۱۰ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۱۴
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85339008
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشت ۲ هزار هکتار گیاه دارویی در اراضی دیم همدان

همدان- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه این استان خاستگاه گیاهان دارویی است گفت: ۲ هزار هکتار گیاه دارویی در دیمزارهای همدان کشت می‌شود.

به گزارش ایرنا، رضا بهراملو روز یکشنبه در نشست انتقال یافته‌های تحقیقاتی گیاهان دارویی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی حرکتی طبیعت محور است اظهار کرد: با همکاری کشاورزان کشت این میزان محقق شد چراکه علاوه بر افزایش تولید، اقتصادی نیز هست.

وی با اشاره به اینکه کشت در اراضی دیم و اراضی آیش، مصرف کم آب و ارتقای بهره‌وری را در پی دارد اضافه کرد: برنامه‌های ترویجی تحول‌گرا در مباحث کاربردی و در زمان خاص خود از ضروریات است.

بهراملو برنامه انتقال یافته‌های تحقیقاتی را ترویج با رویکرد کاربردی و خروجی محور دانست و گفت: در کشاورزی امروز باید از مولفه‌هایی چون دانش‌بنیان بودن، استفاده از نقشه‌ راه کشاورزی و یاوران تولید بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از تجربه کشاورزان نمونه و پیشرو، بهره‌وری را ارتقا می دهد چراکه تجربیات صاحبان ایده در بخش کشاورزی و عرصه تولید، در مزارع استان تسری پیدا می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه اجرای الگوی کشت نیز با قوت در حال پیگیری است گفت: به محض اختصاص بودجه الگوی کشت در استان عملیاتی می‌شود به نحوی که آیش زرد در طرح الگوی کشت به آیش سبز بدل شود.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال ۱۴۰۳ پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده است اضافه کرد: با اجرای الگوی کشت دنبال استفاده از حداکثر ظرفیت تولید در بخش کشاورزی هستیم.

همدان از گذشته های دور تاکنون به عنوان یکی از قطب های گیاهان دارویی مطرح بوده و آمارهای به دست آمده گویای این است که بیش از یک هزار و ۵۰۰ گونه دارویی، گیاهی و مرتعی در کوه ها، دشت ها، دامنه ها و ارتفاعات و سراب های این استان پراکنده اند که بیش از ۲۵ درصد از این گونه ها خاصیت خوراکی و دارویی دارند.

همدان یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است، که با وجود داشتن ۲.۱ درصد از وسعت کشور، ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی(آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha