دست‌یاری صنعتگران برای اشتغال‌ مددجویان بهزیستی؛شهرک‌های صنعتی مهیای کاریابی

شیراز - ایرنا - اشتغال و بکارگیری معلولان،مددجویان و زنان سرپرست خانوار در واحدهای صنعتی و تولیدی از مهمترین رویکردهایی دولت است که برای تحقق این امر اخیراً تفاهم‌نامه همکاری بین اداره‌کل بهزیستی فارس و شرکت شهرک‌های صنعتی فارس به امضا رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هدایت نیروی کار به زمینه‌های تخصصی نقش مهمی در بهبود شاخص توسعه‌یافتگی دارد و کمک شایانی به اشتغالزایی و پیشرفت کشور می‌کند.

برگزاری مستمر جلسات شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم

برخی مدیران در دولت سیزدهم معتقدند در دولت‌های قبل به‌صورت کلی۶ جلسه شورای عالی اشتغال برگزار شده اما در ۲سال اخیر این جلسات به صورت مستمر تشکیل و تنها پنج جلسه به ریاست رئیس‌جمهور و چندین جلسه هم به ریاست معاون اوّل رئیس‌جمهور برگزار شد.

تیرماه سال جاری هم نخستین نشست شورای ظرفیت‌سازی اجتماعی با محوریت اشتغال افراد دارای معلولیت و مددجویان تحت پوشش با حضور معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس و معاونین سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

یکی از تدابیری که در این نشست برای کمک به اشتغالزایی مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی اتخاذ شد ایجاد رصدخانه اشتغال بود؛ رصدخانه‌ای که قرار است با هدف ارائه طرح‌های پیشران و اثرگذار کشور برای مجموعه و شناسایی مشاغل خانگی و روستایی راه‌اندازی شود.

اقدامات دولت برای اشتغالزایی مددجویان بهزیستی

اما اقدامات دولت برای اشتغالزایی مددجویان بهزیستی به این اقدام محدود نشده است و متولیان امر در استان‌های مختلف در تلاش هستند تا از طریق همکاری و تعامل با دستگاه‌های اجرایی،گام‌های محکمی در این مسیر بردارند.

این اقدامات در استان فارس نیز در دستورکار است و اخیراً در مراسمی تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل بهزیستی فارس و شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با هدف توانمندسازی و اشتغال گروه‌های هدف بهزیستی امضا شده است.

معرفی متقاضیان واجد شرایط جویای کار به کارفرمایان،کارخانجات و کارگاه‌های معرفی شده برابر دستورالعمل‌های سازمان بهزیستی کشور و همکاری و عقد قرارداد با کارفرمایان و کارگاه‌های معرفی شده جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی کارفرمایی در قبال بکارگیری افراد تحت‌پوشش بهزیستی از مهمترین مفاد این تفاهم نامه است.

دست‌یاری صنعتگران برای اشتغال‌ مددجویان بهزیستی؛شهرک‌های صنعتی مهیای کاریابی

همچنین همکاری و عقد قرارداد با کارفرمایان و کارگاه‌های معرفی شده به منظور پرداخت حق بیمه سهم کارفرما (۲۳%) در قبال به‌کارگیری گروه‌های هدف بهزیستی برابر دستورالعمل‌های سازمان بهزیستی کشور، همکاری و عقد قرارداد با کارفرمایان و کارگاه‌های معرفی شده جهت پرداخت یارانه ارتقا کارایی معلولین در قبال بکارگیری معلولان تحت پوشش بهزیستی برابر دستورالعملهای سازمان بهزیستی کشور و معرفی شرکت‌هایی که با نیت خیرخواهانه از مددجویان بهزیستی حمایت می‌کنند در راستای بخشودگی مالیاتی ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت موجود در این شهرک‌ها برای اشتغال پایدار مددجویان تحت پوشش بهزیستی تأکید کرد و گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی همیشه در عرصه‌های مختلف اجتماعی پای کار بوده‌اند و در این حوزه نیز اهتمام خود را انجام خواهند داد.

سید مصطفی هاشمی افزود: در زمینه اشتغال و بکارگیری معلولان، مددجویان و زنان سرپرست خانوار در واحدهای صنعتی و تولیدی تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: افراد معلول دارای توانمندی‌های خاص و ویژه‌ای هستند که در بخش تولید و صنعت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و با توجه به مشوق‌های در نظر گرفته شده برای اشتغال جامعه هدف بهزیستی، صنعتگران و فعالان صنعتی می‌توانند از این مشوق‌ها نیز استفاده کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، هم‌اینک بیش از هفت هزار و ۶۲۳ قرارداد سرمایه‌گذاری با متقاضیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان منعقد شده که از این تعداد سه هزار و ۳۵۶ واحد تولیدی، صنعتی، صنفی و کارگاهی با اشتغال ۴۲ هزار و ۲۰۰ نفر در مرحله تولید است که می‌توانند بخشی از ظرفیت خود را به افراد جامعه هدف بهزیستی اختصاص دهند.

وی همچنین با تأکید بر لزوم ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی به مددجویان متقاضی شغل گفت: با توجه به نیاز واحدهای صنعتی به افراد ماهر و آموزش دیده، ارتقای سطح مهارتی و فنی مددجویان سبب تسریع در بکارگیری و پایداری اشتغال می‌شود.

هاشمی ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن مفاد این تفاهم‌نامه گام‌های مؤثری در زمینه حمایت از خانواده‌ها، اشتغال و امنیت روانی افراد تحت پوشش برداشته خواهد شد.

تلاش برای کاهش مشکلات اشتغال مددجویان

مدیرکل بهزیستی فارس نیز در این مراسم، امضای تفاهم‌نامه توسعه اشتغال‌زایی برای معلولان با شرکت شهرک‌های صنعتی فارس را فراهم کردن زمینه‌ای برای ارائه خدمات بهتر به افراد تحت پوشش این سازمان اعلام کرد.

محمدرضا هوشیار افزود: سازمان بهزیستی در دهه اخیر به سمت سازمان تخصص محور در حوزه‌های امدادی و اجتماعی حرکت کرده و هدف اصلی این سازمان توانمندسازی مددجویان است.

مدیرکل بهزیستی ادامه داد: برای کارفرمایانی که نسبت به بکارگیری مددجویان اقدام کنند برمبنای تعداد اشتغال تا سقف ۴۰میلیارد ریال تسهیلات اختصاص می‌یابد و بر اساس شرایطی که در قانون پیش‌بینی شده، در تلاش هستیم بتوانیم مشکلات اشتغال گروه‌های هدف را کاهش دهیم.

بدون شک برخی مشاغل و کارخانه‌ها در کشور وجود دارند که نیمه‌فعال هستند و با توجه به این‌که شعار این دولت، فعال‌سازی مراکز است، می‌توان سهمیه‌ای برای بهزیستی هم قائل شد؛ این امر در سایه اهتمام متولیان در این عرصه محقق می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha