۱۱ دی ۱۴۰۲، ۷:۵۸
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85338415
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جهادی برای رفع عطش خراسان‌شمالی؛ اجرای ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال آب

بجنورد- ایرنا- سهم خراسان شمالی از طرح بزرگ جهاد آبرسانی دولت سیزدهم، اجرای ۷۷۱ کیلومتر خط انتقال آب است که با گذشت نزدیک به ۲ سال، ۲۰۰ کیلومتر از آن برای بهره مندی ۱۶۴ روستای این خطه از آب شرب پایدار اجرایی شده است.

به گزارش ایرنا، پدیده خشکسالی از چالش های جدی است که سال ها کشور با آن دست و پنجه نرم می کند و انگار با تصمیم های گیری مقطعی و باران زودگذر نیز این مشکل حل نمی شود.

این چالش زیست محیطی در خراسان شمالی تا حدی پیش رفته است که تامین آب روستاییان حتی برای شرب نیز تبدیل به دغدغه ای بزرگ شده است به گونه ای این قشر برای فرار از این وضعیت دبه به دست منتظر تانکرهای آبرسانی هستند.

روستاییانی که در سال های دور از چشمه های جوشان بهره مند بودند این روزها به جرگه مناطق دارای تنش آبی می پیوندند و وارد قصه تلخ خشکسالی و آسیب های ناشی از آن می شوند.

شاید سیاستگذاری های هدفمندی برای مقابله با دیو خشکسالی در سال های گذشته اندیشیده می شد، شاهد ورود روستاها یکی پس از دیگری به چرخه تنش آبی نبودیم.

جدای از بررسی دلایل این موضوع، این روزها دولت سیزدهم برای رفع دغدغه روستاییان و تامین آب پایدار طرح جهاد آبرسانی به روستاها را وارد فاز اجرا کرده است.

طرحی که بر اساس آن باید تا پایان برنامه هفتم توسعه، آب آشامیدنی ۲۰ هزار روستا به صورت پایدار تامین شود و با اجرای کامل آن شاخص بهره مندی از آب شرب روستایی کشور از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد ارتقا خواهد یافت.

سهم خراسان شمالی از اجرای این طرح، بهره مندی ۱۶۴ روستا با ۹۰ هزار نفر جمعیت از آب شرب پایدار است که تاکنون ۲۰۰ کیلومتر از خط انتقال آن اجرا شده است.

جهادی برای رفع عطش خراسان‌شمالی؛ اجرای ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال آب

پیشرفت ۴۱ درصدی طرح جهاد آبرسانی

خراسان شمالی از لحاظ بافت جمعیتی شرایط ویژه ای دارد و ۴۴ درصد از اقوام کرد، ترک، لر و ترکمن در این خطه از شمالشرق کشور در نواحی روستایی سکونت دارند و این نکته بیانگر اهمیت و نقش روستا در اقتصاد استان دارد.

۸۴۰ روستای این استان از جمعیتی بالغ ۴۴۰ هزار نفر تشکیل شده است که همین جمعیت زیاد اقتصاد استان را به سمت کشاورزی و دامپروری سوق داده است و رسیدگی به این جوامع چرخ استان را هم خواهد چرخاند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی می گوید: طرح جهاد آبرسانی به روستاهای استان به ارزش پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه در دست اجرا است که اکنون ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رضا نعیمی می افزاید: این طرح در ۱۶۴ روستا در قالب چهار مجتمع آبرسانی "سد شیرین‌دره"، "زیدر سرانی"، "پرسه سو" و "کهنه جلگه" در حال اجراست.

نعیمی با اشاره به تخصیص یکهزار و ۹۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تنش آبی، می گوید: این میزان اعتبار تا شهریور ماه امسال تخصیص یافته که برای اجرای طرح های حفر چاه و تامین آب آشامیدنی شهرهای خراسان شمالی هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی تصریح می کند: برای تامین آب آشامیدنی شهروندان بجنوردی نیز ۱۳ حلقه چاه در منطقه "پلنگ دره" حفر می شود.

وی ادامه می دهد: با بهره برداری از این چاه ها، منابع آبی با کیفیت کارستی در مدار مصرف قرار می گیرد.

جهادی برای رفع عطش خراسان‌شمالی؛ اجرای ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال آب

بهره مندی ۱۹ روستا از آب شرب پایدار

نعیمی می گوید: تاکنون ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع در سطح چهار مجتمع آبرسانی اجرا شده و ۹۲ مورد مخزن ذخیره سازی با حجم ۲۵ هزار و ۹۸۰ متر مکعب با پیشرفت فیزیکی ۱۴ درصد در سطح استان در حال اجرا است.

وی می افزاید: همچنین از ۲۷ مورد ایستگاه پمپاژ، هفت مورد آن به اتمام رسیده است.

به گفته نعیمی، تاکنون ۱۹ روستای خراسان شمالی با همکاری سپاه استان از آب شرب سالم و پایدار بهره مند شده اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی یادآور می شود: قراجه، کلاب، بدرانلو، چریک، قریکانلو، دوراقانلو، قصر قجر، فخرالدین، قلعه ممو، شعبان، قره جنگل و آقانبی در بجنورد، پیره، جنگاه، حلواچشمه، قلعه علی محمد، شناقی علیا، برزلان علیا و سفلی در شیروان و حصارچه در رازوجرگلان روستاهایی هستند که تاکنون از آب شرب پایدار بهره مند شدند.

به گزارش ایرنا، ۲۰۰ روستای خراسان شمالی دچار تنش آبی است و از این تعداد ۷۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود.

خراسان شمالی در منطقه خشک و نیمه خشک ایران قرار گرفته است که علاوه بر این موضوع در دهه های اخیر وقوع پدیده تغییر اقلیم، یکی از عوامل تاثیرگذار بر منابع آبی این استان بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha