چین به دنبال همکاری با آمریکا برای ایجاد روابط پایدار است

تهران– ایرنا- رئیس جمهوری چین امروز دوشنبه گفت که مایل است برای ارتقای روابط دوجانبه پایدار با آمریکا همکاری کند و سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک دو کشور را به همتای آمریکایی خود تبریک گفت.  

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه استریتس تایمز، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ماه نوامبر (آبان-آذر) در سانفرانسیسکو با یکدیگر دیدار کردند. دو طرف متعهد شدند برای جلوگیری از تبدیل رقابت به درگیری، ارتباطات خود را گسترش دهند.

شی جین پینگ در پیامی برای گرامی داشت چهل و پنجمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک این دو کشور عنوان کرد: دوطرف باید «برای ارتقای توسعه پایدار، سالم و با دوام روابط چین و آمریکا اقداماتی عملی صورت دهند.»

به گزارش شبکه تلویزیونی دولتی «سی‌سی‌تی‌وی» چین، شی تاکید کرد: قصد دارم با رئیس جمهور بایدن همکاری و روابط چین و آمریکا را هدایت کنم؛ به چین و آمریکا و مردم این دو کشور سود برسانم و صلح و توسعه جهانی را ارتقا ببخشم.

وی همچنین عنوان کرد: پایبندی به احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری دو سر برد رویکرد صحیح تعاملات چین و آمریکا است.

شی جین پینگ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی امروز دوشنبه ضمن تبریک سال نو میلادی، سال ۲۰۲۴ را سال دوستی کره شمالی و چین نامیدند و متعهد شدند در این سال هم‌زمان با جشن هفتاد و پنجمین سالگرد ارتباط دیپلماتیک میان دو کشور، روابط دوجانبه خود را تقویت کنند.

رئیس جمهوری چین به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز سال نو را تبریک گفت. سال ۲۰۲۴، هفتاد و پنجمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک چین و روسیه است.

شی جین پینگ گفت چین و روسیه باید یکی شوند و روابط «دوستی دائمی در همسایگی» با هماهنگی راهبردی جامع و همکاری متقابل و سودمند برای هر دو کشور ارتقا یابد.

رئیس جمهوری چین در سخنرانی روز یکشنبه خود ضمن تبریک سال نو، با اشاره به موضوع تایوان به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل ملی و سیاست خارجی پکن، تاکید کرد چین «مطمئنا» بار دیگر یکپارچه خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha