۱۰ دی ۱۴۰۲، ۷:۰۰
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85338479
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آسه‌آن درباره تنش‌های فزاینده در دریای چین جنوبی ابراز نگرانی کرد

تهران- ایرنا- وزرای خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) نسبت به تنش‌های فزاینده در دریای چین جنوبی ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند که این تنش‌ها صلح منطقه را تهدید می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، دیپلمات‌های آسه‌آن شنبه در بیانیه‌ای گفتند: ما با نگرانی تحولات اخیر در دریای چین جنوبی را که باعث تضعیف صلح، ثبات و امنیت منطقه می‌شود، از نزدیک دنبال می‌کنیم.

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که اختلافات دریایی فیلیپین و چین در ماه‌های اخیر شدت گرفته است و مانیل خواستار تغییر رویکرد در قبال پکن شده است. چین نیز فیلیپین را به «اقدامات تحریک‌آمیز» متهم کرده است.

وزرای خارجه آسه‌آن خواستار «خویشتنداری» دو کشور شده و افزودند: ما بر اهمیت گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز برای کمک سازنده به ارتقای ثبات منطقه و همکاری‌های دریایی تاکید می‌کنیم.

این در حالی است که وانگ یی وزیر خارجه چین طی یک گفت‌وگوی تلفنی با انریکه مانالو همتای فیلیپینی خود درباره تنش‌ها در دریای چین جنوبی بحث و تبادل نظر کردند.

وانگ یی گفت: روابط چین و فیلیپین اکنون بر سر یک دوراهی قرار دارد و آینده آن هنوز مشخص نشده است. طرف فیلیپینی باید با احتیاط عمل کند.

چین می‌گوید بیش از ۹۰ درصد از حاکمیت دریای چین جنوبی متعلق به پکن است. یک دادگاه بین‌المللی در سال ۲۰۱۶ ادعای چین را بی‌اعتبار شمرد، اما پکن این حکم را به رسمیت نمی‌شناسد.

چین در سال‌های اخیر جزایری را در آب‌های مورد مناقشه ساخته و در بعضی از آن‌ها فرودگاه ایجاد کرده است. تایوان، مالزی، ویتنام و برونئی همگی ادعای حاکمیت بر بخش‌هایی از این دریا را دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha