تردد ۱۶۹ هزار کامیون از مرز بازرگان/ساخت و ساز در آن طرف مرز علت کندی عبور

ارومیه- ایرنا- مدیر پایانه مرزی بازرگان گفت: امسال ۱۶۹ هزار و ۶۶۸ دستگاه کامیون از این مرز تردد کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد کمتر است.

بهرام سلمان زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پایانه به صورت ۲۴ ساعته فعال است و کارکنان مستقر در این مرز به صورت شبانه روزی خدمات رسانی می‌کنند ضمن اینکه فعالیت این پایانه در امر واردات، صادرات و ترانزیت کامیون‌ها بی وقفه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه عمده مقاصد ترانزیتی کامیون‌هایی که از بازرگان گذر می کنند، مرزهای باشماق، خسروی و آستارا است، اضافه کرد: این امر نشان دهنده ظرفیت بالای مرز بازرگان در ورود و خروج تجاری به کشور است.

مدیر پایانه مرزی بازرگان متوسط تردد روزانه کامیون از این مرز را ۶۲۵ دستگاه اعلام کرد و ادامه داد: امسال در مجموع ۶۳ هزار ۲۵۹دستگاه کامیون از کشور خارج شده و ۱۰۶هزار و ۴۰۹ دستگاه کامیون نیز وارد کشور شده که به ترتیب ۱۴ درصد و ۱۸درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

سلمان زاده اظهار کرد: عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شده است.

وی همچنین عمده کالاهای وارداتی از طریق این پایانه مرزی را انواع ماشین آلات صنعتی، رنگ، اسکلت فلزی، انواع پارچه، لوازم و قطعات یدکی عنوان کرد.

به گفته مدیر پایانه مرزی بازرگان تردد اتوبوس از این مرز نیز در این مدت چهار هزار و ۶۵۱ دستگاه بوده که سال گذشته در مدت مشابه پنج هزار و ۷۹ دستگاه تردد داشت و امسال ۹ درصد کاهش داشته است.

سلمانی با تکذیب خبر برخی از رسانه های خارجی درخصوص کندی تردد از مرز بازرگان گفت: این کندی تردد به علت ساخت و ساز و توسعه گمرک گوربولاغ بوده است.

وی افزود: تعطیلی ۲ خط کامیونی نیز از عوامل موثر در این تردد به شمار می رود ضمن اینکه به خاطر پایان سال میلادی و آغاز سال جدید رانندگان در تلاش بودند که در کنار خانواده هایشان باشند و این امر ترافیک مرز را افزایش داد.

وی اظهار کردک در پایانه مرزی بازرگان در مجموع حدود ۲۰۰ کامیون ایرانی و خارجی در انتظار خروج از کشور هستند که این میزان نیز روال معمولی مرز به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان در ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، «صنم بلاغی» پلدشت در مرز نخجوان و «تمرچین» پیرانشهر در مرز عراق است.

در کل کشور ۲۲ پایانه‌ مرزی وجود دارد که حدود یک چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد؛ گمرک بازرگان یکی از مبادی سه گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود و در شمال آذربایجان‌غربی واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha