پناهگاه حضرت زهرا(س) اصفهان؛ جلوه‌ای از کارکردِ اجتماعی مساجد است

اصفهان-ایرنا-امام جمعه ملک‌شهر اصفهان(منطقه ۱۲) گفت: پناهگاه اجتماعی فاطمه‌الزهرا(س) اصفهان ویژه اسکانِ زنانِ بی‌سرپناه؛ نمود احیای کارکردِ مساجد است.

بخشی از مُصلای نماز جمعه منطقه ملک‌شهر اصفهان که در ۲ سال گذشته با عنوان «خانه پدری» پذیرای مردان کارتُن‌خواب بود، اکنون در طرح موسوم به «پناهگاه اجتماعی حضرت زهرا(س)» به اسکان زنان بی‌سرپناه اختصاص یافته است.

حجت‌الاسلام سید روح‌الله فیاض روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اسکان افراد بی‌سرپناه در مسجد، احیای یکی از صدها کارکرد این مکان است؛ به این معنا که در اسلام مسجد، تنها محل برپایی نماز نیست، بلکه مرکز اشاعه آموزه‌های دینی، فرهنگی و هسته شکل‌گیری ارتباطات اجتماعیِ محله‌محور و جریان‌ساز است.

وی اضافه کرد: از این رو امسال جامعه هدف ما در پناهگاه اجتماعی زنانی است که دچار آسیب‌های اجتماعی شده‌اند یا فاقد سرپناه امن هستند یا در محل زندگی خود امنیت ندارند.

حجت‌الاسلام فیاض افزود: مدت اسکان زنان مراجعه‌کننده به این مرکز از هشت شب تا هشت صبح است و علاوه بر وعده شام و صبحانه، از خدمات مشاوره نیز بهره‌مند می‌شوند.

امام جمعه ملک‌شهر با بیان اینکه خدمات مشاوره در این پناهگاه با مشارکت خودجوش اساتید روانشناسی و کارشناسان اجتماعی به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود، افزود: مشکلات زنان بی‌سرپناه در این مرکز طبقه‌بندی و در صورت نیاز به مراکز ترک اعتیاد، خیریه‌ها، کارآفرینان و بهداشت و درمان راهنمایی و معرفی می شوند.

وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته بطور میانگین هر شب به ۴۰ نفر خدمات ارائه شده و اکنون نیز در سال سوم فعالیت، ظرفیت این پناهگاه اجتماعی ۵۰ نفر در هر شب است.

حجت الاسلام فیاض افزود: حدود ۱۰ از درصد زنان بی‌سرپناه از ملک‌شهر و بقیه از سراسر کلانشهر اصفهان و محلات مختلف آن به این پناهگاه مراجعه می‌کنند.

امام جمعه ملک‌شهر افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در۲ سال گذشته بیشترین مشکلات مراجعان مردان کارتُن خواب از اعتیاد آغاز شده است و در یک فرایند چندساله با کوله‌باری از مشکلات مانند فقر، طرد شدن از خانواده و بیماری مُواجه بوده‌اند، این در حالیست که نهادهای متولی باید در همان سال‌های شروع این آسیب‌ها، از این افراد حمایت کنند تا سرانجام آنها به کارتُن‌خوابی نرسد.

حجت الاسلام فیاض افزود: طبق بررسی‌ها برخلاف مردان کارتُن‌خواب که مساله نخست آنها اعتیاد بوده است، زنان بیشتر بدنبال آسیب‌های مختلف اجتماعی مانند بی‌سرپرستی، بدسرپرستی، طلاق و بزهکاری، سرانجام از خانواده طرد می‌شوند و به این پناهگاه مراجعه می‌کنند.

وی تاکید کرد: در این پناهگاه با روی گُشاده پذیرای افراد آسیب‌دیده اجتماعی هستیم و می‌کوشیم پناهگاه به معنای واقعی محل آرامش و امن برای افراد آسیب‌دیده اجتماعی باشد، از این رو اطلاعات خاصی از مراجعان گرفته نمی‌شود و آنها به هیچ نهادی ارجاع داده نمی‌شوند، بلکه چنانچه خودشان مایل باشند زمینه بهره‌مندیشان از خدمات مراکز حمایتی نیز فراهم می‌شود.

امام جمعه ملک‌شهر با بیان اینکه چشم‌انداز ما برای تداوم فعالیت این مکان، جریان‌سازی برای تسهیل مشارکت مردم در حوزه آسیب‌های اجتماعی است، افزود: شهرداری اصفهان در قالب پروژه‌های مشارکت اجتماعی، یاری بخش این پناهگاه بوده اما بیشتر هزینه‌ها از سوی خیران و کمک‌های مردمی تامین شده است و سایر دستگاه‌ها و نهادهای متولی در این زمینه کمکی نکرده‌اند.

حجت الاسلام فیاض افزود: در کنار همراهی حاکمیت و تصمیم‌سازی‌های کلان؛ جریان‌سازی از طریق گروه‌های مردمی، جهادی، فعالان فرهنگی و اجتماعی می‌تواند بسیاری از معضلات اجتماعی را که در قالب جلسه و بخشنامه رفع نشده است، حل کند.

پناهگاه حضرت زهرا(س) اصفهان؛ جلوه‌ای از کارکردِ اجتماعی مساجد است

به گزارش ایرنا و بر اساس آمار مرکز ملی رصد اجتماعی وزارت کشور، مسائل مرتبط با خودکشی، نزاع، قتل، مواد مخدر، تصادفات، مشروبات الکلی، همسرآزاری، تجاوز به عُنف، کودک‌آزاری، فرار دختران از خانه، ازدواج، طلاق، سرقت و جرائم رایانه‌ای را از جمله آسیب‌های اجتماعی استان اصفهان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha