۶۰ درصد بذر محصولات زراعی سمنان در داخل استان تولید می‌شود

سمنان- ایرنا- مدیر تعاون روستایی استان سمنان گفت: بیش از ۶۰ درصد بذر محصولات زراعی راهبردی مورد نیاز این استان از سوی شبکه تحت پوشش تعاونی در داخل استان تامین و توزیع می‌شود.

محمدعلی خالقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اتحادیه تعاون روستایی سمنان در زمینه بذر جو و اتحادیه تعاون روستایی گرمسار و شاهرود در زمینه بذر گندم با تعاون روستایی استان سمنان برای تامین بذر محصولات زراعی راهبردی همراهی دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ تعداد ۹۵ اتحادیه و شرکت تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران که دارای مجوز از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال هستند در ۲۸ استان کشور در زمینه تولید، فرآوری و توزیع حداقل یک سوم بذر گواهی شده مورد نیاز کشور نقش آفرینی کردند.

مدیر تعاون روستایی استان سمنان گفت: در مجموع بیش از سه هزار و ۱۰۰ تن بذر محصولات زراعی راهبردی شامل گندم و جو در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در استان تامین و توزیع شد که از این میزان ۶۰ درصد بذرها در داخل این استان تولید شد.

وی اضافه کرد: پنج رقم بذر گندم مناسب مناطق معتدل و چهار رقم مربوط به مناطق سردسیر و چهار رقم بذر جو در استان سمنان تولید می‌شود.

خالقی ادامه داد: ارقام گندم مناسب برای مناطق معتدل از جمله سیوند، برزگر، نارین و پارسی توسط اتحادیه گرمسار و ارقام گندم مناسب مناطق سردسیر مانند پیشگام، میهن، ایوان و زرینه، توسط اتحادیه شاهرود تامین، فرآوری و توزیع شد.

۶۰ درصد بذر محصولات زراعی سمنان در داخل استان تولید می‌شود

مدیر تعاون روستایی استان سمنان تصریح کرد: در مورد بذر جو ارقامی مانند گلشن، یوسف، گوهران، آذران و بهمن توسط اتحادیه سمنان تامین و فرآوری و در بین کشاورزان توزیع می‌شود.

به گزارش ایرنا و بنا به اعلام شرکت بازرگانی دولتی، در شرایطی که افزایش سطح زیر کشت گندم در استان سمنان تنها یک درصد است، اما خرید تضمینی گندم در این استان سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۶ هزار تن بود که نسبت به سال قبل از آن ۱۹ درصد افزایش داشت.

۲ درصد از گستره ۹ و هفت دهم میلیون هکتاری استان سمنان را یعنی حدود ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی با ۵۰ هزار بهره‌بردار در بخش‌های مختلف تشکیل می‌دهد.

برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ کشت ۲۱ هزار هکتار گندم آبی و ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار گندم دیم در استان سمنان هدفگذاری شد.

به گزارش ایرنا، ۱۸ درصد سهم اشتغال این استان مربوط به حوزه کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha