قادر آشنا: پژوهش باید مبنای کار سینماگران باشد

تهران- ایرنا- دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران گفت: پژوهش باید مبنای کار سینماگران، کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینما باشد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران سه‌شنبه- ۱۲ دی ماه- با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، اساتید دانشگاهی و پژوهشگران سینمایی در تالار رودکی با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

قادر آشنا دبیر ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران در این آیین اظهارداشت: حضور خوبی را در جشنواره شاهد بودیم و ۱۲۵ اثر در هفت محور این دوره ارائه شد.

وی افزود: باید تلاش کرد بین پژوهشگران و سیاستگذاران، پژوهشگران و کنشگران ارتباط سیستماتیک برقرار کرد و پژوهش، مبنای کار سیاستگذاران، کارگردانان و تهیه کنندگان باشد تا آنچه مورد انتظار رهبری، مردم و سینما از ماست محقق شود.

در این آیین جمعی از معاونان و مدیران ارشد وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی، مدیرعامل بنیاد فارابی و برخی از بازیگران سینما و تلویزیون، هنرمندان و شخصیت‌های فرهنگی، هنری و سینمایی نیز حضور دارند.

همه چیز سینما انضباط و احترام است

در این آیین لوح تقدیر به همراه تندیس و جایزه نقدی بخش بزرگداشت ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به استاد احمد ضابطی جهرمی تقدیم شد. 

این استاد دانشگاه و پژوهشگر سینما در سخنانی گفت: خدا رو شکر جایزه به دور ششم رسید. این جایزه روحیه بسیار پویایی در عرصه پژوهش دانشگاهی کشور ایجاد کرد و من شاهد این هستم. 

وی افزود: روز اول که ایده جایزه مطرح شد گفتم آن را شخصا تحسین می‌کنم. بر حسب عمر و حوزه خدمتی‌ام، هر کاری را در سینما تجربه کردم. برخی چیزها مانند تجربه با گذر عمر به دست می‌آید و قابل جبران نیست. 

ضابطی جهرمی گفت: همه چیز سینما انضباط و احترام است و آدم های خاصی در تفکر و رفتار می خواهد که در حد پولاد محکم هستند و هر کسی در سینما شایسته تحسین نیست. من به هنر سینما هنر وارث می‌گویم چون وارث همه هنرهاست و تمام ظرفیت ها را دارد. برای خلاقیت در این حوزه دانش خاصی لازم است. نباید آدم های لاابالی وارد این رشته شوند. سینما سربازی و ریاضت سخت است. 

وی ادامه داد: این هنر آرزوی بشر بوده و به طور خاص ما ایرانی ها در هنرهای قبلی این ذوق را نشان دادیم و این ربطی به اختراع لومیر ندارد. سینما یک نوع تفکر بصری است و این تفکر که توصیف و روایت با استفاده از تصویر، تدوین و صداست را ما داشتیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha