گفت وگوی زلنسکی و سوناک و تاکید بر افزایش همکاری‌های دفاعی میان کی‌یف و لندن

تهران- ایرنا- دفتر ریاست جمهوری اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در گفت وگوی تلفنی با ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس بر افزایش همکاری‌های دفاعی میان کی‌یف و لندن تاکید کرد.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از رسانه‌های اوکراینی، در این بیانیه آمده است: رئیس جمهور اوکراین در این تماس تلفنی ضمن اشاره به استراتژی روسیه در ایجاد گسترش وحشت با استفاده از حملات هوایی گفت که مسکو در پنج روز گذشته حداقل ۵۰۰ موشک و پهپاد را روانه اوکراین کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: زلنسکی در ادامه این تماس تلفنی از کمک‌های اساسی و گسترده انگلیس در تقویت پدافند هوایی اوکراین به‌ویژه رادارها، سامانه‌های پیشرفته ضد پهپاد و موشک‌ها تشکر کرد.

در ادامه بیانیه دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است: سران دو کشور در این تماس تلفنی گام‌های بعدی خود در مورد فرمول صلح زلنسکی را پیش از برگزاری چهارمین نشست مشاوران امنیت ملی در داووس، هماهنگ کردند.

به گزارش ایرنا، سومین نشست فرمول صلح زلنسکی با حضور مشاوران امنیت ملی حدود ۶۵ کشور جهان در کشور مالت برگزار شد.

رئیس‌جمهور اوکراین در نوامبر ۲۰۲۲ در سخنرانی ویدئویی خود برای نشست گروه ۲۰، از طرح صلح خود رونمایی کرد.

پس از آن، کی‌یف به طور فعال شروع به ترویج این طرح صلح کرد و از بحث در مورد طرح‌های صلح پیشنهاد شده توسط طرف‌های ثالث خودداری و پیشنهادهای میانجیگرانه را رد کرد.

در همین ارتباط جوسپ بورل نیز پیشتر گفته بود که اتحادیه اروپا به جز طرح صلح زلنسکی هیچ پیشنهاد دیگری را برای حل مناقشه در اوکراین بررسی نخواهد کرد.

این در حالی است به گفته ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، مسکو همیشه از راه‌حل‌های دیپلماتیک برای حل و فصل درگیری اوکراین استقبال کرده اما کی‌یف با تصویب یک قانون، تمامی مذاکرات با روسیه را قطع و ممنوع اعلام کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha