۱۰ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۳۵
کد خبرنگار: 1179
کد خبر: 85338651
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

برکناری شهردار اهواز به سود یا ضرر مدیریت شهری

اهواز - ایرنا - در حالی که قرار بود صبح امروز موضوع برکناری شهردار اهواز در صحن علنی شورا مورد بررسی قرار گیرد اما عدم حضور برخی از اعضا مانع از این اقدام شد.

به گزارش ایرنا موضوع برکناری و رد صلاحیت شهردار در اهواز، همواره و در تمام ادوار مطرح بوده تا حدی که بحث به درگیری لفظی بین اعضا کشیده شده است؛ موضوعی که تنها ضررش نصیب مردم خواهد شد.

امروز وضعیت مدیریت شهری اهواز بر کسی پوشیده نیست و با گذر از کوچه و خیابان‌های اهواز شاهد این موضوع خواهیم بود در حالی که ارائه خدمات شهرداری به مردم، ویترین نظام بوده و مردم به حداقل استانداردهای لازم برای زندگی در یک شهر نیاز دارند.

با وجود اقدامات مفیدی که در دوره شورای ششم صورت گرفته است اما ۲ دستگی بین اعضا سبب شده تا بر مشکلات شهر افزوده شود که این موضوع بر خلاف فرامین مقام معظم رهبری است.

عدم حضور برخی از اعضا در جلسات شورا و به هنگام تصمیم‌گیری در موارد خاص در طی ۲ سال اخیر، نه تنها صورت مسئله را پاک نخواهد کرد بلکه مدیریت شهری را با چالشی جدی مواجه و در روند طرح‌ها خلل ایجاد می‌کند.

در صد و چهل و سومین جلسه شورا با وجود اینکه موضوع جلسه از قبل مشخص است اما پنج عضو شورا در جلسه برکناری شهردار حاضر نشده و معتقدند که در شرایط کنونی و با توجه به برگزاری انتخابات، کنگره ملی شهدای خوزستان و فرا رسیدن ایام نوروز، این اقدام به صلاح مدیریت شهری نیست.

سیدمحمدعلی پورموسوی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مورد عدم حضور اعضای شورا قضاوت نمی‌کنیم زیرا این احتمال وجود دارد که دوستان به زمان بیشتری برای فکر کردن نیاز دارند.

وی ابراز امیدواری کرد: این پنج عضو در جلسه بعد حاضر شده و با حضور تمامی اعضا به موضوع رسیدگی به صلاحیت های شهردار رسیدگی شود.

رییس شورای شهر اهواز گفت: با توجه به اینکه طرح رسیدگی به صلاحیت‌های شهردار (برکناری شهردار) توسط پنج عضو به امضا رسید این موضوع باید در صحن علنی شورا مورد بررسی قرار گیرد.

وی بر ضرورت بررسی صلاحیت شهردار توسط شورا تاکید کرد و گفت: شورای شهر تنها نهادی است که صلاحیت شهردار را تشخیص می‌دهد لذا موضوع برکناری شهردار در جلسه مطرح و مورد رای‌گیری قرار می‌گیرد.

پورموسوی گفت: اگر طرح برکناری شهردار رای آورد و شورای شهر این موضوع را تایید کرد وزارت کشور نمی‌تواند در این خصوص ورود کند.

وی افزود: هفت نفر از اعضای شوری شهر باید موضوع برکناری شهردار را امضا کنند تا این موضوع تصویب شود.

بر اساس این گزارش قرار بود صبح امروز جلسه شورای شهر با موضوع برکناری شهردار برگزار شود که به دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضا لغو و به زمان دیگری موکول شد.

حجت الله زارع زاده دیگر عضو شورا در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: ما به رویکرد هیات رییسه شورا اعتراض داریم زیرا معتقدیم که شهر اهواز را نمی‌توان به سمت بی‌ثباتی بُرد. یکی از دلایل تمام عقب ماندگی‌های اهواز، بحث بی‌ثباتی مدیریتی است پس یکی از آرمان‌های ما در دوره ششم تحقق این موضوع بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه برگزاری کنگره ملی شهدا، انتخابات و فرا رسیدن عید نوروز هستیم آیا این اقدام یک تصمیم کارشناسی است که شهر را به سمت بی ثباتی ببریم؟ آیا مهمترین اولویت شهر اهواز دستور کار امروز شورا بود؟ برخی از آقایان آدرس اشتباه می‌دهند، ما سینه چاک هیچ شخصی نبوده و تنها متعهد به مردم هستیم.

زارع زاده با بیان اینکه شورا شهر اهواز، ۱۳ عضو دارد گفت: مگر می‌شود عضو شورا در جلسه ای بنشیند که از عاقبت آن خبردار نباشد و چگونه به رسانه ای اجازه می دهند که در خصوص دیگر اعضا صحبت کند؟

وی افزود: نه تنها فردا بلکه اگر پس فردا هم جلسه بگذارند سودی ندارد زیرا باید رویکرد خود را درست کنند. امروز مردم از ما دعوا و تنش نمی‌خواهند و باید به این موضوع توجه کنیم.

عضو شورای شهر اهواز در خصوص نامه وزارت کشور مبنی بر عدم حضور خانواده شهردار در اهواز، گفت: این افراد تاکنون کجا بوده اند که الان متوجه عدم حضور شهردار در اهواز شده اند؟ مگر شان وزارت کشور آنقدر پایین است که چنین نامه ای بزند؟

همچنین عبدالزهرا سنواتی نایب رییس شورای شهر اهواز به خبرنگار ایرنا گفت: عدم حضور اعضا در جلسات شورا عادی است اما اگر بخواهند در نظم جلسات اخلال ایجاد کنند قطعا تبعاتی خواهد داشت. اگر این غیبت‌ها طولانی مدت شده و باعث اخلال در تصمیمات شورا شود، تبعات قانونی خواهد داشت.

وی مهمترین علت برکناری شهردار را عدم حضور وی در اهواز عنوان کرد و افزود: امروز بخشی از ناکارآمدی مدیریت شهری به دلیل عدم حضور شهردار در اهواز است به عنوان مثال آقای شهردار در اوج بارندگی و آبگرفتگی‌های اخیر اهواز اصلا در شهر حاضر نبود در نتیجه اصل موضوع، ناکارآمدی شهردار بوده و قانون دست ما را نسبت به برکناری وی باز گذاشته است.

نایب رییس شورای شهر اهواز با اشاره به ترک تشریفات و فسادهای مالی موجود در شهرداری اهواز بیان کرد: بسیاری از اقدامات صورت گرفته در شهرداری اهواز، غیرقانونی است به عنوان مثال معاون اداری مالی شهردار حکم مشاور وی را داشته اما تمام اقدامات یک معاون را انجام می‌دهد که خلاف قانون است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صلاحیت شهردار توسط همین اعضا صورت نگرفته است گفت: بررسی صلاحیت شهردار، توسط هیات رییسه قبل انجام شده بود و در ادامه اعضای شورا به هیات رییسه اعتماد کردند در حالی که یکی از شروط اعضا در همان جلساتی ابتدایی، اسکان شهردار در اهواز بود که پس از مدتی حاصل نشد.

سنواتی گفت: در ابتدای سال دوستان شورا، تذکر و سوالات خود را از شهردار مطرح کردند اما متاسفانه هیات رییسه به مدت چهار ماه، تذکر و طرح سوال اعضا را به تعویق انداخت که کارشکنی در کار شورا بود.

وی افزود: آنچه که امروز در مدیریت شهری اهواز مشاهده می‌شود نتیجه ناکارآمدی ۲ سال قبل بود بنابراین به این نتیجه رسیدیم که از طریق قانونی اقدام به برکناری شهردار کنیم.

نایب رییس شورا گفت: با وجود اینکه قانون اجازه ۶ جلسه متوالی و ۱۲ جلسه غیر متوالی را به اعضا داده اما چنانچه عدم حضور آنها باعث اخلال در نظم مدیریت شهری شود، فرمانداری می‌تواند تصمیم به سلب مدیریت اعضا کند.

وی افزود: امروز قانون فصل الخطاب همه ما بوده و باید از آن تمکین کنیم تا مشکلات برطرف شود.

سنواتی در پایان گفت: اعضای اکثریت شورا ادله کافی برای اثبات برکناری شهردار را دارند البته نامه وزارت کشور، اثباتی بر برکناری شهردار است و تنها دیوان عدالت اداری می‌تواند تصمیم شورا را لغو کند.

امروز وضعیت آسفالت و حمل و نقل عمومی اهواز در شرایط خوبی نیست همچنین شرایط پارک‌ها، فضای سبز و ورودی‌های شهر، از دیگر مشکلات شهر اهواز است که باید به این موارد رسیدگی شود. همه این موارد دست به دست هم داده تا کلانشهر اهواز در شرایط نامطلوبی از دید شهروندان باشد هر چند در ۲ سال اخیر، طرح‌های قابل توجهی در اهواز برقرار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha