پای صحبت احزاب در همدان با موضوع انتخابات مجلس و راهکار افزایش مشارکت

همدان- ایرنا- دبیر حزب موتلفه اسلامی همدان و دبیر حزب کارگزاران سازندگی این استان در نشستی با موضوع یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) به بیان نظرات خود پیرامون فضای انتخابات و راهکارهای افزایش مشارکت مردم در این رخداد پرداختند.

به گزارش ایرنا،انتخابات، قانون گذاری و شکل گیری نهادی به نام پارلمان یا همان مجلس نمایندگان از جمله ویژگی های نظام های سیاسی مردم سالار و دموکراتیک است که امروزه در همه جوامع مردم سالار وجود دارد و بخشی از حاکمیت را تشکیل می دهد، در نظام جمهوری اسلامی نیز انتخابات تبلور مردم سالاری دینی به شمار می رود.

مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران به جهت اینکه محور عمده تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها به شمار می رود از اهمیت بالایی برخوردار است و انتخابات آن نیز به معنای حقیقی کلمه مظهر اراده ملی و تجلی حضور و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خود به حساب می آید همین جایگاه موجب شده تا امام راحل آن را در راس امور دانسته و بر تبعیت همگان از تصمیمات مجلس تاکید کنند.

قانون گذاری و نظارت، مهم ترین نقش و کارکرد مجلس است و وکلای مردم در راستای این ۲ موضوع دارای مس,ولیت های خطیر و مهمی هستند.

طبق برنامه زمان‌بندی ستاد انتخابات کشور، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود بنابراین با نواخته شدن زنگ دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و باقی ماندن کمتر از ۲ ماه به این رخداد بزرگ، ماراتن سیاسی برای تکیه زدن به کرسی های نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیز آغاز شده است.

انتخابات در استان همدان برای انتخاب ۹ نماینده در هفت حوزه انتخابیه برگزار می شود که در این میان حوزه های همدان و فامنین ۲ نماینده، ملایر ۲ نماینده، بهار و کبودرآهنگ یک نماینده، رزن و درگزین یک نماینده و مابقی شهرستان ها هر کدام یک نماینده داشتند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز همدان با توجه به در پیش بودن مهم ترین رخداد سیاسی کشور در یازدهم اسفند ماه سال جاری، نشستی را به منظور بررسی فضای انتخابات در این استان با حضور "محمود الفت" دبیر حزب موتلفه اسلامی و "میلاد وندایی" دبیر حزب کارگزاران سازندگی و رییس جبهه اصلاح طلبان همدان برگزار کرد که ماحصل آن در ادامه آمده است.

پای صحبت احزاب در همدان با موضوع انتخابات مجلس و راهکار افزایش مشارکت

دبیر حزب موتلفه اسلامی همدان در این نشست ابتدا به طرح مسایلی در رابطه با تایید و رد صلاحیت داوطلبان پرداخت.

الفت:پیشنهاد حزب موتلفه برای افزایش مشارکت، بیان شفاف علت رد صلاحیت ها

دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان همدان در این نشست با بیان اینکه اصلاح طلبان رد صلاحیت افراد مورد نظر خود را در کاهش مشارکت موثر می دانند که باید این سوال را طرح کرد که «آیا با تایید شدن داوطلبان اصلاح طلب میزان مشارکت نیز افزایش می یابد؟» و اینکه «چرایی تایید نشدن برخی داوطلبان؟» چیست.

محمود الفت اظهار کرد: هر چند حضور داوطلبانی از جناح های مختلف در افزایش مشارکت بی تاثیر نیست اما نمی توان عنوان کرد با رد شدن این افراد میزان مشارکت به حداقل ممکن برسد.

وی بیان کرد: رهبر فرزانه انقلاب به چهار مولفه مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت سالم در انتخابات پیش رو تاکید داشتند که حزب موتلفه اسلامی در این باره ۲ پیشنهاد به شورای نگهبان ارائه کرد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان همدان اضافه کرد: برای افزایش مشارکت نخست شورای نگهبان باید اسامی افرادی که صلاحیت آنها رد شده شفاف بیان کند در عین حال لیست اسامی افرادی که صلاحیت آنها محرز نشده است در اختیار مردم قرار بدهند تا مردم در مورد آنها داوری کنند.

به گفته الفت، توجه به این ۲ پیشنهاد ارائه شده از سوی حزب موتلفه اسلامی نه تنها باعث افزایش مشارکت شده بلکه ابهامات و مشکلات موجود در این باره را از بین می برد که این به نفع نظام، انقلاب و مردم است.

وی از دیگر موارد موثر برای افزایش حضور مردم در پای صندوق های رای را عملکرد دولتمردان دانست و افزود: دولت می تواند با محقق کردن مطالبات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد که البته این اتفاق در دوره های قبل رخ نداد.

پای صحبت احزاب در همدان با موضوع انتخابات مجلس و راهکار افزایش مشارکت

وندایی: حضور داوطلبانی از گرایش های مختلف سیاسی عامل افزایش مشارکت

رییس جبهه اصلاح طلبان همدان نیز اظهار کرد: عوامل متعددی در میزان مشارکت مردم در انتخابات و فعال شدن آنها در فضای کنشگری سیاسی موثر است که مهم ترین عامل تعدد کاندیداها، احزاب و گرایش های سیاسی در انتخابات است.

میلاد وندایی یادآوری کرد: آماری از میزان حضور و تایید صلاحیت داوطلبان حزب اصلاح طلب در یازدهمین و دوازدرهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نداریم اما اغلب اصلاح طلبان یا در انتخابات ثبت نام نکرده یا در صورت نام نویسی نیز تایید صلاحیت نمی شدند.

رییس جبهه اصلاحات استان همدان گفت: سال ۹۸ کاندید اصلاح طلب نداشتیم و امسال هم شمار کمی نام نویسی کردند که در مرحله نخست اغلب رد صلاحیت شدند در حالی که معتقدم تایید صلاحیت ها در مشارکت بیشتر مردم و فعالیت بیشتر احزاب و کنشگری سیاسی جامعه تاثیر دارد.

دبیر حزب کارگزاران سازندگی همدان همچنین با بیان اینکه در کنار مساله صلاحیت ها، فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی حاکم بر جامعه نیز در میزان مشارکت بسیار موثر است گفت: معتقدم فضای سیاسی کشور دچار خستگی و کسالت شده است و با وجود اعتراضات سال گذشته تاکنون تمهیدات لازم برای رفع این خستگی اتخاذ نشده است.

این فعال سیاسی یادآوری کرد: ۷۳ درصد واجدین شرایط در پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردند که این میزان در انتخابات مجلس یازدهم در شهرستان همدان با کاهشی بی سابقه به ۳۶ درصد رسید بنابراین باید چرایی روند نزولی حضور مردم در پای صندوق رای و اتفاقات رخ داده در حدود ۲۵ سال گذشته موشکافانه بررسی شود.

الفت: عملکرد ضعیف نمایندگان مجلس، کاهش مشارکت را به همراه دارد

دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان همدان در ادامه این نشست بیان کرد: عملکرد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در افزایش مشارکت موثر است و کارکرد ضعیف آنها می تواند موجب حضور نیافتن مردم در پای صندوق رای شود.

الفت ادامه داد: همچنین دولتمردان با توجه بهتر به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و تلاش برای رفع آنها و ریشه کردن فقر می توانند میزان مشارکت آنها در انتخابات را بالا ببرند.

وی با تاکید بر اینکه نباید از نقش احزاب و رسانه ها در افزایش مشارکت انتخاباتی غافل شد؛گفت: رسانه ها از دیگر مولفه های تاثیر گذار در افزایش مشارکت هستند که باید نقش خود را در این رابطه به خوبی ایفا کنند و منفعل نباشند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان همدان با بیان اینکه اهمیت این انتخابات از دوره های گذشته بیشتر است‌، یادآور شد: رهبری فرزانه انقلاب بر خلاف ادوار گذشته از ابتدای سال با وجود اینکه مدت زمان زیادی تا برگزاری انتخابات وجود داشت بر اهمیت مشارکت در این رویداد سیاسی تاکید کردند.

الفت:فرصت نابرابر داوطلبان برای تبلیغ

دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان همدان با بیان اینکه نامزدهای انتخابات مجلس زمان و فرصت برابر برای تبلیغات انتخاباتی ندارند که این یک ایراد مهم است، تصریح کرد: فرصت برابر برای داوطلبان نمایندگی به منظور تبلیغ وجود ندارد چراکه نمایندگان فعلی مردم در خانه ملت در حال تبلیغات انتخاباتی به شکل های مختلف هستند در حالی که این فرصت برای سایر داوطلبان وجود ندارد بنابراین باید تدبیری برای فراهم کردن فرصت برابر بین داوطلبان نمایندگی اتخاذ شود.

الفت همچنین گفت: فضای انتخابات به علت مسایل اقتصادی و برخی کمبودها در حال حاضر سرد است اما رسانه ها و احزاب می توانند با کنشگری این فضا را گرم کنند.

وی بیان کرد: تغییر در فرایند و تقویم ثبت نام داوطلبان فرصت مناسبی برای داوطلبان، شورای نگهبان و مردم و احزاب به وجود آورد که می تواند در رفع به موقع نواقص و اشکالات احتمالی موثر باشد.

الفت: کثرت کاندیداها مطلوب نیست

الفت گفت: کثرت و افزایش شمار داوطلبان نمایندگی مجلس را نباید یک کار مطلوب تلقی کرد بلکه باید داوطلبان نمایندگی مجلس پس از طی مراحلی وارد عرصه انتخابات شده و در طول این مراحل و پالایش های صورت گرفته افراد قوی و توانمند برای حضور در رقابت های انتخاباتی برگزیده شوند.

این فعال سیاسی بیان کرد: ضرورتی به ثبت نام این تعداد داوطلبان نمایندگی در استان همدان و عرضه خود در این عرصه وجود ندارد بنابراین اگر راهکاری برای کاهش شمار کاندیدادها و ورود افراد نخبه و توانمند و کارامد فراهم می شد بسیار بهتر بود.

وی ادامه داد: کثرت و تعدد داوطلبان نمایندگی مجلس موجب خُرد شدن آرا و سردرگمی مردم در انتخاب فرد اصلح شده در حالی که اگر شمار داوطلبان محدود و کم بود مردم به راحتی می توانستند داوطلب مورد نظر خود را انتخاب کنند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان همدان افزود: داوطلبان نمایندگی باید در امتحان و آزمونی شرکت کرده و مرحله به مرحله جلو می آمدند تا یک عده خاص، برگزیده و توانمند وارد این گود می شدند.

الفت مثال زد: برای نمونه برای تصدی ۲ کرسی نمایندگی در شهرستان های همدان و فامنین حداکثر ۱۲ نفر به رقابت می پرداختند اما هم اینک با توجه به تعدد داوطلبان نمایندگی ، احزاب و مردم در بین این همه داوطلب سردر گم شده اند.

الفت: برخی داوطلبان اصولگرا مثل اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند

دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان همدان گفت: اصلاح طلبان برای داوزدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی داوطلبانی دارند که تایید صلاحیت شدند اما همواره مثل دوره های گذشته عنوان می کنند که نامزدی برای این دوره ندارند.

الفت تصریح کرد: همانگونه که شماری از اصلاح طلبان در جریان بررسی صلاحیت ها از چرخه خارج می شوند در مقابل اصولگرایانی نیز رد صلاحیت می شوند که کمتر به این مساله اشاره می شود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: شورای نگهبان بر اساس خط و مشی و قوانین موجود تعدادی را رد صلاحیت می کند و اصولگرایان رد صلاحیت شده برخلاف اصلاح طلبان گلایه ای نکردند با این وجود باید همه داوطلبان به قانون تمکین کنند و از انتقاد و گلایه دست بردارند چراکه هم افزایی و همدلی موجب افزایش امید مردم می شود.

وی با بیان اینکه در مجموع اعتقادی به اصلاح طلب و اصولگرا نداشته و این واژه ها در واقعیت موهوم هستند، تاکید کرد: به فرموده رهبری انقلاب، کشور دارای مردمی انقلابی یا غیر انقلابی است که اصلاح طلبان هم بخشی از این جامعه هستند که می توانند در دایره انقلابی قرار گیرند.

وندایی: مشکلات اقتصادی مردم را از فضای انتخابات دور کرده است

دبیر حزب کارگزاران سازندگی در استان همدان خاطر نشان کرد: سال ۹۸، احزاب اصولگرا در شهرستان همدان ۳۰ کاندیدا برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی داشتند که پس از پالایش به ۱۲ مورد تقلیل یافت و در نهایت بر روی ۲ نفر به جمع بندی رسیدند.

وندایی اضافه کرد: در حالی که احزاب اصلاح طلب استان همدان کاندیدایی برای ورود به مجلس یازدهم نداشتند چرا که بیشترشان جرات نکردند نام نویسی کنند و آنهایی هم که ثبت نام کردند رد صلاحیت شدند حتی اصلاح طلبان گزینه تایید شده دست پنجم هم در انتخابات گذشته نداشتند.

وی بیان کرد: امسال هم کاندیدایی از احزاب شاخص اصلاح طب نداریم، رقابتی هم در سطح شهر و استان نیست.

ریس جبهه اصلاحات استان همدان پیش بینی کرد: با توجه به تایید صلاحیت نشدن اصلاح طلبان و کاندیداتوری همه نمایندگان فعلی مجلس برای انتخابات دوازدهم، نباید منتظر پدیده جدی و اتفاق بزرگ در انتخابات پیش رو بود و فضای مناسبی در زمینه رقابت در عرصه انتخابات فراهم نیست.

این فعال سیاسی گفت: عدم رقابت در انتخابات های اخیر مردم را به سمت رخوت برده و فضای اقتصادی نیز به این مساله دامن زده و مردم را از فضای انتخابات دور کرده است.

وندایی با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب همواره مردم را به حضور در انتخابات تشویق کرده اند،افزود: ایشان در انتخابات گذشته حتی در زمینه بررسی صلاحیت ها نیز از جفا در حق برخی نامزدها صحبت کردند، با توجه به این رویکرد مقام معظم رهبری باید فضای مناسب در زمینه رقابت انتخاباتی فراهم شود.

رییس جبهه اصلاحات استان همدان تاکید کرد: اینگونه برخوردها و رد صلاحیت ها موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات می شود چرا که همواره این سوال مطرح است که رای بدهیم چه اتفاقی می افتد؟ معتقدم همچنین تجربه نشان داده که مجلس در راس و صدر تصمیم گیری ها نیست.

پای صحبت احزاب در همدان با موضوع انتخابات مجلس و راهکار افزایش مشارکت

الفت: کاهش مشارکت مردم در انتخابات به معنای قهر با نظام نیست

دبیر حزب موتلفه اسلامی همدان گفت: سیاه نمایی فضا درباره میزان مشارکت موجب ایجاد یاس و ناامیدی می شود و باید از این نوع نگاه پرهیز کرد.

الفت تاکید کرد: نگاه خوش بینانه در مورد مشارکت بسیار بالا نیز بی انصافی است چرا که نباید مشکلات اقتصادی مردم و بسیاری از کمبودها که در مشارکت اثر گذار است نادیده گرفت.

وی ادامه داد: طی ۴۴ سال گذشته حدود ۴۰ انتخابات برگزار شده و نظام جمهوری اسلامی از ابتدا وابسته به مردم بوده و با رای و نظر مردم بالا آمده و جمهوریت و اسلامیت دقیقا لحاظ شده است.

این فعال اصولگرا گفت: جمهوریت نظام اسلامی با رای مردم محقق شده است و مردم در ایران اسلامی حرف نخست و آخر را می زنند همچنین با وجود مشکلات، بیش از چهار دهه پای انقلاب ایستادند.

الفت افزود: مردم با وجود جنگ، مشکلات معیشتی و اقتصادی همواره حامی پشتیبان نظام و انقلاب بودند چرا که علاقه مند به این حاکمیت هستند.

وی تاکید کرد: مردم مشکلات اقتصادی را در یک سو و کشور و انقلاب را در طرف دیگری قرار داده و این بدان معناست که این ها به یکدیگر لطمه ای وارد نمی کنند، یعنی با وجود کمی و کاستی ها، مردم با مشکلات کنار آمده و پای صندوق رای حاضر شدند هر چند امکان کاهش آرا وجود داشته است.

الفت ادامه داد: در دیگر کشورها حتی با مشارکت هشت تا ۱۰ درصد واجدین شرایط در انتخابات، به حاکمیت آن کشور لطمه ای وارد نمی شود اما در ایران بدلیل هجمه های رسانه ای و تبلیغات دشمن، کاهش مشارکت به معنای بریده شدن مردم از حاکمیت تلقی می شود در حالی که این نوع تفکر صحیح نیست چرا که کاهش حضور مردم به معنای قهر آنها با نظام و حاکمیت و یا ضد نظام بودن نیست بلکه نشان از گلایه مندی آنهاست.

الفت:برای افزایش مشارکت، مدیران ناکارآمد برکنار شوند

دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان همدان یکی از مولفه های افزایش مشارکت را برکناری مدیران ناکارآمد بی توجه به جناح و حزب آنها دانست و گفت: اصلاحات با تعریف و معیارهای مشخص نیاز کنونی کشورمان است.

این فعال سیاسی بیان کرد: با روی کار آمدن دولت ها، افرادی ناکارمد تنها به علت وابستگی حزبی و رفاقت سر کار می آیند که این مشکل در دوران اصلاحات و اصولگرا رخ داده است.

الفت، این نوع انتصاب ها را ناشی از سهم خواهی و حکمرانی نادرست دانست و اظهار کرد: بلکه باید در انتصاب ها فارغ از وابستگی حزبی اصلاح طلب و اصولگرا، توانمندی فرد برای تصدی پست مدیریتی، دلسوزی او برای مردم و توان فرد مورد نظر برای حل مشکلات مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: باید مدیرانی به کار گرفته شود که فارغ از جریان ها بتوانند کشور را بسازند و موجب دلگرمی و رضایتمندی مردم شوند در غیر این صورت، کار جناحی فساد آور است.

این فعال اصولگرا افزود: بروکراسی اداری نیز از دیگر موارد است که موجب نارضایتی مردم می شود البته این مشکل از دوره های گذشته تاکنون بوده و مربوط به یک دولت نیست.

دبیر حزب موتلفه اسلامی همچنین گفت: برخی وکلای مردم در خانه ملت با اظهار نظرهای نادرست موجب یاس و ناامیدی مردم می شوند همچنین برخی نمایندگان از رانت استفاده کرده که این خیانت به مردم است.

الفت در ادامه یکی از راهکارهای تقویت مشارکت مردم در انتخابات را بهبود شرایط اقتصادی دانست و ادامه داد: چنانچه مسوولان در زمینه معیشت مردم، تورم و گرانی فساد خوب عمل کند و انتطار مردم تحقق بشود به طور حتم مردم با صندوق قهر نمی کنند.

وندایی: رد صلاحیت ها سلیقه ای است

رییس جبهه اصلاحات استان همدان گفت: پیش بینی دقیق در مورد میزان مشارکت منطقی نیست با این وجود انتظار انتخابات پویا و فعال نسبت به سال ۹۴ و ۹۸ بعید به نظر می رسد.

وندایی افزود: نمی توان نسل جدید و جوان ۲۰ ساله جامعه که بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می گذراند با وعده و وعید پای صندوق های رای کشاند و تا جوان امروزی تاثیر مستقیم این انتخاب و حضور را در زندگی خود نبیند به انتخابات و توصیه های سیاسیون توجهی نمی کند.

وی افزود: نسل کنونی بر خلاف نسل محجوب گذشته، واقع گرا هستند و بسیار آشکار و راحت خواسته ها و مطالبات خود را به ویژه در فضای مجازی بیان می کنند.

دبیر حزب کارگزاران سازندگی استان همدان ادامه داد: به طور حتم یکی از عوامل موثر در افزایش مشارکت وجود داوطلبان از طیف ها، احزاب و گرایش های مختلف سیاسی در اتتخابات است که تاکنون این موضوع رعایت نشده است.

وندایی با بیان اینکه رهبری فرزانه انقلاب نیز بر ضرورت تنوع داوطلبان با هدف افزایش مشارکت تاکید کردند، اظهار کرد: تاکنون داوطلبی از حزب کارگزاران سازندگی تایید صلاحیت نشده در حالی که این حزب دنبال حضور در انتخابات با هدف حمایت از داوطلب مورد تایید است.

وی ادامه داد: حزب کارگزاران سازندگی حتی در صورتی که داوطلب مورد حمایتش رای کمی داشته باشد در انتخابات و رقابت در عرصه سیاسی شرکت می کند اما این حضور مستلزم تایید صلاحیت کاندیداهای مورد حمایت این حزب از سوی نهادهای متولی است.

رییس جبهه اصلاحات استان همدان گفت: حزب کارگزاران سازندگی به جمهوریت و صندوق رای اعتقاد دارد در غیر این صورت حزبی تشکیل نمی شد و کار حزبی صورت نمی گرفت ، در اصل هدف از تشکیل حزب فعال شدن در کشور برای کمک به کشور است.

وی در رابطه با بررسی صلاحیت ها برای ورود افراد متقاضی به کارزار انتخابات گفت: رد صلاحیت ها به شدت سلیقه ای است یعنی با وجود پاک بودن پرونده زندگی داوطلب نمایندگی اما او به بهانه های واهی و علل غیرمنطقی رد صلاحیت می شود و علل رد صلاحیت نیز در بیشتر مواقع به فرد داوطلب عنوان نمی شود.

وندایی اضافه کرد: علت اصلی افزایش میران مشارکت در مجلس پنجم و ششم فراهم شدن زمینه رقابت بود، بنابراین می طلبد کاندیدهای احزاب مختلف را تایید صلاحیت کرد سپس عیار هر یک از احزاب در زمینه کسب آرا یا بالعکس مشخص می شود.

وی افزود: مردم بر خلاف حزب و جریان سیاسی به عملکرد داوطلبان نمایندگی مجلس یا ریاست جمهوری رای می دهند و عملکرد مسوولان در قوه مقننه و مجریه در میزان مشارکت اثرگذار است.

دبیر حزب کارگزاران سازندگی در استان همدان اضافه کرد: به طور حتم عملکرد مثبت یک نماینده مجلس در رفع گره ها و مشکلات مردم ، آنها را پای صندوق می کشاند اما با ‌وجود نبود کاندیدای دارای تخصص و محدودیت داوطلبان شاخص ، دایره رقابت را تنگ می شود و رقابتی شکل نمی گیرد پس باید عرصه را برای رقابت داوطلبان از احزاب و گرایش های مختلف باز کرد حتی اگر آن فرد به ظاهر رایی نداشته باشد.

الفت: داوطلبان برای جیب شان کیسه ندوزند

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان همدان درباره شرایط کانداهای اصلاح بیان کرد: افرادی که قصد حضور در مجلس و خدمت به مردم را دارند نباید برای جیبشان کیسه بدوزند.

الفت تصریح کرد: برای ما این سوال مطرح است که ورود به مجلس شورای اسلامی چه امتیازی دارد که این همه افراد برای ورود به خانه ملت هزینه و این همه بریز و بپاش می کنند؟

وی گفت: ای کاش حقوق نمایندگان مجلس و امکانات آنها بسیار کم و محدود بود تا میزان استقبال برای حضور در خانه ملت شفاف و واقعی می شد و می دیدیم چه کسانی برای حضور در مجلس کاندید می شوند و چه کسانی تشنه خدمت هستند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان همدان ادامه داد: هم اینک خیلی از افراد به واسطه بالا بودن حدود اختیارات، قدرت، مکنت و امکانات بالای خانه ملت، برای حضور در مجلس کاندید می شوند و باید پرسید اگر این امتیازات حذف شود آیا کسی کاندید می شود؟

الفت ادامه داد: استفاده از پول کثیف باعث می شود فردی که با حمایت چند اسپانسر وارد مجلس می شود، هنگام تکیه زدن به کرسی مجلس انتظارات اسپانسر خود را تحقق ببخشد.

وی با بیان این موضوع که چرا نمایندگان بر علیه خودشان قانونی وضع نمی کنند و همیشه به نفع خود قانون مصوب می کنند،اظهار کرد: خیلی از آنان حقوق نجومی برای خود وضع می کنند در حالی که باید همانند مردم عادی زندگی و ساده زیست باشند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان همدان تاکید کرد: نماینده باید استقلال رای داشته باشد در غیر این صورت به ماشین و بازیچه تبدیل می شود همچنین مردم می طلبد نمایندگان حامی تولید ملی را برای حضور در خانه ملت انتخاب کنند تا تولیدات ماحصل تلاش فرزندان این سرزمین رونق گیرد.

پای صحبت احزاب در همدان با موضوع انتخابات مجلس و راهکار افزایش مشارکت

وندایی: رای مردم پشتوانه دولتمردان در جوامع بین المللی است

دببر حزب کارگزاران سازندگی در استان همدان گفت: طبق گفته محود جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه، علت حضور قدرت ایران در مجامع بین المللی و پیروزی برجام پشتوانه رای مردم در سال های ۹۲ و ۹۴ بود بنابراین رای مردم پشتیبان دولتمردان در مجامع بین المللی است و اگر میزان رای در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس بالا باشد قدرت چانه زنی در فضای اقتصادی و سیاسی و دیگر حوزه ها افزایش می یابد.

وندایی اضافه کرد: دنیا وقتی شاهد این است که این دولت و حاکمیت رای بالای مردم را دارد و قدرت مردم پشت هر دولت و رییس جمهوری باشد قدرت چانه زنی او بالا می رود.

الفت: رای مردم اقتدار ملی را به همراه دارد

دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان همدان گفت: حضور مردم در پای صندوق های اخذ رای موجب اقتدار ملی، افزایش قدرت چانه زنی و دفع حملات دشمن می شود.

محمود الفت افزود: هر قدرتی برآمده از رای مردم باشد توانایی و قدرت بالایی دارد و عملکرد آن بیشتر است چرا که اتکا به رای مردم دارد.

وی تاکید کرد: رای مردم قدرت چانه زنی در داخل و خارج از کشور را مشخص می کند دولت های خارجی روی رای مردم حساب می کنند یعنی اگر قرار باشد مراوده ای صورت بگیرد پشتیبان همان رای مردم است.


دعوت حزب کارگزاران سازندگی از دبیر موتلفه برای هم اندیشی

پیرو این نشست میلاد وندایی دبیر حزب کارگزاران سازندگی همدان از محمود الفت دبیر حزب موتلفه اسلامی همدان برای حضور در دفتر این حزب برای هم اندیشی دعوت به عمل آورد.

میلاد وندایی گفت: حزب کارگزاران سازندگی حاضر به تعامل با جناح و احزاب اصولگرا برای تضارب آرا و هم اندیشی است چرا که دغدغه و نیازهای احزاب مشترک است.

دبیر حزب موتلفه اسلامی نیز در ابن باره گفت: احزاب باید با دولتمردان و سیاسیون با گرایش های مختلف تعامل داشته باشند و برای حل مشکلات مردم به جای مناقشه گفت و گو کرد.

الفت اضافه کرد: اگر ما نتوانیم در کنار هم زندگی و تعامل کنیم ، مدیران بالادست نیز نمی توانند این کار را بکنند حالی که احزاب باید تمرین دموکراسی کنند و این کار انجام نشده و مشکلات ما نیز از همین جا آغاز می شود.

الفت: اصولگرایان و اصلاح طلبان نقاط مشترک زیادی دارند

دبیر حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: اصولگرایان حتی در صورت نداشتن نماینده در انتخابات شرکت و در شور و شوق انتخاباتی سهمیه می شوند چرا که برای اصولگرایان جناحی بودن کاندیدها مطرح نیست بلکه آنها به فرد شایسته و دارای شاخصه های لازم رای می دهند.

الفت تصریح کرد: نقاط مشترک زیادی بین احزاب اصولگرا و اصلاح طلب وجود دارد که باید بر روی این نقاط با برگزاری نشست های هم اندیشی کار کرده و نقاط افتراق را از هم دور کرد.

وی بیان کرد: تاکنون خیلی از احزاب سیاسی اقداماتی در این راستا انجام ندادند چرا که دنبال فرصت طلبی و منیت بودند در حالی که می توان از این فرصت ها بهره گرفت نه اینکه آن را تبدیل به تهدید کرده و همدیگر را قبول نکرد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان همدان گفت: اختلاف سلایق زیادی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان وجود دارد ولی در بنیان اختلافی بین آنان نیست؛ اگر دل ما برای مردم و نظام می سوزد باید با هم کار کنیم در حالی فعلا مجزا از هم و جزیره ای عمل می کنیم.

رهاورد:

فارغ از دیدگاه های جناحی باید اذعان کرد شرکت حداکثری مردم در انتخابات می تواند به اقتدار کشور و بهبود مولفه های مختلفی نظیر سطح تعاملات بین المللی و افزایش قدرت چانه زنی کشور در روابط خارجی و حتی بهبود فضای اقتصادی جامعه کمک کند، از این رو انتظار می رود احزاب و گروه های تاثیرگذار و مرجع در فرصت باقی مانده تا این رخداد مهم بتوانند در جلب مشارکت مردم در پای صندوق های رای تلاش مناسب و شایسته ای از خود نشان دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha