کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» پروژه‌ای فراجناحی است

تهران- ایرنا- مدیر انتشارات خط مقدم با اشاره به اینکه افرادی برای بیان خاطرات از سردار سلیمانی و ثبت آن در کتاب انتخاب شدند، توضیح داد: اسناد ارائه شده در این کتاب روز جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ آغاز می‌شود. در این کتاب به مسائل جناحی توجهی نشده است، چرا که این پروژه فراجناحی و بین‌المللی است. 

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست بررسی کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ در سرای کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این نشست گل‌علی بابایی پژوهشگر و مستندنگار و حجت‌الاسلام هادی شیرازی مدیر انتشارات خط مقدم حضور داشتند.

مدیر انتشارات خط مقدم با اشاره به اینکه داستان کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» محدود به سوریه نیست، بلکه در کشورهای عراق، لبنان، سوریه و افغانستان جریان دارد، گفت: دستور کار این انتشارات پرداختن به ادبیات مقاومت است، البته ممکن است در این مسیر با سختی‌هایی مواجه شویم. یکی از این مسائل برقراری ارتباط با فرماندهان زمان جنگ است. مانند کتاب «بدون مرز» به قلم گل‌علی بابایی که فرمانده مسئولیت جبهه سوریه را به عهده دارد. گاهی هماهنگی با فرماندهان برای مصاحبه بسیار دشوار است؛ تا جایی که می‌توان گفت قانع کردن فرماندهان برای انجام مصاحبه خودش به نوعی پروژه محسوب می‌شود.

در این مسیر مصطفی رحیمی، مولف و پژوهشگر مطرح ادبیات پایداری و مرتضی سرهنگی، نویسنده و پژوهشگر با گروه همکاری کردند

حجت‌الاسلام هادی شیرازی با تاکید بر اینکه در کتاب‌هایی که در این حوزه نوشته می‌شود، مصاحبه، تحقیق و نوشتن هم‌زمان انجام می‌شود، ادامه داد: بعد از کامل شدن نوشتن کتاب، مرحله دشوار دیگری آغاز می‌شود. در این مرحله محتوای تولید شده، مورد بررسی کارشناسان قرار می‌گیرد. در این بخش محتوای کتاب بررسی شده و در مسیری جدی ملاحظاتی ضروری رعایت می‌شود. با اینکه کتاب در مصاحبه و تحقیق نویسندگان به نام و جدی نوشته شده است، اما چندین نفر آن را می‌خوانند.

این ناشر با اشاره به اینکه افرادی برای بیان خاطرات از سردار سلیمانی و ثبت آن در کتاب انتخاب شدند، توضیح داد: اسناد ارائه شده در این کتاب روز جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ آغاز می‌شود. در این کتاب به مسائل جناحی توجهی نشده است، چرا که این پروژه فراجناحی و بین‌المللی است.

به گفته او میرزابابایی از زمان شهادت حاج قاسم سبلیمانی شروع به انجام مصاحبه کرده است، این روند ادامه داشت تا مصاحبه‌ها گردآوری شوند. در این مسیر مصطفی رحیمی، مولف و پژوهشگر مطرح ادبیات پایداری و مرتضی سرهنگی، نویسنده و پژوهشگر با گروه همکاری کردند.

شیرازی با بیان اینکه پروژه تمام نشده و ادامه دارد، گفت: فعلا توانستیم پروژه «سرباز قاسم سلیمانی» را تالیف و منتشر کنیم. چاپ کتاب در این موضوع هدف ما نبود بلکه در نظر داشتیم یک «ابرروایت» از این سردار تالیف شود.

این کتاب سرشار از اطلاعات و مستندات است

پژوهشگر حوزه ادبیات مقاومت در بررسی کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» گفت: نتایج اقداماتی که در انتشارات خط مقدم انجام می‌شود، در جشنواره مقاومت نمود پیدا کرد چراکه تعداد قابل توجهی از برگزیدگان این جشنواره، مربوط به آثار این انتشارات بود. 

به گفته گل‌علی بابایی خاطرات حاج قاسم سلیمانی هیچ گاه به صورت مفصل بیان نشده است، این در حالی است که انتشارات خط مقدم در این حوزه فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده است. 

او با تاکید برای تولید کتاب قوی، محتوای قوی مورد نیاز است، افزود: مصطفی رحیمی در این کتاب، نتیجه پژوهش‌هایش را جمع و به شکل کتاب منتشر کرد. این کتاب سرشار از اطلاعات و مستندات است و زبان روان و سلیسی دارد و اشاره‌ها و اسناد تاریخی‌اش به مخاطب اطمینان خاطر می‌دهد

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه حاج قاسم هیچ گاه کم‌کاری نکرده است، ادامه داد: در نتیجه مطالعه این کتاب اطلاعاتی از ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم به دست مخاطب می‌رسد. باید به چنین آثاری توجه ویژه داشت. تدوین این کتاب چهار سال طول کشید، اما درهر حال کار پخته‌ای از آب درآمد که می‌شود از آن دفاع کرد. اگر کمبودهای کتاب در معرفی خانواده حاج قاسم برطرف شود، قابلیت ترجمه را هم پیدا می‌کند.

بابایی شهید سلیمانی را چهره‌ای بین‌المللی خواند و افزود: دامنه فعالیت او محدود به کرمان، ایران و سوریه نیست. مقام معظم رهبری روی صد برابر شدن آثار دفاع مقدس تاکید داشتند، همچنین بیان کردند که آثار بی کیفیت چاپ نشود. این میزان کتاب بی‌کیفیت به ادبیات دفاع مقدس لطمه زده است. این شکل از حفظ ادبیات باعث شده کارهای جدی لطمه بخورد و آنها حتی دیده نشوند. 

به گفته او خاطرات فردی که به 110 کشور دنیا سفر کرده است، قطعا جذاب است، با در نظر گرفتن خطوط قرمز بخشی از این جذابیت قابل انتقال به مخاطب است.

وی ادامه داد: تدوین این کتاب با همه عجله‌ای که داشتیم چهار سال طول کشید، اما درهر حال کار پخته‌ای از آب درآمد که می‌شود از آن دفاع کرد. اگر کمبودهای کتاب در معرفی خانواده حاج قاسم برطرف شود، قابلیت ترجمه را هم پیدا می‌کند.

کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» پروژه‌ای فراجناحی است

کتاب «سرباز قاسم سلیمانی» به روایت مصطفی رحیمی است که به زندگی سلیمانی از تولد تا شهادت می‌پردازد. این کتاب یکی از معدود آثاری است که درباره زندگی سردار سلیمانی در چند برهه اطلاعاتی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. هر چند پس از شهادتش آثار زیادی درباره او به چاپ رسید، اما اغلب این آثار دارای محتوای تکراری یا ناقص است، اگرچه روایت مصطفی رحیمی نیز کامل نیست، اما در حال حاضر تنها کتابی است که از چند دوره فعالیت و مبارزه سردارقاسم سلیمانی اطلاعات خوبی ارائه می‌دهد. مولف به فهرستی از فعالیت‌های سردار سلیمانی در عراق، سوریه، لبنان، بوسنی و هرزگوین و آفریقا اشاره می‌کند.

کتاب با مرور تولد، کودکی و جوانی قاسم سلیمانی در کرمان آغاز می‌شود که این بخش از کتاب با تکیه بر خاطرات خودنوشت «از هیچ چیز نمی‌ترسیدم» جزئیاتی را مرور می‌کند. هر چند مولف در بعضی موارد مانند سال تولد قاسم سلیمانی اطلاعات بیشتری را بررسی می‌کند و درصدد است تا اطلاعات دقیق‌تری را ارائه دهد. ضمن این‌که با بعضی از دوستان و نزدیکان سلیمانی نیز گفت‌وگو کرده و در این مجال جای داده است. اما نحوه ارائه مطلب از کتاب‌های دیگر قدری عجیب یا بهتر است بگویم نامتعارف است. مولف در این رابطه مطالب برگرفته از آثار دیگر را در گیومه قرار نمی‌دهد و با گذشتن یک خط فاصله در ابتدای سطر نشان می‌دهد که مطلب از اثر دیگری اخذ شده است. نکته دیگر، در همین فصل یا بخش تولد مطالب مربوط به دوران کودکی گنجانده شده است، اما تعداد سطوری که پشت سر هم از کودکی و نوجوانی قاسم برداشته شده زیاد است و تنها در موارد معدودی حضور مولف کتاب پیداست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha