کره جنوبی نسبت به ذکر نام جزایرش در نقشه هشدار سونامی ژاپن اعتراض کرد

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه سئول امروز به توکیو اعتراض کرد زیرا آژانس هواشناسی ژاپن، شرقی‌ترین جزایر کره جنوبی موسوم به دوکدو را در نقشه هشدار وقوع سونامی زلزله ۷.۶ ریشتری خود ذکر کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، در نقشه‌ هشدار سونامی وبگاه آژانس هواشناسی ژاپن، جزایر مرجانی و سایر نواحی سواحل غربی ژاپن با رنگ زرد مشخص شده‌اند که نشان می‌دهد برای این مناطق هشدار وقوع سونامی صادر شده است.

این زمین لرزه شدید شبه جزیره نوتو و مناطق اطراف آن در استان ایشیکاوای ژاپن را در نخستین روز سال نوی میلادی لرزاند و گزارش‌ها حاکی از آنند که این فاجعه چندین کشته برجای گذاشته و وقوع سونامی در سواحل شرقی کره جنوبی را در پی داشته است.

به گفته وزارت امورخارجه کره جنوبی، سونامی کره جنوبی تاکنون هیچ تلفاتی نداشته است.

لیم سو سوک، سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی در نشستی مطبوعاتی گفت: دولت ما از طریق کانالی دیپلماتیک به شدت نسبت به ژاپن اعتراض کرده و اتخاذ تدابیر اصلاحی را خواستار شده است.

وی افزود که کره جنوبی به پاسخ قاطعانه درباره ادعاهای غیرمنطقی ژاپن ادامه خواهد داد و تاکید کرد «هیچ مناقشه ارضی» در زمینه جزایر دوکدو وجود ندارد.

وی بیان کرد: دوکدو از لحاظ تاریخی و جغرافیایی و طبق قوانین بین المللی بخش جدایی ناپذیر خاک کره جنوبی است.

یک مقام این وزارتخانه که نمی‌خواهد نامش فاش شود به خبرنگاران گفت: با این حال، کره جنوبی هیچ یک از مقامات ژاپنی را، برای مطرح کردن این اعتراض، احضار نکرده است.

دوکدو در آب‌های میان شبه جزیره کره و ژاپن که به کره جنوبی نزدیک‌تر است، مدت ها است که در روابط بین دو این کشور اختلال ایجاد می‌کند. کره جنوبی گردان کوچکی از افسران پلیس را در این جزایر مستقر کرده است و آن‌ها را کنترل می‌کند.

به گزارش ایرنا،‌ تعداد جان‌باختگان این زلزله در ژاپن به ۴۸ نفر افزایش یافته است.

از روز دوشنبه تاکنون بیش از ۱۵۵ پس لرزه با قدرت‌های مختلف از ۴ تا ۵.۶ ریشتر گزارش شده که به رانش زمین، تخریب شمار قابل توجهی از ساختمان‌ها، آتش سوزی در مناطق گردشگری و هشدارهای سونامی در سواحل غربی ژاپن منجر شده است.

شرکت تامین انرژی محلی ژاپن نیز اعلام کرد که تقریبا ۳۳ هزار نفر در منطقه زلزله زده در نخستین روز سال نوی میلادی بدون برق ماندند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha