۱۱ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۴۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85340043
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۱ درصد جمعیت خراسان‌شمالی در «پویش ملی سلامت» شرکت کردند

بجنورد- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی گفت: ۳۴۸ هزار و ۴۳۴ نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال استان معادل ۶۱ درصد از آنها تاکنون در «پویش ملی سلامت» شرکت کردند.

دکتر جواد شاهین فر روز دوشنبه اظهار کرد: شهرستان گرمه با مشارکت ۸۲ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال و بجنورد با ۵۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال به ترتیب بیشترین و کمترین میزان مشارکت را در «پویش ملی سلامت» دارند.

به گفته وی؛ «پوش ملی سلامت» از ۲۰ آبان ماه با هدف پیشگیری از بیماری های پرخطر دیابت و فشار خون شروع شده و تا ۱۵ دی ماه امسال ادامه دارد.

شاهین فر خاطرنشان کرد: با اجرای این پویش تاکنون ۶ هزار و ۶۸۰ بیمار مشکوک به فشارخون بالا و ۲ هزار و ۷۹۱ نفر بیمار مشکوک به دیابت در استان شناسایی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی یادآور شد: جمعیت بالای ۱۸ سال استان اکنون می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی برای اندازه گیری فشارخون و دیابت در این پویش شرکت کنند.

وی تصریح کرد: میزان فشارخون و یا قند خون فرد در غربالگری سلامت اگر بالا تشخیص داده شود، به پزشک مرکز ارجاع داده می شود.

به گزارش ایرنا، «پویش ملی سلامت» در خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور از ۲۰ آبان ماه شروع و تا ۱۵ دی امسال ادامه داد.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

چاقی و اضافه وزن، کشیدن سیگار و استرس از جمله عوامل ابتلای افراد به فشار خون بالا است.

دیابت یا بیماری قند، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهر می شود و با درجه های مختلف کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha