۱۰ دی ۱۴۰۲، ۸:۵۰
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85338489
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تشخیص سرطان روده بزرگ با مراجعه به مراکز بهداشتی خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برنامه غربالگری و تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشت و خانه‌های بهداشت استان به صورت رایگان در حال اجراست.

مجید شایسته روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح غربالگری سرطان روده بزرگ از ۶ سال قبل در خراسان جنوبی آغاز شد و تاکنون بیش از ۱۶۴ هزار نفر در این طرح شرکت کردند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۴۴۶ نفر برای ارزیابی‌های تکمیلی به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.

وی با توصیه به گروه سنی ۵۰ تا ۶۹ سال برای شرکت در این غربالگری گفت: سالانه به طور میانگین ۸۱ مورد جدید ابتلا به سرطان روده بزرگ در استان شناسایی می‌شود که این تعداد از متوسط کشوری کمتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: همچنین با توجه به اینکه زمینه ارثی می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد، حضور اطرافیان درجه یک و ۲ افراد مبتلا به سرطان، پولیپ یا بیماری التهابی روده بزرگ در این برنامه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: در غربالگری و تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ با مراجعه فرد به واحدهای بهداشتی، مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت یا خانه‌های بهداشت، یک تست خون مخفی در مدفوع برای فرد انجام می‌شود همچنین علایم بالینی شامل دیدن خون واضح در مدفوع، تغییر در اجابت مزاج مانند یبوست یا اسهال، کاهش وزن و وضعیت سوابق فردی و خانوادگی از نظر سابقه سرطان روده بزرگ، پولیپ روده یا بیماری التهابی روده بزرگ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شایسته اضافه کرد: در صورت مثبت بودن هر کدام از این موارد فرد توسط پزشک عمومی مرکز خدمات جامع سلامت ویزیت شده و در صورت نیاز به ارزیابی‌های تکمیلی، به مراکز تخصصی ارجاع می‌شود.

وی گفت: انجام تست فیت در مراکز خدمات جامع سلامت به صورت رایگان انجام می‌شود و اقدامات تشخیصی تکمیلی مانند کولونوسکوپی با تعرفه دولتی صورت می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ باعث پیشگیری از پیشرفت بیماری و تهاجم به سایر قسمت‌های بدن شده و از تحمیل هزینه‌های سنگین مالی و عاطفی به خانواده‌ها جلوگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: مهمترین علائم بالینی بیماری، خونریزی مقعد، کاهش وزن، درد شکم و تغییر اجابت مزاج بوده و مهمترین علائم آزمایشگاهی وجود خون در مدفوع و کم خونی است.

شایسته گفت: مطالعات سبب شناسی نشان می‌دهد افزایش فعالیت بدنی، کاهش وزن، استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارای گوشت و چربی کمتر، غلات، میوه و لبنیات بیشتر، قطع مصرف سیگار و الکل می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه سرطان روده بزرگ، تکثیر کنترل ناپذیر سلول‌های این عضو است یادآور شد: روده بزرگ در انسان شامل بخش‌های سکوم، کولون صعودی، کولون عرضی، بخش نزولی، سیگموئید، رکتوم و کانال مقعدی است و سرطان‌های روده بزرگ طی دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله و به طور عمده از رشد پولیپ به وجود می‌آید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ یکی از بیماری‌هایی است که براساس مطالعات انجام شده مهمترین عامل مرگ و میر به ویژه در افراد بالای ۵۰ سال محسوب می‌شود افزود: سرطان روده بزرگ در ردیف چهار تا پنج سرطان شایع دنیا قرار دارد که مصرف زیاد غذاهای آماده، استفاده از گوشت قرمز بیش از حد نیاز بدن و مواد فرآوری شده، ابتلا به این بیماری را در جوانان افزایش داده است.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی با جمعیت بیش از ۸۰۰ هزار نفر را زیر پوشش دارد و بیمارستان رادیوتراپی و انکولوژی ایران‌مهر در مرکز استان فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha