آب سد دامغان ۲۵ درصد کاهش یافت

۲ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۱۸
کد خبر: 85340107
آب سد دامغان ۲۵ درصد کاهش یافت

سمنان - ایرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: حجم آب مخزن سد شهید شاهچراغی دامغان طبق آخرین گزارش‌ها در فصل پاییز ۱۴۰۲ در مقایسه با سال گذشته بر اساس اندازه‌گیری‌ها ۲۵ درصد کاهش یافت و کاهش حقابه کشاورزی در تابستان سال آینده تا ۴۰ درصد دور از انتظار نیست.

حمید احسانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حجم فعلی آب پشت مخزن سد دامغان هشت میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب است در حالی که در زمان مشابه سال گذشته ۱۱ میلیون و یکهزار مترمکعب بود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: حجم مخزن سد دامغان در تراز عادی ۱۶ میلیون و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌ها اکنون میزان آب خروجی سد دامغان ۳۵۰ لیتر بر ثانیه و حدود ۱۱۰ لیتر بر ثانیه کمتر از مدت مشابه سال گذشته به میزان ۴۶۰ لیتر بر ثانیه در سال ۱۴۰۱ است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: آب ذخیره شده سد دامغان در ۲ بخش آشامیدنی و کشاورزی کاربرد دارد، اما با توجه به وضعیت بارندگی‌ها و خشکسالی، تامین آب بخش آشامیدنی در اولویت است.

پیش بینی کاهش ۴۰ درصدی حقابه کشاورزی از سد دامغان

وی اظهار کرد: سیاست سختگیرانه برای مدیریت آب بخش کشاورزی در دامغان برای تابستان ۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌شود و از هم اکنون هشدارها به دستگاه‌های مرتبط اعلام شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان بیان کرد: کاهش بین ۳۰ تا ۴۰ درصد حق‌آبه کشاورزی از سد دامغان برای مدیریت مصرف آب و تامین آب آشامیدنی در تابستان ۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایرنا، سد شهید شاهچراغی دامغان که افتتاح آن به ۶ اسفند ۱۳۸۳ برمی‌گردد، این روزها از وضعیت خوبی برخوردار نیست و با کاهش حجم همراه است. این سد، در ۱۲ کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد که نقش اصلی و کلیدی آن، انتقال آب چشمه علی به دشت‌های جنوبی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha