جاده‌های ترانزیتی اردبیل از استاندارد بین‌المللی برخوردار نیست

اردبیل - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: جاده‌های ترانزیتی این استان از استانداردهای بین‌المللی برخوردار نیست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان با آیت‌الله سید حسن عاملی دیدار و گفت و گو کرد.

آیت‌الله سیدحسن عاملی در این دیدار اظهار کرد: فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی مخصوصاً در دولت آقای رئیسی جای تحسین است و لازم است که فعالیت های انجام یافته اطلاع‌رسانی شود متاسفانه این دولت از جهت تبلیغاتی و بیان عملکرد موفق نیست.

امام جمعه اردبیل با اشاره به گزارش وزیر راه و شهرسازی گفت: برای ما خیلی سنگین است که در خصوص راه‌آهن اردبیل بفرمایید حالا ببینیم از کدام منابع می‌توانیم برای راه‌آهن اعتبار تامین کنیم! در برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری و تقسیم اعتبارات باید به استان اردبیل به عنوان جزیی از این کشور نگاه شود!

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه جاده‌های ترانزیتی ما به هیچ وجه از استانداردهای بین‌المللی برخوردار نیست، افزود: با لحاظ جاده‌های استان‌های برخوردار و مقایسه آن با جاده‌های استان اردبیل سوال جدی درست می‌شود که منشاء غفلت از کجاست.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: اگر عزیزانی که در جاده‌های شمال استان و شهر پارس‌آباد که دومین شهر استان است داغدار شده‌اند را جمع کنند خواهید دید که حتی یک روز تاخیر روا نیست و ظلم به اهالی شمال استان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در خصوص راه‌آهن مدام باید سر و صدا کنیم تا پول به صورت قطره چکانی تزریق شود در حالی که با توجه به حساسیت اهالی این پروژه باید در اولویت دولت محترم باشد.

وی در ادامه با یادآوری مطالبات حوزه‌های راه و مسکن در سطح استان اردبیل خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات مهم استان مربوط به راه گرمی بیله‌سوار و بیله‌سوار به جلفاست که محل تردد خودروهای خارجی است ما می‌خواهیم مسافرین خارجی که از بیله‌سوار به جلفا حرکت می‌کنند سفرای تبلیغی ایران باشند.

آیت‌الله عاملی در ادامه با بیان اینکه بیشترین تلفات استان مربوط به راه مشگین‌شهر – پارس‌آباد است، افزود: بنده همین الان حاضرم هر کاری از دستم بر می‌آید در آنجا انجام دهم حتی حاضرم بروم خودم آنجا کارگری کنم آمار تصادفات آنجا واقعاً برای ما تکان دهنده است.

وی با اشاره به مهاجرت بالای مردم خلخال به استان‌های شمالی گفت: جاده کلور – درام برای توسعه خلخال بسیار مناسب و ضروری است و یک ساعت هم راه اردبیل به تهران را نزدیک می‌کند اما اخیراً پیمانکار این جاده وسایل خود را جمع کرده و رفته است.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: در مورد راه‌آهن اردبیل پارس‌آباد هم تشکر می‌کنیم که این پروژه را جزو راه‌های مواصلاتی که در خارج از کشور مصوباتی داشته‌اید لحاظ کرده‌اید. متاسفانه دولت قبلی می‌گفت این راه‌آهن توجیه ندارد در حالی که ورود روزانه سه هزار مسافر از طریق بیله‌سوار و حجم بسیار وسیع محصولات عدیده دشت مغان و حجم عظیم بار بین‌المللی خط جنوب شمال قطعاً این خط ریلی را ضروری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: روسیه سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار واردات دارد، سهم کشور ما چند سال پیش ۲۰۰ میلیون دلار بود و علت آن این بود که راه‌آهن راه نیفتاده است.

آیت‌الله عاملی در بخش دیگری از بیانات خود گفت: تریلی‌های خارجی زیادی در بیله‌سوار جمع می‌شوند و این شهر ظرفیت این همه تریلی را ندارد ، تراکم و توقف تریلی‌های خارجی در آستارا و بیله‌سوار احتیاج به ترمینال خاص دارد و رها شدن آنها در خیابان‌ها و جاده‌ها می‌تواند مشکلات فرهنگی ایجاد کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه خواستار تنظیم یک قرارداد تیپ برای واحدهای نهضت ملی مسکن شد و ادامه داد: در مسکن مهر هیات مدیره‌ها خودشان قرارداد می‌نوشتند و می‌گفتند طوری قرار داد نوشتیم که تمام مشکلات گردن مردم بیفتد در نتیجه دادگاه‌ها مملو از پرونده می‌شد! شما یک قرار داد تیپ بنویسید تا اگر اتفاقی افتاد احتیاجی به دادگاه نباشد.

وی خاطرنشان کرد: هنر بزرگ مدیریتی این است که مدیر آینده‌نگری داشته باشد در این خصوص ما قطعاً مشکلاتی را در آینده خواهیم داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از مطالبات خود گفت: برخی‌ها که توان پرداخت قسط وام مسکن ملی را ندارند فیش‌های خود را می‌فروشند ، با این وضع در آینده کسی که فاقد مسکن است باز بی‌خانمان می‌ماند و فقط دلال‌ها از تسهیلات بسیار ویژه مسکن ملی برخوردار می‌شوند و احتمالاً پرونده‌های زیادی هم در دادگاه تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: وزارت راه در این خصوص باید مصوبات و قوانینی داشته باشد که کسی جرات خرید فیش‌ها را نداشته باشد و اگر متقاضی قادر نیست اقساط را پرداخت کند یک شخص فاقد مسکن دیگر از آن بهره‌مند شود.

امام جمعه اردبیل با اشاره به ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی اردبیل گفت: ظرفیت‌های اردبیل طوری است که از سراب ، آستارا و تالش برای معالجه به این شهر می‌آیند ، وقتی مرز بیله‌سوار باز باشد هزاران نفر غالباً برای معالجه وارد استان می‌شوند این در حالی است که بیمارستان‌های اردبیل ظرفیت این همه بیمار را ندارد ما در حال ساخت بیمارستان نجف‌زاده با پیمانکاری وزارت راه هستیم ، در این خصوص انتظار مساعدت از شما داریم.

وی با یادآوری مشکلات پیش روی بازگشایی و تسطیح اطراف بقعه شیخ ‌فی اظهار کرد: متاسفانه میراث فرهنگی مشکلات جدی برای استان درست کرده است و ما حریف میراث فرهنگی در خصوص بازگشایی اطراف بقعه که وظیفه ذاتی میراث فرهنگی است نشدیم شما به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور می‌توانید این مشکل مزمن را حل کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha