ضعف شدید روابط عمومی فرمانداری‌های استان بوشهر برای انعکاس خدمات دولت

بوشهر- ایرنا- ضعف شدید فرمانداری‌های ۱۰ گانه استان بوشهر در اطلاع‌رسانی از خدمات صادقانه دولت به جامعه هدف سبب شده مردم از کم و کیف این خدمات اطلاع چندانی نداشته باشند.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم با هدف رفع عقب‌ماندگی های چندین ساله در نقطه به نقطه ایران اسلامی و با رای قاطع مردم وارد صحنه خدمت‌گزاری شد و اکنون پس از ۳۰ ماه از فعالیت نشانه‌هایی وسیع از رفع محرومیت‌ها و توسعه یافتگی به وضوع و بر اساس اسناد و آمار روشن دیده می شود، این در حالی است که همه این فعالیت‌ها در زیر شدیدترین تحریم‌های اعمال شده انجام و زمینه رشد اقتصادی نزدیک به سه درصدی ایجاد شده است.

در استان بوشهر نیز شاهد فعالیت‌های مناسبی از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون هستیم به گونه ای که اگر در هفته دولت آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم، ۹۰۵ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در این استان افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد این مهم در هفته دولت امسال با یک هزار و ۱۵۹ طرح با ارزش ۲۶۹ هزار و ۹۲۶ میلیارد تومان بوده است.

اگر چه اختلاف تعداد طرح های افتتاح شده و آغاز عملیات اجرایی در سال آخر دولت دوازدهم با سال سوم هفته دولت سیزدهم ۲۰۹ طرح را شامل می شود، اما تفاوت ۲ هزار میلیارد تومان حجم طرح های افتتاح شده و آغاز عملیات اجرایی آخرین هفته دولت سیزدهم در سال ۱۳۹۹ با حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در سومین سال هفته دوم سیزدهم در سال ۱۴۰۲، نشان دهنده این است که این دولت مستقر با حجم غیرقابل توصیفی از مگا طرح‌های میلیاردی مواجه بوده که زمینه اشتغال و رونق کسب و کار را در استان بوشهر فراهم کرده است.

از آنجا که این طرح ها در سطح شهرستان‌های ۱۰ گانه استان بوشهر انجام می شود میزان اطلاع‌رسانی از این فعالیت ها می تواند در کارکرد خدمات صادقانه و بی منت دولت به مردم اثرگذار باشد.

نگاهی اجمالی بر کارکرد روابط عمومی استانداری بوشهر نشان می دهد که با گذاشتن تورهای رسانه‌ای و دوره‌آموزشی برای مجموعه روابط عمومی فرمانداری های استان زمینه آشنایی بیشتر آنها برای انعکاس خدمات دولت در عرصه رسانه های مکتوب، دیجیتال و شبکه های اجتماعی را فراهم کرده اما به عینه مشاهده می شود با همه این آموزش ها که در سطح بالایی انجام شده، چندان تاثیری بر کارکرد روابط عمومی فرمانداری ها نداشته است.

اگرچه کمبود شدید نیروی انسانی به خصوص متخصص در عرصه روابط عمومی و رسانه در فرمانداری های استان بوشهر بیداد می کند اما استفاده از توان خبرنگاران محلی نیز می توانند تا حدودی مشکل اطلاع رسانی از خدمات دولت را رفع کنند.

بررسی‌ها نشان می دهد که طی ۲ سال گذشته میزان تعامل بخش عمده ای از فرمانداران استان با رسانه ها صرفا در روز خبرنگار متوقف شده و پس از آن کمتر شاهد حضور فرمانداران بین اصحاب رسانه و یا خبرنگاران در جلسات مختلف اداری در شهرستان‌ها بوده ایم.

پایین‌بودن توان روابط عمومی فرمانداری ها برای انعکاس فعالیت دولت در جامعه محلی سبب شده که توان لازم برای مدیریت روابط عمومی ادارات دولتی در سطح شهرستان نیز وجود نداشته باشد و عملا شاهد یک سستی و رخوت نیز در بین روابط عمومی ادارات آن شهرستان باشیم.

تنوع تکنیک های اطلاع رسانی به همراه وجود شبکه های وسیع اطلاع رسانی در فضای مجازی، امکان ارتباط سریع با مخاطبین را بیش از گذشته مهیا کرده و می تواند در قضاوت و برداشت و حتی اعتماد افکار عمومی به عنوان سرمایه های اجتماعی از خدمات متنوع دولت در فضای شهرستان های استان موثر واقع شود.

مرور رسانه ها و برخی شبکه های اجتماعی در شهرستان های استان بوشهر نشان می دهد که بخش عمده ای از آنها هیچ گونه عنادی با دولت نداشته و صرفا به دلیل نداشتن داده‌های آماری و اطلاعاتی از فضای کار فرمانداری و ادارات دولتی، چندان اطلاعی نداشته و دچار ابهام و شبهه هستند که اگر روابط عمومی فرماندارها و ادارات دولتی، اقدام به اطلاع رسانی صادقانه از کارکرد دولت در محیط شان داشته باشند کمتر شاهد هجمه هایی اینچنینی هستیم.

پیشنهاد می شود فرمانداران استان با درک تاثیرات حوزه اطلاع رسانی بر افکار عمومی، زمینه پویایی روابط عمومی‌ها در سطح فضای کاری خود را فراهم آورده و با ارتباط و تعامل با حوزه رسانه‌، مردم را نسبت به اقدامات وسیع دولت در عرصه‌های مختلف آشنا کنند، همچنین در طول سال و به عناوین متعدد رسانه ها را در کنار خود داشته باشند و با پیوست های اطلاع رسانی برای هر طرح و برنامه ای پاسخگویی سوالات به حق اصحاب رسانه باشند.

با توجه به این که در ادارات شهرستانی گاهی چارت سازمانی روابط عمومی به تنهایی دیده نشده، مدیران کل دستگاه های اجرایی با اهتمام ویژه و ارائه بسته تشویقی ماهانه، زمینه فعال‌کردن روابط عمومی شهرستان های زیرمجموعه خود را فراهم کنند.

فراموش نشود که اگر گاهی در فضای شبکه های اجتماعی شاهد نقدهایی بر کارکرد دولت در آن شهرستان هستیم نتیجه بی توجهی به نوع و میزان اطلاع رسانی از اقدامات انجام شده است که توسط روابط عمومی های فرمانداری و ادارات آن شهرستان به اطلاع مخاطبین رسانده نمی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha