال کسب کرده بود، به خاطر تجاوز به نوار غزه، از دست خواهد داد.

آخرین باری که حجم اقتصاد اسرائیل شاهد کوچکتر شدن بود، سال ۲۰۲۰ و پس از شیوع کرونا بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha