شفافیت مالی اساس اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی است

سنندج-ایرنا- مدیرکل امور مالیاتی کردستان گفت: دستیابی به شفافیت مالی اساس و هدف اصلی اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی است و اگر مودیان نسبت به اجرای آن تمکین نکنند مشمول جریمه خواهند شد.

به گزارش ایرنا، مصطفی فعله‌گری روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران استان در سنندج به تشریح قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی پرداخت و اظهار کرد: سیستم مالیاتی ایران در دوره گذار از نظام مالیاتی سنتی به هوشمند و مبتنی بر داده قرار دارد و این درجه اهمیت آن را افزایش داده است.

وی مالیات را یکی از چالش برانگیزترین موضوعات مهم در هر جامعه‌ای خواند و اضافه کرد: تغییر مهمی که در نظام مالیاتی کشور ایجاد شده قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بوده که هدف اصلی آن شفافیت اقتصادی است بدین منظور که دولت بتواند متناسب با درآمدهای واقعی افراد مالیات‌ستانی کند.

مدیرکل امور مالیاتی کردستان با اشاره به اینکه حجم تغییراتی که این سامانه در ساختار اقتصادی جامعه ایجاد می‌کند، گسترده و همه‌گیر است، افزود: این قانون در آبان سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید و قرار بود ۱۵ ماه بعد، اجرایی شود که به دلایلی به تعویق افتاد.

فعله‌گری ادامه داد: این تاخیر منجر به تصویب قانون تسهیل سامانه های فروشگاهی شد و حال فرآیند اجرایی شدن این قانون تعیین تکلیف شده است و از یک مهر سال ۱۴۰۲ همه اشخاص حقیقی مکلف به اجرای آن شدند.

وی با بیان اینکه قانون پایانه های فروشگاهی به صورت مقطعی و مرحله ای برای گروه های مشمول به اجرا درآمده است، بیان کرد: هر مودی که سال جاری عدد فروش و درآمدش از ۱۸۰ میلیارد ریال بیشتر باشد مشمول این قانون است.

مدیرکل امور مالیاتی کردستان ادامه داد: گروه دوم صنف طلافروشان‌اند که از یک دی ماه امسال فارغ از هر میزان درآمد و گروه سوم اشخاص حقیقی موضوع جزء ۲ بند ط تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ شامل فعالیت های پزشکی و دندانپزشکی با هر میزان فروش، مشمول این قانون هستند.

فعله‌گری با اعلام اینکه هدف این قانون ایجاد شفافیت مالی است و بی هیچ وجه مالیات جدیدی اعمال نمی شود، گفت: با اجرای این قانون متناسب با میزان درآمد واقعی مودیان مطالبه واقعی مالیات می شود و اینگونه پایه و اساس این مهم سامانه مودیان خواهد بود.

وی یادآور شد: گروه چهارم مشمول این قانون که ملزم به صدور حساب الکترونیکی هستند فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فرآوری معدنی اند که از اول دی سال جاری باید این مهم را اجرایی کنند.

شفافیت مالی اساس اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی است

حذف معافیت مالیاتی پتروشیمی کردستان

مدیرکل امور مالیاتی کردستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: براساس قانون واحدهای صادرکننده موادخام و نیمه خام معاف از مالیات نیستند بنابراین شرکت پتروشیمی کردستان با توجه به اینکه اقدام به صادرات مواد خام و نیمه خام می کند از سال ۱۴۰۱ مشمول معافیت شده است.

فعله‌گری ادامه داد: در حال حاضر مشغول رسیدگی به میزان مبلغ مالیاتی این واحد صنعتی در استان هستیم و تا چند ماه آینده این مبلغ مشخص و به این واحد اعلام می شود تا نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

معاون حسابرسی اداره کل مالیات کردستان هم در این نشست در ارتباط با اینکه اگر مودیان نسبت به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تمکین نکنند جرایمی مشمول آنها خواهد شد، اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۴۰۳ فرصت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی را داده است و بعد از این زمان دیگر هیچ گونه بخشودگی و معافیتی را اعمال نخواهد کرد.

اصغر بایندر افزود: هر مودی که اقدام به ثبت نام در سامانه مودیان و استفاده از پایانه‌های فروشگاهی نکند جریمه‌اش پرداخت ۱۰ درصد از مجموع مبلغ فروش او خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha