اوکراین خواستار ارسال سریع سامانه دفاع هوایی،پهپاد و موشک از سوی غرب شد

تهران- ایرنا- همزمان با حملات جدید روسیه به کی‌یف در صبح امروز، وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که این کشور از شرکای غربی خود خواسته است روند ارسال سامانه‌های دفاعی، پهپادهای رزمی و موشک‌های دوربرد را شتاب بخشد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه اوکراین امروز در بیانیه ای اعلام کرد: دیمیتری کولبا از شرکای غربی این کشور خواسته است به حملات جدید روسیه به اوکراین با «شتاب بخشیدن در تامین سامانه های دفاع هوایی بیشتر، پهپادهای رزمی از همه انواع آن، موشک های دوربرد با برد پلاس ۳۰۰» واکنش نشان دهند.

در این بیانیه آمده است: کولبا از شرکای کشورش خواسته است درباره «انتقال دارایی های مسدود شده روسیه برای تامین نیازهای اوکراین و پایان دادن به تماس با دیپلمات های روسی در پایتخت های مربوطه و سازمان های بین المللی تصمیم گیری کنند».

وزارت دفاع روسیه: به شرکت‌های مجمتع نظامی حمله کردیم

به گزارش خبرگزاری اسپوتینک، وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای تایید کرد که نیروهای مسلح این کشور شرکت های اوکراینی مجتمع نظامی و صنعتی در کی یف و حومه آن را به ویژه شرکت هایی که موشک تولید می کنند، مورد حمله قرار داده است.

در این بیانیه آمده است: نیروهای مسلح روسیه حمله ترکیبی با استفاده از تسلیحات دقیق دوربرد و هواپیماهای بدون سرنشین را به شرکت های مجتمع نظامی و صنعتی اوکراین که سفارش تولید موشک، پهپاد، تعمیر سلاح و تجهیزات نظامی داشتند، انجام دادند.

بر اساس این گزارش، این حملات همچنین به مکان‌های ذخیره موشک، مهمات و تسلیحات هوایی که توسط کشورهای غربی به کی‌یف عرضه شده است، انجام شد.

در این بیانیه خاطرنشان شد که همه اهداف این حمله تحقق یافته و اهداف مورد نظر مورد مورد حمله قرار گرفتند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات نوشت: موشک ها و پهپادهای روسی صبح سه شنبه کی یف را در حمله ای بزرگ به پایتخت اوکراین و سایر شهرهای این کشور در هم کوبیدند. این حمله یک روز بعد از این که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه وعده داد حملات اوکراین به شهر روسیه را تلافی می کند، انجام شد.

نیروی هوایی اوکراین گفت که این بمباران ها شامل استفاده از برخی از قدرتمندترین سلاح‌های روسیه از جمله موشک‌های مافوق صوت بوده که با سرعت چند برابر صوت پرواز می‌کنند.

نیویورک تایمز به نقل از ویتالی کلیچکو شهردار کی یف نوشت: یک زن مسن در حملات کشته و ۲۷ نفر دیگر از جمله ۲ کودک زخمی شدند.

وی گفت: آوار ناشی از حملات باعث آتش سوزی در چندین منطقه شده و برق چندین ساختمان مسکونی و سایر تاسیسات قطع شده است. یک انبار بزرگ نیز آتش گرفته و دست کم ۱۶ نفر بر اثر آسیب به یک ساختمان مرتفع زخمی شده اند.

رئیس جمهوری روسیه وعده داده به تلافی حمله مرگبار به شهر بلگورود روسیه با موشک، شهرهای اوکراین را هدف قرار دهد.

نیویورک تایمز نوشت در حالی که نیروهای متعارف جنگی برای شکستن خطوط دفاعی تلاش می کنند، اوکراین و روسیه به طور فزاینده ای به تاکتیک های چریکی، از جمله خرابکاری، حملات کماندویی و ترورهای هدفمند روی می آورند.

مقامات اوکراینی ماه هاست که هشدار می دهند روسیه احتمالا شهرهای اوکراین و با سرد شدن هوا زیرساخت های آنها را در آنچه که تکرار حملات به شبکه انرژی این کشور در زمستان سال گذشته است، هدف قرار خواهد داد.

نیویورک تایمز افزود: بلافاصله بعد از این حمله دقیقا مشخص نبود که ارتش روسیه قصد حمله به چه چیزی را داشته است اما در مرکز کی یف، دود سفیدی در نزدیکی یک نیروگاه حرارتی که در گذشته نیز هدف قرار گرفته بود، بلند شد و مقامات محلی از آسیب به سیسستم آبرسانی در این منطقه خبر دادند.

لازم به یادآوری است که پوتین با اشاره به حمله موشکی اوکراین به بلگرود روسیه، اظهار داشت: آنچه در این شهر اتفاق افتاد اقدامی «تروریستی» و حمله‌ای هدفمند به جمعیت غیرنظامی بود.

اوکراین بعدازظهر شنبه (نهم دی ماه) بخش مرکزی بلگورود روسیه را گلوله باران کرد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که کی‌یف با استفاده از راکت‌ها و موشک‌های موسوم به «خون آشام» (Vampire) با مهمات خوشه‌ای ممنوع به این شهر حمله کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha