کابل و اسلام‌آباد در تکاپوی یافتن راه برون‌رفت از روابط تنش‌آلود

اسلام‌آباد- ایرنا- فضای بی‌اعتمادی و اتهامات متقابل در یکسال اخیر به شدت روابط پاکستان و افغانستان را متشنج کرده، چالشی که سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز به آن اذعان داشته است در عین حال گزارش‌ها از گشایش مرحله جدیدی از تلاش‌های دو همسایه برای تنش‌زدایی و جست‌وجوی راه برون‌رفت از فضای حاکم فعلی حکایت دارد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، بن بست در روابط از قبل ناآرام پاکستان و افغانستان به ویژه پس از تسلط طالبان بر کابل همچنان ادامه دارد و این اختلافات به دلیل اتهامات دو همسایه علیه یکدیگر در بحث مبارزه با تروریسم، کم کاری علیه نیروهای خشونت طلب، سوء مدیریت در مرزهای مشترک و به ویژه تداوم اخراج اتباع افغانستانی غیرمجاز از پاکستان عمیق‌تر شده است.

هیات حاکمه موقت افغانستان به دفعات، ادعاهای کشور همسایه خود مبنی بر نرمش در قبال عناصر تروریستی و یا ضدپاکستانی در قلمروی افغانستان را رد کرده است درحالی که اسلام‌آباد همچنان بر طرح اتهام مبنی بر تردد آزادانه عناصر تروریستی در خاک افغانستان و طراحی حملاتی برای اجرا در پاکستان پافشاری دارد.

در چنین موقعیتی شنیده‌ها از تلاش‌های جدید دو همسایه برای مکالمه در راستای تنش زدایی از طریق تبادل هیات‌هایی متشکل از چهره‌های پرنفوذ پاکستان و افغانستان حکایت دارد.

رسانه‌های پاکستانی امروز به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که با توجه به دعوت رسمی هیات حاکمه موقت افغانستان از مولانا فضل الرحمان رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان برای سفر به کابل، پیش بینی می‌شود وی در هفته جاری عازم پایتخت افغانستان شود.

منابع افزودند که وزارت امور خارجه پاکستان از دعوت رسمی طالبان از رهبر حزب جمعیت علمای اسلام مطلع است و در کابل نیز وزارت امور خارجه و وزارت داخله در تکاپوی هماهنگی دیدارهای مولانا فضل الرحمان با مقامات حکومت سرپرست افغانستان هستند.

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» در این خصوص نوشت: دیدار با سرکردگان گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان که یک عامل بالقوه در تنش‌ها میان دو کشور همسایه شناخته می‌شود، نیز در برنامه‌های مولانا فضل الرحمان قرار دارد.

در همین حال «ملامحمدعلی حنفی» مشهور به ملا شیرین آخوند، از نزدیکان ملا عمر بنیان‌گذار طالبان افغانستان که هم اکنون والی ولایت قندهار است، قرار است تا هفته‌های آینده به اسلام‌آباد سفر کند. منابع امنیتی به روزنامه پاکستانی «داون» گفتند که این بازدید تلاش جدیدی برای‌ خروج از بن‌بست در روابط دوجانبه بر سر چالش گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان خواهد بود.

در گزارش این روزنامه آمده است: ملا شیرین آخوند در اسلام‌آباد با مقامات اطلاعات و وزارت خارجه پاکستان دیدار خواهد داشت. این سفر به دنبال تلاش های طالبان افغانستان برای کاهش تنش ها با پاکستان در رابطه با تحریک طالبان پاکستان صورت می گیرد.

ملا شیرین، یکی از چهره های کلیدی طالبان افغانستان، نقش های مختلفی در حوزه نظامی و سیاسی این گروه ایفا کرده است. روابط نزدیک او با مقامات ارشد طالبان و مشارکت در فعالیت های مهم آن، او را به یکی از اعضای برجسته و تأثیرگذار ساختار رهبری حاکمان افغانستان تبدیل کرده است. وی قبلاً با پاکستان و به نمایندگی از طالبان افغانستان با گروه طالبان پاکستانی در ارتباط بوده است.

بن بست ادامه دار در روابط اسلام‌آباد و کابل به دلیل فعالیت های تروریستی تحریک طالبان پاکستان در این کشور و ادعای اسلام‌آباد مبنی بر ناکامی کابل برای اقدام علیه این گروه در خاک افغانستان، روابط آنان را تیره کرده است.

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان به تازگی در حاشیه اجلاس بین المللی تهران درباره فلسطین طی گفت‌وگو با سناتور مشاهد حسین رئیس هیات پاکستانی، به عدم ارتباط سطح بالا میان اسلام‌آباد و کابل اذعان کرد، چالشی که منجر به طرح اتهامات متقابل و بازی سرزنش میان دو همسایه ناآرام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha