۱۰ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۴۴
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85338671
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نشست برکناری شهردار اهواز با صندلی‌های خالی

۱۰ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۴۴
کد خبر: 85338671
نشست برکناری شهردار اهواز با صندلی‌های خالی

اهواز-ایرنا- نشست شورای اسلامی کلان‌شهر اهواز که قرار بود صبح یکشنبه به منظور برکناری شهردار برگزار شود که به علت حاضر نشدن پنج نفر از اعضا لغو شد.

به گزارش ایرنا، اعضای ۱۳ نفره شورای کلان‌شهر اهواز که قرار بود امروز یکشنبه در صد و چهل و سومین نشست شورا نسبت به برکناری شهردار اقدام کنند به علت حاضر نشدن حمید دغاغله، حجت الله زارع زاده، سیاوش محمودی، محمدحسین ملایی زمانی و علی مدد هاشم‌پور لغو و به روز بعد موکول شد.

این در حالی است که اعضای شورای شهر اهواز شهریور ماه سال ۱۴۰۰ با بررسی سوابق کاری ۴۰ گزینه برای تصدی شهرداری در نهایت سه نفر را واجد شرایط تصدی این پست برگزیده و از میان آنها رضا امینی اکثریت آرا را کسب کرد.

محمودی رییس شورای وقت شورای کلان‌شهر اهواز اعلام کرده بود ۳۰ شاخص مهم متناسب با نیازهای روز شهر اهواز برای انتخاب شهردار از سوی این شورا در نظر گرفته شده است.

داشتن روحیه جهادی، انقلابی و دارابودن رویکرد اقتصادی از مواردی بود که مورد تاکید هیات رییسه شورای شهر اهواز برای انتخاب شهردار بود، امینی دارای مدرک جامعه‌شناسی فرهنگی است که مسوولیت‌هایی چون شهرداری منطقه هشت اصفهان و مدیریت روابط عمومی این شهرداری در کارنامه داشت.

رضا امینی پس از انتخاب به عنوان شهردار اهواز با بیان اینکه رسالتش با اعتماد و رای کامل شورای شهر اهواز بیشتر و سنگین تر شده خواستار انسجام و وحدت مسوولان و مردم برای حل مشکلات شهر شده بود تا رضایت‌مندی شهروندان را به همراه داشته باشد.

البته همان موقع نیز برخی افراد به شدت از انتخاب وی به عنوان شهردار اهواز انتقاد کرده و ضمن سیاسی خواندن این انتخاب، وی را در این پست قبول نداشتند ولی سیاوش محمودی رییس شورای شهر اهواز اعلام کرده بود: کوچک‌ترین مساله سیاسی در انتخاب شهردار تاثیر نداشته و هیچ‌کس به جز شورا در انتخاب شهردار تاثیرگذار نبوده است.

انتقادات نسبت به شهردار اهواز طی ۲ سال اخیر بالا گرفت و ابتدای امسال نیز موضوع استیضاح شهردار توسط اعضای شورا مطرح شد ولی به علت انسجام نداشتن اعضای شورا نتیجه ای در برنداشت.

شهردار اهواز نیز در نشست خبری که خردادماه امسال برگزار شد اعلام کرد: هیچ‌گاه برای میز و صندلی نمی‌جنگم و همواره تابع قانون هستم؛ با دعوت اعضای شورای شهر به اهواز آمدم و با رای ۱۳ نفر از اعضا به این سمت منصوب شدم؛ در این مدت دغدغه‌های شهر اهواز را در اولویت قرار داده و برای رفع مشکلات شهر برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادم.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز نیز امروز پس از اعلام لغو نشست برکناری شهردار گفت: در خصوص شهردار، هرچه شورا تایید کند اجرا خواهد شد، اعتراضات نیز باید به دیوان عدالت اداری برود.

سیدمحمدعلی پورموسوی افزود: ۹ نفر باید در نشست شورای شهر حاضر و هفت نفر برکناری شهردار را تایید کنند ولی امروز تنها هشت نفر از اعضا در صحن علنی شورای شهر حاضر شدند به همین دلیل نشست موردنظر لغو شد.

نایب رییس شورای شهر اهواز نیز در گفت و گو با ایرنا حضور نداشتن اعضا در یک جلسه را قانونی دانست و گفت: امروز اولین نشست برای برکناری شهردار بود که به علت حضور نیافتن اکثریت اعضا لغو شد، البته چنین غیبت‌هایی عادی است ولی در صورت عمدی بودن غیبت ها، در نظم و برگزاری نشست ها اختلال ایجاد کرده و تبعات قانونی به همراه خواهد داشت.

طرح سوال نیست، برکناری شهردار اهواز مطرح است

عبدالزهرا سنواتی ادامه داد: طبق بند د تبصره چهار ماده ۸۰ قانون وظایف شوراها به علت ناکارآمدی شهردار به برکناری ایشان رسیدیم.

سنواتی نبود شهردار در اهواز و تردد وی بین اهواز و اصفهان را از مهم‌ترین دلایل تصمیم شورا برای برکناری شهردار عنوان کرد و افزود: حضور نیافتن شهردار اهواز باعث شد در اوج بارندگی و آب گرفتگی در شهر حاضر نباشند که اعتراض ما در یکی از نشست ها نسبت به این موضوع اعلام شد.

ناکارآمدی شهردار مطرح است

وی بر ناکارآمدی شهردار اهواز تاکید کرد و افزود: قانون دست اعضای شورا را باز گذاشته و می‌توانند با اعمال قانون شهردار را برکنار کنند.

سنواتی اظهارکرد: ترک تشریفات، فساد در موارد مالی، انجام برخی اقدامات غیرقانونی از مواردی است که باعث شده اعضای شورا برای برکناری شهردار اقدام کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اقدامات معاون اداری مالی شهرداری غیرقانونی است چرا که وی با حکم مشاور شهردار، امور مالی را مدیریت می‌کند و این امر خلاف قانون است.

نایب رییس شورای شهر اهواز با بیان اینکه امضای اسناد مالی توسط مشاور تبعاتی به دنبال خواهد داشت گفت: این امر تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محسوب می‌شود.

نارضایتی اعضای شورا از شهردار اهواز در حالی است که وی توسط همین اعضا انتخاب و تایید شده است که سنواتی در این خصوص گفت: بررسی شرایط شهردار توسط هیات رییسه شورای شهر در ۲ سال گذشته انجام شده و اعضای شورا هم به هیات رییسه در سال اول اعتماد کردند.

وی ادامه داد: یکی از شروط اعضا در نشست‌های اول، حضور شخص شهردار وخانواده شان در شهر اهواز بود ولی این امر بعد از گذشت مدتی حاصل نشد؛ ابتدای سال نیز تذکرات لازم و سوالات مطرح شد تا شهردار پاسخ دهد چهار ماه هیات رییسه تذکر و طرح سوال را به تعویق انداخت ولی باید بدانیم که بی توجهی به این موضوع کارشکنی در کار شوراست.

سنواتی گفت: آنچه الان پیش‌آمده نتیجه ناکارآمدی گذشته است که باعث شده اعضای شورا از قانون استفاده و نسبت به برکناری شهردار اقدام کنند.

با توجه به اینکه حضور یا غیبت اعضای شورا در چنین نشست‌های حیاتی که مدیریت شهر را تحت تاثیر قرار می دهد از اهمیت بالایی برخوردار است موضوع را از نایب رییس شورای اسلامی کلان‌شهر اهواز جویا می‌شویم که سنواتی پاسخ داد: قانون در مورد حضور نیافتن اعضا در شورا اعلام کرده، ۶ جلسه متوالی و ۱۲ جلسه غیرمتوالی غیبت منعی ندارد ولی چنانچه یک یا ۲ جلسه، حضور نیافتن اعضای شورا باعث اخلال در نظم مدیریت شهری شود فرمانداری می‌تواند نسبت به سلب عضویت اعضا اقدام کند.

قانون فصل الخطاب است

وی با بیان اینکه ۲ دستگی اعضای شورا قطعا مدیریت شهری را دچار مشکل می‌کند گفت: قانون فصل الخطاب است اعضای شورا باید برای رفاه حال شهروندان به قانون تمکین کنند، آنچه امروز می‌تواند مشکلات اهواز را حل کند عمل به قانون است.

بیشتر اعضای شورای شهر ادله کافی برای برکناری شهردار دارند

سنواتی با تاکید بر اینکه طبق قانون تایید شهردار با تشخیص شورای شهر انجام می‌شود گفت: وزیر کشور طی یک نامه اداری حضور مستمر شهردار را در اهواز را ضروری دانسته که این موضوع باید توسط دیوان عدالت اداری بررسی شود.

اوایل سال جاری نیز طرح استیضاح شهردار اهواز در شورا کلید خورد که این موضوع به دلیل ابهامات قانونی از دستور کار شورا کنار رفت.

با توجه به اینکه حضور یا غیبت در چنین نشست مهمی می‌تواند مدیریت کلاشهر اهواز را تحت تاثیر قرار دهد انتظار می‌رود اعضای شورای هرچه سریعتر به انسجام موردنظر در خصوص برکناری یا عدم برکناری شهردار برسند تا ضمن نهایی شدن این موضوع مدیریت شهری به روال عادی بازگردد و آسیب کمتری به مردم و ارایه خدمات شهری وارد شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha