ارتش به صورت خودجوش در مواقع بحرانی به کمک مردم می‌آید

تهران - ایرنا - مدیر بحران ارتش جمهوری اسلامی گفت: نیروهای چهارگانه ارتش کشور در شرایط وقوع حوادث و بحران‌ها به صورت خودجوش برای کمک به مردم حضور یافته و به امدادرسانی و دیگر خدمات می‌پردازد.

سرهنگ ابوالفضل خدابنده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ارتش جمهوری اسلامی توانمندی های بسیاری در نیروی زمینی دارد از نیروی انسانی تا تجهیزاتی که می تواند در همه بخش های امدادرسانی در حوزه پزشکی، حمل و نقل اقلام مختلف و امدادرسانی به مردم را انجام دهدو ماموریت اصلی این سازمان به عنوان یک ارگان نظامی حفاظت از امنیت کشور و با استفاده از نیروی انسانی و تجهیزات در اختیار مقابله با مواردی است که امنیت را به خطر می اندازد،

وی یادآورشد: از سوی دیگر در هنگام وقوع بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و سایر وقایع، در شرایطی که شاید دیگر ارگان ها توان حضور در منطقه یا موقعیتی را نداشته باشند، ارتش وارد عمل می شود و به امدادرسانی و کمک به حادثه دیدگان می پردازد.

مدیر بحران ارتش جمهوری اسلامی گفت: در ناوگان هوایی با استفاده از هواپیماهای ۷۴۷، ۷۰۷ و سی ۱۳۰ که در بحران ها وظیفه جابجایی اقلام اهدایی مردم، هلال احمر و مجموعه خود ارتش را بر عهده دارد سال گذشته در زلزله ترکیه و سوریه و امسال در زلزله هرات پروازهای بسیاری در این زمینه انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای پدافندی ارتش با توجه به ماموریتی که دارند در سراسر کشور و در گلوگاه های حساسی که نفوذ هوایی می تواند انجام گیرد، مستقر هستند و چون اغلب این واحدها در مناطق محروم مستقرند، به صورت خود جوش و جهادی وارد عمل می شوند و در بحث آسفالت راه ها، خانه سازی و مدرسه سازی به مردم کمک می کنند.

خدابنده ادامه داد: در بحث دریایی توانمندی خوبی داریم، در جنوب و شمال کشور، ساحل بلندی به خصوص در مناطق جنوبی داریم که اتفاقات بسیاری در آنها رخ می دهد و ارتش در بحث امداد و نجات ساحلی و دریایی کمک می کند و طی سال های گذشته نیز در زمینه امدادرسانی به کشتی های خارجی و مقابله با دزدان دریایی عمل کرده است.

ارتش به صورت خودجوش در مواقع بحرانی به کمک مردم می‌آید


مدیر بحران ارتش جمهوی اسلامی تاکید کرد: در تک تک بحران ها بدون شک ارتش به همکاری و همراهی با مردم و دیگر نهادهای حوزه بحران و امدادرسانی می پردازد و این اقدامات را وظیفه خود می داند.

وی اضافه کرد: در لحظه وقوع حادثه به طبع یک مقدار دسترسی کمی به نهادهای امدادرسان داریم و به طور معمول زمان طلایی را یک مقدار از دست می دهند و ما وظیفه خود می دانیم که وارد شویم و اقدامات اولیه را انجام می دهیم تا نیروهای امدادی خود را برسانند.

خدابنده اعلام کرد: در حالی که فقط تامین امنیت با ماست، باقی کارهای امدادی که انجام می گیرد به صورت خود جوش است و هزینه دارد که اعتبار آن از محل هزینه های دفاعی تامین می شود.

به گزارش ایرنا، مدیریت بحران به برنامه‌ریزی مقامات مسئول در ایجاد ساختاری نیرومند نیازمند است تا با مشاهده و تجزیه و تحلیل بصورت یکپارچه و هماهنگ با استفاده از ابزارهای موجود از به وجود آمدن بحرانها پیشگیری کنند و یا در صورت بروز بحران در جهت کاهش آثار، امدادرسانی سریع و بهبود اوضاع تا رسیدن به سطح وضعیت عادی تلاش کنند.

ایران به دلایلی همچون قرارگرفتن درکمربند زلزله و ... همواره گرفتار بلایای طبیعی بوده به گونه‌ای که هر ساله ۳۱ نوع بلایای طبیعی در آن حادث می‌شود.از سوی دیگر نیروهای نظامی و انتظامی با توجه به برخورداری از پیشرفته‌ترین به دلیل حجم سازمانی بزرگ و آمادگی دائم برای واکنش سریع در برابر تهدیدهای و حفظ امنیت در هنگام بروز بحران های طبیعی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

ارتش، یکی از اولین نیروی های نظامی است که هنگام بروز هر سانحه‌ای در محل وقوع حاضر و از مهم‌ترین سازمان تامین‌کننده نظم و امنیت در کشور است و در صورت بروز بحران به عنوان نیروی مقدم با آن مواجه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha