تلاش دولت سیزدهم برای رفع مشکلات طرح های آبی باشت+ فیلم

گچساران- ایرنا- شهرستان باشت یکی از مناطق سکونتگاهی انسان از دوره های کهن تاریخ تاکنون بوده که با وجود توانمندی زیاد به دلیل برخی کم توجهی ها از توسعه عقب مانده و دولت سیزدهم توانست برای رفع بخشی از دغدغه این منطقه محروم از جمله تامین آب اراضی کشاورزی و رفع عطش آبی ۸۰ ساله شهر باشت وارد میدان شود.

به گزارش ایرنا، شهرستان باشت علی رغم برخورداری از منابع قابل توجه آب و اراضی کشاورزی با مشکلاتی نظیر تنش آبی و بیکاری و به تبع آن روند فزاینده مهاجرت جمعیت جوان روبروست.

هر چند اقدام های اثرگذاری در دولت سیزدهم به منظور رونق اشتغال و سرمایه گذاری در این شهرستان کوچک انجام شد اما هنوز فرصت های مناسبی نیز برای بهبود وضعیت معیشتی مردم این شهرستان در جنوب کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

دولت سیزدهم با اختصاص چها هزارو ۲۶۰ میلیارد ریال در تلاش است تنش آبی ۸۰ ساله شهر باشت و ۵۰ روستای این شهرستان را برطرف و همچنین بیش از ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم این منطقه را به آبی تبدیل کند.

رفع تنش آبی باشت برای نخستین بار در دولت سیزدهم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: رفع تنش آبی برخی از روستاهای باشت از سوی وزیر نیرو تامین اعتبار شد و با اجرای این طرح تمام روستاهای کمربندی باشت از شبکه آب آشامیدنی سالم برخوردار و تنش آبی باشت این مناطق برای نخستین بار در دولت سیزدهم برای دوره ۸۰ساله حل خواهد شد.

سید علی احمد زاده با بیان اینکه کمربندی باشت دچار تنش آبی است بیان کرد: مطالعات برای رفع تنش آبی این منطقه انجام شده و در این زمینه هفت حلقه چای حفر و تا هفته آینده پیمانکار آن مشخص خواهد شد.

احمد زاده با بیان اینکه برای طرح آبرسانی باشت بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است اظهار کرد: در زمینه خدمات رسانی روستاها اقدامات چشمگیری در زمینه آب، برق، بهسازی جاده روستاها و گاز انجام شده است.

اجرای طرح جامع تامین آب شرب شهر باشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به در دست بودن طرح های آبی باشت گفت: طرح جامع تامین آب شرب شهر باشت و روستاهای اطراف آن یکی از مهمترین طرح های دولت است که با تلاش استاندار و دیگر مسئولان مربوطه کلید خورد و تصویب شده است.

وی ابراز کرد: این طرح آبی هم اکنون کلید خورده و با بهره برداری از آن، آب پایدار شهر باشت و روستاهای اطراف تامین خواهد شد.

مصلح تصریح کرد: برای تامین آب شرب شهر باشت ۲ حلقه چاه آهکی به عمق ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر در سنوات گذشته حفر شده و همچنین در سفر رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد اعتبار مورد نیاز برای حفر ۲ حلقه چاه دیگر گرفته شد و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مصلح تصریح کرد: تامین آب شرب شهر باشت بوسیله حفر چاه یکی از طرح های مهمی بود که می تواند آب آشامیدنی مطمعن را در اختیار مردم باشت قرار دهد و این طرح در قالب پروژه شهید سلیمانی در دست اجراست و استارت تجهیز این چاهها و آغاز عملیات ۲ حلقه دیگر چاه در دهه فجر آغاز خواهد شد.

تامین آب کشاورزی باشت از طریق سد شیو در دست اجراست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد گفت: برای تامین آب کشاورزی باشت طرح استفاده از منابع رودخانه زهره از طریق سد شیو در دست اجراست و این پروژه توجیه پذیرتر از طرح های دیگر بود که در این زمینه تصمیم گیری ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: امید است که در چارچوب شورای آب کشور و کلان وزارت نیرو یکی از این گزینه ها یا پیگیری آغاز عملیات سد شیو و یا استفاده از آب منابع سطحی رودخانه زهره به ما ابلاغ شود .

مصلح اظهار کرد: آب شرب باشت از طریق منابع سطحی انجام نخواهد شد و در حال حاضر از طریق منابع آب عمیق آهکی انجام می شود چون آب های سطحی در چند ماه از سال از جمله زمستان به دلیل گل آلود بودن و کدورت بالا امکان استفاده از آب شرب از رود خانه زهره هزینه بردار بود.

اختصاص یکهزار میلیارد ریال برای تامین آب کشاورزی خان احمد

وی ابراز کرد: هم اکنون فاز دوم طرح آبرسانی به دشت امامزاده جعفر و خان احمد علی آباد در دست اجراست.

مصلح تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح را تامین آب سه هزارو ۲۰۰ هکتار اراضی خان احمد،علی آباد و امامزاده جعفر ، بالابردن سطح درآمد و رفاه اجتماعی مردم منطقه، افزایش تولیدات کشاورزی و توسعه زیر بخش های کشاورزی و صنایع تبدیلی، ایجادتعادل و کمک به کسری آبخوان دشت آبرفتی امامزاده جعفرو تثبیت‌ جمعیت در روستا و جلوگیری از مهاجرت اعلام کرد.

وی اظهار کرد: با اجرای این طرح کشاورزی بیش از یکهزارو ۵۵۰ نفر بطور مستقیم به اشتغال مشغول خواهند شد.

توجه دولت سیزدهم به مناطق محروم در قالب اختصاص اعتبارات

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد گفت: در سفر ریاست جمهور به کهگیلویه و بویراحمد ۵۰ میلیارد ریال از محل طرح های تنش آبی برای ساخت ۲ حلقه چاه عمیق آهکی در باشت در نظر گرفته شد.

وی اظهار کرد: همچنین بیش از سه هزار میلیارد ریال برای طرح تامین آب کشاورزی خان احمد، لیشتر ، امامزداده جعفر و دشت مور در نظر گرفته شد که از این میزان یکهزار میلیارد ریال برای طرح تامین آب کشاورزی خان احمد است.

مصلح ادامه داد: با اجرای این طرح بیش از ۷۰۰ هکتار از زمین های دیم منطقه خان احمد آبی خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین از محل مسولیت اجتماعی نفت ۳۰ میلیاردریال سال گذشته به ساماندهی رودخانه باشت و ۳۰ میلیارد ریال برای ایستگاه پمپاژ خان احمد در نظر گرفته شد.

مصلح ابرازکرد: همچنین ۸۰ میلیارد ریالامسال ازمحل اعتبارات مسولیت اجتماعی برای ساماندهی رودخانه و ایستگاه پمپاژ خان احمد در نظر گرفته شد.

ساماندهی رودخانه باشت

مصلح تصریح کرد: هم اکنون عملیات اجرایی طرح ساماندهی رودخانه باشت در محدوده پل شهید کلانتری (ورودی باشت) تا پل شوش این شهرستان با اعتباری بیش از ۱۱۰میلیارد ریال در حال اجراست.

وی ادامه داد: این طرح بیش از ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از محل اعتبارات استانی، مدیریت بحران، ملی و مسئولیت اجتماعی اجرا خواهد شد.

مصلح تصریح کرد: در این طرح آبی ساخت خاکریز حفاظتی سمت راست و چپ هر کدام به طول ۷۵۰ متر ، بستر سازی مسیر رودخانه به طول ۷۵۰ متر اجرایی خواهد شد.

وی گفت: هدف از اجرای فاز اول این طرح اجرای ساماندهی رودخانه باشت، تهیه و اجرای این طرح به روش خشکه چینی است و با اجرای کامل این طرح ۶ کیلومتر از رودخانه باشت تا پل شوش برای مهار سیلاب و آزاد سازی ساحل ساماندهی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد دبی ۲۵ ساله این طرح آبی را ۲۷۴ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد: عرض متوسط رودخانه باشت ۱۵۰ متر است و بیش از ۱۰ کیلومتر از این رودخانه با شاخه های آن در سال های گذشته تاکنون ساماندهی شده است.

مصلح تصریح کرد: این طرح برای جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی، فرسایش خاک، جلوگیری از تخریب خطوط انرژی (خط انتقال گاز و فیبر نوری و آب شرب ) و تخریب پل های مسیر این رودخانه در سیلاب ها اجرا خواهد شد.
شهرستان باشت در ۱۱۰کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد دارای۱۲۰ روستا دارد که از این تعداد ۱۱ روستا دارای جمعیتی بیش از ۵۰ خانوار و ۴۴ روستا دارای جمعیتی بیش از ۲۰ خانوار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha