تایپه از پکن خواست به حفظ صلح کمک کند

تهران– ایرنا–رئیس‌ منطقه تایوان، دو هفته پیش از برگزاری رقابت‌های انتخاباتی این کشور متاثر از بحث‌ها بر سر روابط این جزیره با چین، در سخنرانی سال نوی میلادی از پکن خواست به حفظ صلح در منطقه کمک کند.

به گزارش دوشنبه ایرنا از ژاپن تایمز، تسای اینگ ون گفت: امیدواریم که هر دو طرف تنگه تایوان بتوانند به مبادلات سالم و سازنده بازگردند. ما تحریک یا تسلیم نخواهیم شد، اما اعتماد جامعه بین المللی را جلب خواهیم کرد. همچنین همکاری خود را با شرکای دموکراتیک تعمیق خواهیم کرد تا بتوانیم با اطمینان و آرامش با جهان و چین روبرو شویم.

تسای همچنین سیاست‌های خود را طی هشت سال گذشته، از جمله جذب سرمایه‌گذاری خارجی، کاهش وابستگی به تجارت با چین و تقویت دفاع ملی، تبلیغ کرد. او که در کنار لای چینگ ته، معاون و نامزد انتخابات از طرف حزبش صحبت می کرد، گفت ارتباط با چین مهم است اما بهای سنگینی به قیمت حاکمیت ما دارد.

وی افزود: ما از روابط سالم و مستمر در سراسر تنگه تایوان استقبال می کنیم، اما مبادلات تجاری و اقتصادی نباید به یک ابزار سیاسی و فرصت‌های تجاری نباید به یک تهدید سیاسی تبدیل شود.

این اظهارات در آستانه انتخابات تایوان در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) بیان شد. حزب دموکراتیک مترقی این کشور به دنبال تقویت روابط تایپه با واشنگتن است، در حالی که اپوزیسیون موسوم به کومینتانگ از مذاکره با پکن طرفداری می‌کند. نامزدهای انتخابات تایوان در مناظره‌ای که چند روز پیش برگزار شد، از چین به شدت انتقاد کردند، اما هر سه گفتند که از گفتگوی مستقیم با پکن استقبال می‌کنند.

بنا به گزارش ژاپن تایمز، خطر درگیری نظامی بر سر تایوان نگرانی‌هایی را در میان کشورهای منطقه ایجاد کرده است. شی جین پینگ رئیس جمهور چین در جریان دیدار آبان ماه خود در سانفرانسیسکو به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اطمینان داد کشورش با هیچ کس جنگ نخواهد کرد، اما تایوان «حساس‌ترین» موضوع در روابط آنها باقی مانده است. بایدن بارها مدعی شده است در صورت حمله به تایوان، آمریکا به کمک شریک خود خواهد آمد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز یکشنبه سخنرانی سالانه خود را به مناسبت سال نو ایراد کرد و تکرار کرد که چین «مطمئناً یکپارچه خواهد شد».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha