«این سرزمین شیر زنان است، قهرمان» شعار هفته زن/ارمنستان میزبان کنگره زنان تاثیرگذار

تهران- ایرنا- معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به آغاز هفته زن با شعار «این سرزمین شیر زنان است، قهرمان»، گفت: کنگره زنان تاثیر گذار در بخش ملی فردا - ۱۳ دی - و در بخش بین‌الملل نیز به میزبانی ارمنستان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انسیه خزعلی روز سه‌شنبه در نشست خبری در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن که در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به تقارن این مناسبت با شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: برنامه های هفته بزرگداشت مقام زن از روز چهارشنبه با شعار «این سرزمین شیر زنان است، قهرمان» آغاز می شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های این هفته با محور حرکت زنان و مقاومت طراحی شده است، ابراز امیدواری کرد که به مناسبت این هفته صدای مقاومت به تمام جهان برسد.

خزعلی یاد زنان غزه که ایستادگی و پایداری را به اوج رساندن و با توکل بر خدا و معامله با او در تمام جهان تأثیرگذاری داشته باشند را گرامی داشت و افزود: برنامه این هفته از روز میلاد حضرت زهرا(س) آغاز و برای روز نخست شعار «زن، بیداری، مقاومت و مکتب شهید سلیمانی» انتخاب شده است.

وی اسامی روزهای هفته بزرگداشت مقام زن را چنین برشمرد: روز پنج‌شنبه «زن، معنویت، عفاف و هویت ایرانی و اسلامی»، روز جمعه «زن، خانواده مهدوی و نقش مادری و فرزند پروری»، شنبه «زن، علم‌ و فرهنگ، پژوهش و فناوری»، روز یکشنبه «زن، مشارکت اجتماعی و نقش مدیر در حکمرانی»، روز دوشنبه «زن، خودباری، تأثیرگذاری و تحول»، روز سه‌شنبه «زن، سلامت، ورزش و بهداشت» .

معاون رییس جمهور ابراز امیدواری کرد که پشتیبانی و حمایت ها برای زنان ایجاد شود و تسهیلاتی برای روان تر شدن امکانات برای زنان در نظر گرفته شود.

معرفی ۳۲ هزار و ۵۰۰ زن تاثیر گذار به کنگره ملی

خزعلی با یادآوری اینکه سا ل گذشته کنگره زنان تاثیر گذار در دو سطح ملی و بین المللی برگزار شد، افزود: در بخش بین الملل ۱۰۰ کشور مشارکت داشتند و حرکت خوبی انجام شد تا زنان تاثیر گذار در سطح جهان با یکدیگر آشنا شوند و با هم همکاری و هم افزایی داشته باشند.

وی ادامه‌ داد: این کنگره امسال در سطح بین‌المللی به میزبانی ارمنستان برگزار خواهد شد و در سطح ملی در همه استان‌ها روز چهارشنبه با حمایت استانداران کل کشور برگزار و از زنان تجلیل می شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه‌ داد: برای شناسایی بانوان که در صحنه های مختلف فعالیت داشته و با حفظ خانواده اقدامات تاثیرگذار داشته اند اقدامات لازم صورت گرفته و در سامانه بانوان تاثیرگذار ۸ کارگروه مشخص شده و افرادی که در سامانه ثبت نام می کنند در یکی از این کارگروه‌ها حیطه فعالیت خود را مشخص می کنند.

وی افزود: باتوجه به درخواست استان‌ها مهلت ثبت نام در سامانه زنان تاثیرگذار تا روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه تمدید شده و تاکنون ۳۲ هزار و ۵۰۰ زن تاثیر گذار از طریق سامانه معرفی شدند و ثبت نام کرده و مدارک را بارگذاری کردند.

به گفته خزعلی، بعد از پایان ثبت نام داوری ها آغاز می‌شود و سپس ارزیابی تخصصی انجام و با رای مردم بانوان تاثیرگذار در سطح ملی مشخص خواهند شد و در بهمن ماه از آنان تقدیر می شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه‌ داد: فردا در کنگره از زنان مقاوم و زنان شهدا تجلیل می شود.

تشکیل کانون‌های بانوان در مساجد

خزعلی همچنین درباره ارتباط با کانون های فرهنگی و هنری مساجد و کانون‌های بانوان که به تازگی ذیل مساجد تشکل شده‌اند، گفت: از توانمندی این افراد استفاده و برای توان افزایی آنها تلاش خواهیم کرد؛ از دهیاران هم به طور ویژه کمک خواهیم گرفت به ویژه در مواردی که مربوط به زنان روستایی است، از دهیاران خانم کمک می‌گیریم؛ همچنین سراهای محله نیز با ما همراه می شوند.

خزعلی در ادامه این نشست درباره حمایت از زوجین دهه شصتی نیز گفت: این حمایت ها ادامه دارد و امیدواریم این‌ حمایت ها تنها در شهرهای بزرگ نباشد و در روستاها و شهرهای کوچک نیز انجام شود.
معاون رئیس جمهور درباره حمایت از زنان زندانی و خانواده های زندانیان نیز تاکید کرد که این خانواده ها نیاز به حمایت دارند و برنامه ای داریم که حلقه وصلی بین خیرین و خانواده زندانیان باشیم، همچنین معاونت زنان در حوزه مشاوره، تامین وسایل تربیتی و حمایت از پیشرفت علمی فرزندان زندانیان برنامه های در دست دارد که نتایج آن را به زودی اعلام می کنیم.

ارائه آموزش و مهارت‌های عفاف

وی درباره موضوع حجاب و عفاف با بیان اینکه اگر همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند از بسیاری از مظاهر پیشگیری می‌شود؛ گفت: لازم است آموزش و مهارت آموزی برای دختران پسران و خانواده آنها داشته باشیم؛ گاهی آموزش حوزه حجاب و عفاف را مربوط دختران می‌دانند در حالی که این آموزش باید به پسران نیز ارائه شود تا حفظ حریم را داشته باشند که این امر را در دانشگاه‌ها و سربازی برای پسران خواهیم داشت تا جامعه سالم‌تری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه همچنین از گروه‌های مردمی که برای زیست عفیفانه و آموزش خانواده‌ها تلاش می‌کنند و از محصولات مربوط به حجاب و عفاف حمایت می کنیم؛ افزود: زیست عفیفانه یکی از برنامه‌هایی است که با همکاری آستان قدس و در مدارس برای والدین ارائه می‌شود.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: در سراسر جهان متوجه شده‌اند که خانواده آسیب‌هایی را دیده است و برنامه‌ریزی برای خانواده وجود دارد.

وی افزود: رئیس جمهور نیز موضوع خانواده را به عنوان محور اساسی برنامه‌ها مطرح کردند که این موضوع را در جده نیز مطرح کرده و مورد استقبال قرار گرفت؛ همچنین موضوع خانواده را در نشست با کشورهای مختلف نیز مطرح کردیم و کشورها نگران از تزلزل خانواده و از هم پاشیدگی خانواده بودند که باید از این امر پیشگیری شود.

سند خانواده در دست تهیه است

به گفته وی، با همکاری همه نهادهای غیردولتی و ارگان‌های دولتی نشست‌هایی برگزار شد تا سند خانواده تهیه شود؛ این سند به زودی نهایی و ارائه می‌شود و بر مبنای آن همه دستورالعمل‌ها و قوانین باید بر مبنای خانواده باشند و اگر مبنای دستورالعملی حفظ خانواده نباشد، اجرایی نمی‌شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه با اشاره به عملکرد دو ساله دولت در حوزه زنان و خانواده اظهار داشت: ارتقای ساختار زنان و مشاوران زنان، انتصاب خانم‌های فرهیخته در شوراهای عالی تصمیم گیری و اختصاص اعتبارات خاص به زنان از جمله فعالیت‌ها در این دوره بوده است.

خزعلی ادامه داد: تصویب اختصاص یک درصد از بودجه دستگاه‌ها به موضوع خانواده، بیمه‌های خاص بانوان و خانواده، بیمه مادران باردار تا پایان دوران شیردهی، بیمه ناباروری برای زوجین، بیمه اجتماعی، بیمه زنان دارای سه فرزند، تشکیل صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار که دولت ضامن آنها می‌شود و حمایت از کارآفرینان از دیگر برنامه هایی است که در دولت سیزدهم پیگیری می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha