رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درگذشت امیربانو کریمی را تسلیت گفت

تهران- ایرنا- رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پیامی درگذشت امیربانو کریمی (امیری فیروزکوهی) استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی را تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا، متن پیام غلامعلی حداد عادل به مناسبت درگذشت امیربانو کریمی (امیری فیروزکوهی) بدین شرح است: «درگذشت استاد پیشکسوت دانشگاه تهران و چهره ماندگار ادبیات فارسی سرکار خانم دکتر امیربانو کریمی (امیری فیروزکوهی) مایۀ تأسف و تأثر شد.

زنده‌یاد دکتر امیربانو کریمی (امیری فیروزکوهی) که برآمده از خاندانی اهل فضل و فرهنگ و ادب بود، سال‌ها در دانشگاه تهران به تدریس زبان و ادبیات فارسی و تربیت شاگردان بسیاری همت گماشت. او از محققان و از استادان صاحب‌نظر ادبیات فارسی، به‌ ویژه در تصحیح متون و سبک هندی و شعر صائب بود و با آثار خود زمینه آشنایی دقیق‌تر خوانندگان شعر فارسی را با گنجینه ادب فارسی فراهم آورد.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تجلیل از جایگاه و خدمات علمی و فرهنگی امیربانو کریمی (امیری فیروزکوهی)، درگذشت این استاد ارجمند را به جامعه علمی کشور، دوستان و شاگردان، و به‌ ویژه بازماندگان محترم ایشان تسلیت می‌گوید و از درگاه پروردگار مهربان برای آن استاد درگذشته آرامش و آمرزش روان مسئلت می‌کند.»

امیربانو کریمی فرزند شاعر معاصر امیری فیروزکوهی (۱۲۸۸ تا ۱۳۶۳) استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، دهم دی ماه در ۹۲ سالگی در شهر ساری به دلیل نارسایی قلبی و ریوی درگذشت.

وی همسر مظاهر مصفا استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، مصحح متون قدیمی و شاعر مطرح و مادر علی مصفا بازیگر، نویسنده وکارگردان بود.

امیربانو کریمی پس از پایان تحصیلات متوسطه به کار تدریس پرداخت و تحصیلات خود را تا مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران ادامه داد و در همان دانشگاه مشغول به تدریس ادبیات شد. او در زمینه سبک هندی و صائب‌شناسی متبحر بود و سال‌های طولانی به تدریس در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه و تربیت دانشجویان مشغول بود.

کتاب های خلاصه حدیقه الحقیقه حکیم سنایی غزنوی با شرح ابیات، در حق صائب، برگزیده جوامع الحکایات و لوامع الروایات و دی‍وان‌ ف‍ی‍اض‌ لاه‍ی‍ج‍ی برخی از آثار اوست.

مراسم تشییع پیکر امیربانو کریمی صبح چهارشنبه-۱۳ دی ماه- در قطعه ۸۰ بهشت ‌زهرا (س) تهران برگزار و پیکر وی در جوار مادرش به خاک سپرده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha