احزاب و مشارکت سیاسی در انتخابات

سمنان - ایرنا - احزاب با حمایت از نامزدهای اصلح در انتخابات می‌توانند به تقویت سرمایه‌ اجتماعی و سیاسی، امیدآفرینی و مشارکت حداکثری کمک کنند؛ رویکردی که در فاصله ۵۰ روز مانده به انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ بیش از پیش مدنظر احزاب و جریان‌های سیاسی استان سمنان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حزب به عنوان یک اجتماع سیاسی سازمان یافته با اصول، مرام و مسلک و رویکرد مشخص، از فراورده‌های نظام‌های دموکراتیک است و بر این پایه، احزاب باید به وحدت و انسجام جامعه کمک و با پایبندی به اصول اسلامی در زمینه حفظ هویت اسلامی، شناخت مشکلات و تهدیدات و آسیب‌های درونی و بیرونی برای معنابخشی به کارکردهای حزبی تلاش کنند و یکی از میدان‌های نقش‌آفرینی احزاب عرصه انتخابات است.

احزاب در دنیای مدرن، سایه دولت‌ها و بدیل آنها به شمار می روند که به تربیت نیرو برای اموری مانند امور سیاسی کشور می پردازند و نیروهای خود را در معرض رای و انتخاب مردم قرار می‌دهند تا براین پایه گروه‌های مختلف به کارزار انتخاباتی وارد شوند و با رای خود در تعیین سرنوشت کشور نقش‌آفرینی کنند.

به باور متخصصان، نقش احزاب برای مشارکت‌ حداکثری مردم در انتخابات غیرقابل انکار است، چرا که عرصه رقابت‌ها را از شکل فردی خارج کرده و مردم را به سمت انتخاب آگاهانه هدایت می‌کنند و سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز در این زمینه گفته است: تلاش برای جلب حداکثری مشارکت سیاسی مردم در امر انتخابات وظیفه همگان است و در این‌ بین خانه احزاب می‌تواند نقش همدلانه بین طیف‌های مختلف داشته باشد و بستر حضور حداکثری مردم را فراهم کند.

احزاب و مشارکت سیاسی در انتخابات

احزاب با توجه به دربرگیری جمعیت مخاطب خود می‌توانند بر شور انتخاباتی و تقویت سرمایه اجتماعی موثر باشند و برای تحقق این راهبرد این امکان را دارند تا داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی را مورد حمایت خود قرار دهند، بی‌تردید اگر احزاب نقش خود را در انتخاب آگاهانه مردم به خوبی ایفا کنند، برکت‌های بسیاری برای نظام اسلامی به دنبال خواهد داشت.احزاب با توجه به دربرگیری جمعیت مخاطب خود می‌توانند بر شور انتخاباتی و تقویت سرمایه اجتماعی موثر باشند.

امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت چهار رویکرد مدنظر در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ پیرو منویات رهبر معظم انقلاب و انتظار این است احزاب که نماینده خود را برای اداره جامعه و نشستن بر کرسی بهارستان نامزد می کنند در این زمینه برنامه و راهکار داشته باشند.

به اعتقاد کارشناسان اگر نمایندگان از احزاب معرفی شوند، بعد از بیان هر موضوع در مجلس شورای اسلامی، بحث را در احزاب که از متخصصان حوزه‌های مختلف تشکیل‌ شده مطرح و با بررسی همه جوانب در مجلس اعلام نظر می‌کنند و به این ترتیب احزاب نقشی مهم در پیشرفت کارها و تقویت سرمایه اجتماعی دارد.

احزاب در استان سمنان زیر مجموعه گرایش‌های سیاسی اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدالگرا مشغول به فعالیت هستند و در مجموع ۳۷ حزب در استان سمنان وجود دارد که از لحاظ تعداد احزاب وضعیت استان مناسب است، اما عملکرد مطلوب ندارد و امید می‌رود با توجه به در پیش بودن انتخابات احزاب نقش‌آفرینی فعالانه‌تری داشته باشند.

رعایت اخلاق سیاسی بدون شک منجر به افزایش مشارکت مردم در انتخابات و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی کشور می‌شود و انتظار می‌رود رعایت این اصل در تمامی جریان‌های سیاسی و احزاب مورد توجه باشد.

افزایش مشارکت مردمی، اولویت فعالیت احزاب

رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان سمنان گفت: افزایش مشارکت مردمی در انتخابات اولویت اصلی این شورا در انتخابات اسفند امسال است.

علیرضا عموزاده افزود: برخی افراد اذعان دارند برای افزایش مشارکت انتخاباتی باید همه طیف‌ها نماینده داشته باشند و این رویکرد ارزشمند است، اما صلاحیت افراد مهم و انتخابات باید سالم باشد.

وی تصریح کرد: فقدان تایید و حمایت از افراد در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در انتخابات پیشرو به معنای عدم توانایی فرد نیست و این شورا بر پایه صلاحیت و شایسته‌سالاری تصمیم می‌گیرد.عدم تایید و حمایت از افراد در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در انتخابات پیشرو به معنای عدم توانایی فرد نیست و این شورا بر پایه صلاحیت و شایسته‌سالاری تصمیم می‌گیرد.

وی بیان کرد: چند کارگروه‌ ذیل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در استان تشکیل شده است و ۴۰ شاخص از جمله معیارهای اخلاقی، سیاسی، تشکیلاتی، تخصصی و شخصیتی و مقبولیت و رای‌آوری برای حمایت از نامزدها مورد توجه است.

به گفته عموزاده، فراخوان اعلام آمادگی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی برای حمایت از سوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی اعلام شد و تا امروز ۷۱ داوطلب نامزدی اعلام آمادگی کردند.

وی اضافه کرد: چهار نماینده فعلی خواستار وابستگی به شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در استان سمنان هستند و حتی جناح اصلاح طلب نیز اعلام آمادگی کرد.

به گفته عموزاده، در نهایت نمایندگان منتخب مردم باید میثاق ‌نامه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی را امضا کنند و در دوره‌های قبل برخی نمایندگان به تعهدات عمل نکردند.

رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان سمنان گفت: غفلت‌زدایی و ترغیب آحاد جامعه به حضور پرشور در انتخابات هدف اصلی این شورا و اقبال عمومی از معیارهای اصلی حمایت است و در هر شهرستان سه تا پنج نفر داوطلب انتخاب و سپس به شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی معرفی و طبق مراکز نظرسنجی فرد مورد نظر برای داوطلبی در انتخابات معرفی می‌شود.

احزاب و مشارکت سیاسی در انتخابات

همچنین قائم مقام دبیر حزب کارگزاران سازندگی ایران شعبه استان سمنان گفت: بهترین راهکار برای اصلاح کارها و بهبود شرایط حضور در پای صندوق‌های رای و مشارکت قوی در انتخابات است.

فراز صادقی مقدم روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پرهیز از رفتارهای جناحی و الیگارشی (گروه اندک) حضور تمامی جناح‌ها و جریان‌های سیاسی و حرکت جمعی، بسترساز مشارکت قوی در انتخابات است.

وی ادامه داد: هرچند افرادی که مدنظر حزب کارگزاران سازندگی ایران شعبه استان سمنان بودند، رد صلاحت شدند اما برای مشارکت حداکثری در انتخابات باید همه جریان‌های سیاسی حضور داشته باشند.

به گفته وی، برای مشارکت حداکثری در انتخابات نباید جامعه را به خودی و غیرخودی تقسیم کرد و اگر دلسوز نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم، اختلاف‌ها را کنار بگذاریم و در یک حرکت جمعی مشارکت حداکثری را رقم بزنیم.

اگر دلسوز نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم، اختلاف‌ها را کنار بگذاریم و در یک حرکت جمعی مشارکت حداکثری را رقم بزنیم.

قائم مقام دبیر حزب کارگزاران سازندگی ایران شعبه استان سمنان اظهار کرد: احزاب می‌توانند به عنوان حلقه ارتباط بین مردم و نظام باشند و انتظار می‌رود در انتخابات همه گرایش‌ها دخالت داده شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی احزاب نقش خاصی در سپهر سیاسی کشور ندارند، تصریح کرد: در کشور نظام حزبی و برنامه حزبی نیست و هیچ نظام سیاسی و انتخاباتی بدون کارکرد حزبی نظام کارآمد نیست.

وی به روند بررسی صلاحیت ‌ها در شورای نگهبان اشاره و اضافه کرد: یکی از اعضای شورای نگهبان چند روز پیش اذعان کرد که روند تایید صلاحیت‌ها برای مردم جای سئوال است و ابهام وجود دارد، انتظار می‌رود این موضوع مدنظر باشد.

قائم مقام دبیر حزب کارگزاران سازندگی ایران شعبه استان سمنان تاکید کرد: حضور سلیقه‌های مختلف در صحنه بر شور حضور مردم بر پای صندوق‌های رای می‌افزاید و انتظار می‌رود این مهم مدنظر باشد.

فعالیت ۶۷۹ شعبه اخذ رای در استان سمنان

استاندار سمنان پیشتر با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در یازدهم اسفند ۱۴۰۲، گفت: استان برای این روز ۶۷۹ شعبه اخذ رای دارد.

احزاب و مشارکت سیاسی در انتخابات

هاشمی افزود: در بحث ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی نسبت‌ به دوره‌ گذشته استان سمنان ۵۶ درصد افزایش تعداد ثبت نام کنندگان را ثبت کرده است.

استاندار سمنان تصریح کرد: در استان سمنان امسال ۱۶ حوزه انتخابیه تعریف شد که یک حوزه انتخابیه ویژه انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به مرکزیت فرمانداری مرکز استان، ۱۵ حوزه اصلی مربوطه به حوزه های انتخابیه چهارگانه درنظرگرفته شده و۱۱ حوزه انتخابیه فرعی است.

به گفته احمد ریواده معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رییس ستاد انتخابات استان سمنان، صلاحیت ۱۱۱ داوطلب انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از مجموع ۲۵۲ داوطلب چهار حوزه انتخابیه استان سمنان معادل بیش از ۴۴ درصد با اعلام ستاد انتخابات استان مورد تایید هیات نظارت مرکزی قرار گرفته است.

مرحله نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای حوزه انتخابیه استان سمنان با ثبت نام پنج نفر از روحانیانِ متقاضی پایان یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود.

این گزارش در پایان پنجاه و چهارمین نشست شورای اطلاع‌رسانی استان سمنان در استانداری، توسط سیدمحمدرضا هاشمی استاندار منتشر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha